Temat tygodnia: JESIENNA MUZYKA

Tematy dni: W rytmie deszczu; Jesienna orkiestra; Muzyczne nastroje; Muzykujemy; Święto Niepodległości oraz imieniny ulicy Święty Marcin w Poznaniu.

W tym tygodniu będziemy nasłuchiwać dźwięków – zarówno tych, które nas otaczają, jak i tych granych przez orkiestrę w filharmonii. Dowiemy się, co oznaczają pojęcia: orkiestra, dyrygent, filharmonia, batuta. Dowiemy się, że muzykę można zapisać – służy do tego pięciolinia, klucz wiolinowy i nuty. Będziemy się bawić powtarzając podane rytmy. Będziemy podejmować próby grania na różnych instrumentach.
Poznamy liczbę 2. Będziemy się uczuć określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów, dokładać i zabierać elementy ze zbioru tak, aby zostały 2 elementy. Nauczymy się pisać cyfrę 2.
Poznamy literę t, T, jak tamburyn lub Tomek. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę t na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T.
Przypomnimy symbole narodowe-flaga, godło, hymn. Dowiemy się co to za święto 11 listopada. Poznamy tradycje związane z obchodami dnia 11 listopada w Poznaniu.

„Skaczące nutki”
1. Do przedszkola wpadły nutki
wszystkie miały czarne butki
czarne szelki i czapeczki
i skakały jak piłeczki.
Ref. Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy
do, re, mi, nutki trzy.
2. Poprosiły o mieszkanie
w dużym czarnym fortepianie
i biegały i skakały po klawiszach
czarno – białych.
Ref. Ta wysoko, tamta nisko….
3. Nawet na leżakowaniu
przeszkadzały dzieciom w spaniu
i skakały po kocykach
w czarnych szelkach i bucikach.
Ref. Ta wysoko, tamta nisko…

 

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Wycieczka do filharmonii lub innej sali koncertowej, wysłuchanie koncertu; rozmowa na temat instrumentów, które można było zobaczyć i usłyszeć; rozmowa na temat emocji, które towarzyszyły słuchaniu muzyki.
  • Zabawy utrwalające w pamięci kształt cyfry 2: wyszukiwanie przedmiotów zbliżonych kształtem do cyfry 2, pisanie cyfry 2 po piasku, kaszy, układanie cząstek warzyw i owoców w kształt cyfry 2.
  • Zabawy w rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia.
  • Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek, w tym w szczególności głoski t.
  • Zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter, w tym w szczególności liter t, T.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.