Temat tygodnia: Kolory lata

Piosenka na ten tydzień:

Dzień 1: żółty

zabawy ruchowe

,,W góry lub nad morze”. Dzieci swobodnie maszerują po sali lub placu zabaw. Na hasło rodzica W góry! dzieci naśladują marsz po górach lub wspinaczkę (wysoko unoszą kolana i wyciągają ręce w górę). Na hasło: Nad morze! dzieci naśladują ruchy pływania.

,,Kolory” – rodzic rozkłada w całej sali kolorowe – szarfy po kilka danego koloru (żółty, zielony, niebieski, czerwo­ny) – dzieci chodzą na czworakach. Rodzic wypowiada nazwę koloru. Zadaniem dzieci jest znaleźć szarfę w tym kolorze i stanąć na niej.

Pakujemy się na biwak” – zabawa uspokajająca. Dzieci siedzą skrzyżnie w kole (plecy proste, dłonie na ko­lanach). Każde dziecko, po kolei, wymienia jedną rzecz, którą należy zabrać na biwak do lasu. Przedmioty wymieniane przez dzieci nie powinny się powtarzać.

Piosenka: Tęcza, Tęcza

1.Koleżanko, kolego – popatrz czasem na niebo.
Czasem zdarzyć się może, cud – zjawisko w kolorze.

Ref.
Tęcza, tęcza, cza, cza, cza ,
czarodziejska wstążka ta.
Wiąże niebo z ziemią
o…. jaki kolorowy splot.

2.Narysuję tę tęczę i na zawsze ci wręczę,
By ci było tęczowo – tęczę noś kolorową.

Ref. Tęcza, tęcza….

3.Śpiewaj z nami o tęczy, kiedy nuda cię dręczy.
W domu, w szkole, po burzy – tęcza minę rozchmurzy.

Ref.Tęcza, tęcza, cza, cza, cza,
czarodziejska wstążka ta.
Przez tę tęczę cały świat
kolorowy uśmiech ma.

 

Zabawy muzyczno-rytmiczne przy piosence

– „Taniec kolorów” – improwizacja ruchowa do piosenki.

– „Rytmizowanie teksu piosenki”

• klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu;

• równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu;

• równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacja tekstu.

  • „Cicho – głośno” – wszyscy razem śpiewają cichutko zwrotki piosenki, zaś refren bardzo głośno – i na od­wrót.

Co jest żółte?” – zabawa słownikowa. zadaje dzieciom pytanie: Co jest żółte? Dzieci opowiadają, co koja­rzy się im z tym kolorem. Można wykorzystać również różne obrazki naprowadzające dzieci.

Żółty obrazek” – malowanie żółtą farbą plakatową wg pomysłu dzieci.

Dzień 2: zielony

Idą krasnoludki – zabawy paluszkowe do wiersza M. Barańskiej.

Idą, idą, idą, idą,

Idą sobie krasnoludki: Dorosły kroczy palcem wskazującym i środkowym po przedramieniu ręki dziecka.

Pierwszy, drugi, trzeci, czwarty,

A na końcu ten malutki. Dotyka palcem wskazującym kolejnych palców dłoni dziecka, zaczynając od kciuka.

Dokąd idą? Do łóżeczka,

Bo tam czeka już bajeczka. Chwyta dłoń dziecka i umieszcza ją we wnętrzu swojej dłoni.

Letnia piosenka – praca z wierszem Z. Beszczyńskiej


Po zielonej łące
skakały zające
po zielonej murawie
przechadzały się pawie
przez zielone trawniki
cwałowały koniki
a w zielonym lasku
po żółciutkim piasku
przystając co krok
spacerował
miał złociste oczy
miał srebrny warkoczyk
miał czerwony frak
śpiewał sobie tak:
po zielonej łące
skakały zające ….

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści z jednoczesnym wykorzystaniem obrazków do wier­sza – niezbędnik: Kto skakał po zielonej łące?; Kto przechadzał się po zielonej murawie – trawie?; Kto cwałował przez zielone trawniki?; Kto spacerował po zielonym lasku?; Jak wyglądał smok?; Co robił smok?; Jakiego koloru było dużo w tym wierszu?

Co jest zielone?” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje dzieciom pytanie zaś dzieci opowiadają, co kojarzy się im z tym kolorem. Można wykorzystać również różne obrazki naprowadzające dzieci.

Raz, dwa, trzy, smok patrzy…” – zabawa ruchowa. Dzieci stoją po jednej stronie sali, zaś rodzic po drugiej – ple­cami do dzieci. Dzieci biegną do rodzica .Kiedy rodzic wypowie słowa: Raz, dwa, trzy, smok patrzy! Dzieci zatrzymują się i stoją w bezruchu.

Zielone żaby” – zabawy plastyczne.

