28lut/22

założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc marzec

Tydzień 1: Dlaczego w marcu jest jak w garncu?

jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla przedwiośnia
jak można zinterpretować przysłowie W marcu jak w garncu
jak prezentować prognozę pogody
jakie kolory ma tęcza
jak wygląda litera n, N

poznając przysłowia dotyczące wiosny i pogody, np. W marcu jak w garncu, Jedna jaskółka wiosny nie czyni

prowadząc obserwacje: Jaka dzisiaj jest pogoda?, jak należy się ubrać stosownie do pogody

Tydzień 2: : Gdzie ubiera się Pani Wiosna?

jakie są oznaki wiosny
jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie
jak zbudowany jest tulipan
jak wygląda litera f, F

Tydzień 3 Z czego to jest zrobione?

co można stworzyć z gliny
jak wygląda proces powstawania chleba
jak z mleka zrobić ser biały
z czego robi się swetry
jak samodzielnie stworzyć papier
jak wygląda litera g, G.

Tydzień 4: O czym marzą zwierzęta?

jakie zwierzęta żyją z ludźmi w domu
jakie zwierzęta można spotkać na łąkach i polach
jakie zwierzęta żyją w lesie
jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka
jak wygląda litera w, W

06lut/22

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty

Luty, tydzień 1.

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kim będę, gdy dorosnę?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
  • zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym czynny udział w dekorowaniu sali
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemuSpołeczny obszar rozwoju dziecka

    Społeczna aktywność dziecka

    • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku
    • określanie swoich zainteresowań
    • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
    • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
    • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
    • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
    • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
    • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
    • unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania
    • wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny
    • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
    • współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
    • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
    • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

    Poznawczy obszar rozwoju dziecka

    Społeczna aktywność dziecka

    • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
    • wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku
    • nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
    • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
    • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
    • zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
    • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji

    Językowa aktywność dziecka

    • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
    • samodzielne układanie opowiadań
    • posługiwanie się poprawną mową
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • próby samodzielnego czytania
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • rozpoznawanie liter pisanych
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
  • rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

Artystyczna aktywność dziecka

  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
  • tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
  • wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
  • wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
  • wymienienie nazwisk znanych artystów
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
  • poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, cukru, papieru, chleba z wykorzystaniem literatury, filmu poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
  • słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania

Luty, tydzień 2.

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
  • podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • czynny udział w dekorowaniu sali
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich zainteresowań
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
  • wskazywanie przeciwieństw poznanych wartości, np.: zło, nieuczciwość, kłamstwo; zwracanie uwagi na ich nieakceptowanie społeczne
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
  • unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania
  • wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
  • poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
  • samodzielne układanie opowiadań
  • posługiwanie się poprawną mową
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • tworzenie książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela
  • wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne, np.: t – d, r – l, p – b
  • próby samodzielnego czytania
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • rozpoznawanie liter pisanych
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
  • rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

Artystyczna aktywność dziecka

  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
  • tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
  • wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
  • odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
  • przygotowywanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów
  • swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
  • ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
  • poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, cukru, papieru, chleba z wykorzystaniem literatury, filmu
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • dostrzeganie roli zabawy w rozwoju kompetencji językowych, społecznych, kontroli emocji i zdolności twórczych
  • rysowanie z wyobraźni
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • rozpoznanie cyfry i liczby 10
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Luty, tydzień 3.

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Gdzie puka sztuka?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
  • graficzne przedstawienie za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu (np. kreski, koloru) różnych stanów emocjonalnych
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • czynny udział w dekorowaniu sali
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich zainteresowań
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
  • unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania
  • wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
  • współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
  • poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw
  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
  • nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
  • zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
  • poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie.

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
  • samodzielne układanie opowiadań
  • posługiwanie się poprawną mową
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne, np.: t – d, r – l, p – b
  • próby samodzielnego czytania
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • rozpoznawanie liter pisanych
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
  • rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

Artystyczna aktywność dziecka

  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
  • tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
  • wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
  • wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
  • śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
  • rozpoznawanie piosenek na podstawie wystukanego rytmu, zanuconej, zagranej melodii
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
  • poznawanie słów związanych ze sztuką: obraz, rzeźba, portret, autoportret, reprodukcja, zabytek, stosowanie ich, wyrażanie nastroju danego obrazu, pracy plastycznej ruchem lub za pomocą innych środków ekspresji,
  • zwracanie uwagi na otaczające nas piękno, będące wytworem działalności człowieka – architektura wnętrz, architektura zieleni
  • wymienienie nazwisk znanych artystów
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
  • tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą
  • odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
  • poznawanie zawodów związanych z filmem: aktor, reżyser, kompozytor, charakteryzator
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
  • słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • rozpoznawanie cyfry i liczby 10
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
  • nazywanie źródeł dźwięków
  • nazywanie muzyki innych narodów
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Luty, tydzień 4.