Dzień 3: Niebieski

Rozwiązanie zagadki o kolorze, o jakim mowa będzie dzisiejszego dnia.
To kolor nieba, morza i rzeki.
Pomyśleć trzeba by zagadkę odgadnąć. (niebieski)

Co jest niebieskie?” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje dzieciom pytanie: Co jest niebieskie? Dzieci opowiada­ją, co kojarzy się im z tym kolorem. Można wykorzystać również również obrazki naprowadzające dzieci.

Niebieskie niebo” – obserwacja nieba ze szczególnym zwróceniem uwagi na różne odcienie koloru niebie­skiego i kształty chmur.

szukamy niebieskich przedmiotów”. Rodzice proszą dzieci by odnalazły w sali wszystkie niebieskie rzeczy.

„Butelka”. Rodzic bierze butelkę napełnioną do połowy wodą, daje do niej odrobinę farby plakatowej. Dzieci obserwują zachowanie farby w wodzie i wspólnie wyciągają wnioski.

„Pływa, nie pływa”. Dzieci samodzielnie prowadzą doświadczenie wkładając do miski z wodą wybrane przedmioty. Następnie wyciągają wnioski z przeprowadzonego ćwiczenia i mówią jakie przedmioty pływają, a jakie się utrzymują na wodzie.

Jaka farba da kolor niebieski”. Rodzic miesza ze sobą dwa kolory, które wskażą dzieci. Następnie obserwują, które połączenie kolorów sprawi, że otrzymamy kolor niebieski.

Wodna muzyka”. Rodzic ustawia na stole trzy kubki z wodą. Następnie do każdego z nich wlewa inną ilość wody. Następnie dzieci uderzając delikatnie łyżeczką, sprawdzają, jakie dźwięki wydobywają się ze szklanek.

Dzień 4: Czerwony

Co jest czerwone?” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje dzieciom pytanie: Co jest czerwone? Dzieci opowiadają, co kojarzy się im z tym kolorem. Można wykorzystać również również obrazki naprowadzające dzieci.

Czerwone balony” – zabawy ruchowe z wykorzystaniem czerwonych balonów.

– „Taniec z balonikiem” – spontaniczna zabawa z balonami przy dowolnej muzyce.

– „Balonikowe buźki” – malowanie mazakami na balonach: oczu, ust, nosa wg pomysłu dzieci.

  • „Wariacje z balonami” – zabawy oddechowe. Dzieci nabierają powietrze do buzi i napełniają policzki – udają napompowany balon. Następnie wypuszczają powietrze również ustami. Na koniec samodzielnie dmuchają balony. N. pomaga dzieciom zawiązywać je tak, aby nie uciekało z nich powietrze.

Balonik” – popularna i tradycyjna zabawa integracyjna.

Do czego potrzebna jest znajomość kolorów?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic czyta dzieciom wiersz: Światełko ,Iwona Salach.

Przez ulicę idą dzieci,

gdy zielone światło świeci.

Kiedy żółte się zapali

uważają nawet mali.

Gdy zobaczysz zaś czerwone,

czekaj grzecznie na (zielone).

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Przy jakim świetle można przejść przez ulicę?; Przy jakim świetle należy stać i nie wolno przechodzić przez ulicę?; Do czego potrzebna nam znajomość kolorów?

Czerwone – stój, zielone – idź” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci poruszają się po sali w dowolnych kierunkach, do wygrywanego przez rodzica rytmu – podskoki, bieg. Na hasło: Czerwone – zatrzymują się; na hasło: Zielone – dalej biegają. Potem zadaniem dzieci jest odpowiednie zareagowanie na sygnał wzrokowy – zielone lub czerwone koło.

Dzień 5: Pomarańczowy

Baśń o księżniczce Alince i rycerzu Witaminku – wprowadzenie do tematu

Księżniczka Alinka jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko zachorowała. Król ogłosił, że ten kto uzdrowi księżniczkę otrzyma pół królestwa i jej rękę. Nikt nie potrafił uzdrowić Alinki. Pewnego dnia zjawił się rycerz Witaminek, który przywiózł lekarstwa. Nazywały się: witamina A,B,C,D. Były zaczarowane, ponieważ gołym okiem nikt ich nie dostrzegał. Były ukryte. Witamina A w mleku, serze, maśle, marchewce; witamina B w drożdżach, szynce, pomidorach, ziemniakach, mleku; witamina C ukryła się w cytrynie, malinach, papryce; witamina D w żółtku, wątróbce, śmietanie, maśle. Rycerz Witaminek przez 7 dni dawał księżniczce do jedzenia te wszystkie rzeczy, w których były witaminy. Gdy księżniczka wyzdrowiała nigdy już nie jadła samych słodyczy.

Pytania do dzieci:
– Jak myślicie dlaczego księżniczka Alinka zachorowała?
– Kto pomógł Alince i w jaki sposób?
– Gdzie były ukryte witaminy?
– Jak myślisz, dlaczego witaminy pomogły Alince?
– Co należy jeść, aby być zdrowym?
– Czy wiecie co jeszcze ma wpływ na nasze zdrowie? Czy tylko zdrowe odżywianie?