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Co łączy kurę i dinozaura?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach)

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
  • uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • otaczanie troską roślin i zwierząt
  • czynny udział w dekorowaniu sali

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich zainteresowań
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
  • współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
  • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
  • samodzielne układanie opowiadań
  • posługiwanie się poprawną mową
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów

Artystyczna aktywność dziecka

  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym

tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)

  • wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja

Poznawcza aktywność dziecka

  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
  • poznawanie roli drzew w życiu ludzi i zwierząt
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

 

02lut/22

Język angielski – luty

 

Put on your shoes, your shoes, your shoes. (zakładanie butów)

Put on your shoes, your shoes, your shoes.

Put on your shoes.

Let’s go outside. (machanie ręką w geście zaproszenia)

Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up. (pokazywanie na zagarek)

 

Put on your jacket, your jacket, your jacket. (zakładnie kurtki)

Put on your jacket, your jacket, your jacket.

Put on your jacket.

Let’s go outside.

Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

Put on your scarf, your scarf, your scarf. (zakładanie szalika)

Put on your scarf, your scarf, your scarf.

Put on your scarf.

Let’s go outside.

Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

Put on your hat, your hat, your hat. (zakładanie czapki)

Put on your hat, your hat, your hat.

Put on your hat.

Let’s go outside.

Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

Put on your shoes.

Your jacket.

Your scarf.

And your hat.

Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

02lut/22

zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze luty

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC LUTY
Grupa 4-latki
1. Poznawanie literatury dziecięcej.
2. Rozwijanie wyobraźni muzycznej.
3. Poszerzenie wiedzy o kosmosie.
4. Poszerzenie zasobu wiedzy dzieci dotyczącej zawodów.

TEMATYKA TYGODNIA
1. Baśnie, bajki, bajeczki.
2. Muzyka wokół nas.
3. Nie jesteśmy sami w kosmosie.
4. Zawody.

 Piosenka na chłodne dni

Umiem włożyć już buciki
Kurtkę zapiąć na guziki
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść
Rękawiczki mam w kieszeni
Więc nie boję się jesieni
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść
Chyba deszczyk zaczyna padać
Ale to nic
Możemy wziąć parasol
Gdy na nogach mam kalosze
Ja się deszczu nie wystraszę
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść
Dobrze tylko chyba śnieg zaczął prószyć

Popatrz śnieg zaczyna prószyć
Czapkę wciągam więc na uszy
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść
Chociaż trochę zimno dziś
To na spacer warto iść.

30sty/22

Założenia wychowawczo – dydaktyczne – Luty

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Uświadamianie następstwa dnia i nocy.

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku.

Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda,  pierwsze kwiaty,  pąki liściowe na drzewach.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

28sty/22

Założenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty

Zamierzenia  wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

1.rozwijanie mowy, zapoznanie z wybranymi zawodami,

2. budzenie zainteresowania literami.

3.doskonalenie umiejętności matematycznych,

4. rozwijanie sprawności fizycznej.

5.rozwijanie ekspresji ruchowej,

6.rozwijanie mowy, poznanie wybranych zawodów.

7.dostrzeganie zmian technologicznych,

8.rozwijanie sprawności fizycznej.

9.zapoznanie z historią wybranego wynalazku,

10.rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych.

11.odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4, 5 wymienianie wybranych postaci bajkowych,

12rozwijanie zdolności improwizacji muzycznych,

13.zapoznanie z zawodem bibliotekarza, zapoznanie ze sposobami korzystania z biblioteki

14.popularyzowanie czytelnictwa

15. rozwijanie umiejętności plastycznych.

16.rozwijanie mowy, rozwijanie wiedzy o kinie,

17.budzenie zainteresowania teatrem,

18.rozwijanie wyobraźni podczas słuchania muzyki, ćwiczenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy,

19. rozwijanie mowy, poznawanie zasad kulturalnego zachowania w muzeum

20.rozwijanie postawy badawczej, poznanie wybranych instrumentów orkiestrowych,

rozwijanie sprawności fizycznej.

21.rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów.

22. zapoznanie z pracą paleontologa,

23.