Znam owoce – dzieci wybierają wśród rożnych rysunków owoce. Nazywają wybrany przez siebie owoc, podając kolor.

Zapamiętaj – rodzic pokazuje cztery owoce i ustala do nich odpowiedni ruch(arbuz- głośne tupanie, cytryna – klaskanie, jabłko – podskoki w miejscu, banan – przysiad).


Dzieci maszerują po sali, nauczycielka pokazuje dany owoc a dzieci wykonują ustaloną czynność.

Zdrobnienia – dzieci wymyślają zdrobnienia do nazw owoców.

Smaczne owoce – rozmowa z dziećmi na temat wartości odżywczych owoców, zawartości w nich witamin. Zabawa naśladowcza
– dzieci głaszczą się po brzuszku, bo owoce są bardzo dobre
– oblizują się od ucha do ucha, bo gruszka jest słodka
– mówią :mniam, mniam, bo owoce są pyszne.

Wykonanie soku z pomarańczy przy użyciu sokowirówki, dzieci degustują sok, określają smak, wypowiadają się na temat wartości odżywczych.

Wykonanie „Pomarańczowego plakatu”- praca plastyczna, dzieci mieszają ze sobą kolor czerwony i żółty. Przy użyciu uzyskanego koloru malują palcami sylwetę dyni.

Dzień 6: fioletowy i różowy

Wiersz „Różowy” M. Brykczyński
Różowy las tam wyrasta,
Chmury i niebo hen, w górze,
Pola i łąki i drzewa;
Wszystkie różowe, jak róże
I ptak różowy, co śpiewa
Same różowe nutki,
Aż cieszą się kwiaty w ogródku
I znikają bez śladu smutki,
Bo w świecie na różowo
Daję Wam na to słowo,
Nie może być żadnych smutków.

Rodzic zadaje dzieciom pytania: co zobaczyły dzieci przez różowe okulary?, w jakim nastroju były oglądając świat przez różowe okulary?, odszukajcie w domu różowy kolor i pokażcie go.

Co widać przez różowe okulary- malowanie na temat dowolny różową farbą. Dzieci mają przygotowane farby w kolorze czerwonym i białym . Na talerzyku mieszają oba kolory w niewielkich ilościach tak długo, aż uzyskają kolor różowy. Podczas malowania sukcesywnie dorabiają sobie koloru.

Różowe zdrowie- przygotowanie koktajlu truskawkowego. Rodzic przygotowuje mikser, kubeczki, jogurt naturalny lub mleko oraz świeże truskawki. Dzieci myją truskawki i odrywają szypułki, wrzucają je do miksera, wlewają jogurt lub mleko, dokładnie mieszają. Nalewają koktajl do kubków, określają jaki kolor napoju piją.

Zabawa językowa: „Znajdujemy kolory w wypowiedzi”.
Zabawa polega na odszukaniu kolorów, jakie można zobaczyć w usłyszanym zdaniu. Wróżka wypowiada zdania tak dobrane, by występujące w nim rzeczy przywodziły na myśl określone kolory. Dzieci nazywają kolory, jakie sugeruje zdanie wypowiedziane przez nauczyciela.

Ułożyłam w koszyku pomidory, ogórki i kukurydzę (czerwony, zielony, żółty).
Z drzewa spadły kasztany i liście.
W trawie znalazłam żołędzie i muchomory.
Na śniadanie jadłam jajecznicę ze szczypiorkiem.
Wiewiórka znosi do dziupli orzeszki.
Przyniosłam z ogrodu marchewkę, pietruszkę i kapustę.
Zając chrupie marchewkę i zjada listki kapusty.
W spiżarni na półkach są ogórki w słoikach i kiszona kapusta.
Mama zrobiła bukiet z jarzębiny, jesiennych liści i trawy.
Zajączek zgubił się w wysokiej trawie.
Zosia zrobiła korale z jarzębiny i kasztanów.
Mama zrobiła sok z marchewki, cytryny i jabłka.
W czasie grypy pijemy sok z malin lub syrop z cebuli.
Niedźwiedź i żaby szykują się do zimowego snu.
Jesienią bociany i jaskółki odlatują do ciepłych krajów.
W sadzie Maciuś nazbierał gruszek, śliwek i jabłek.
Na sosence rosną małe szyszki.
Mama ugotowała na obiad ziemniaki, buraki i kalafior.
Czosnek, dynia, kukurydza swoim pięknem nas zachwyca.
W ogrodzie niedaleko od pietruszki leżą kapuściane główki.
Tu jest burak, kalafiorek i cebuli pełen worek.
Nasza babcia wciąż pracuje por, sałatę i rzodkiewkę segreguje.

 

Dzień 7: kolory

Bajka A. Czylok pt: „Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu”
Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli
i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.
Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc,
a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.
Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby
w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika
z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.
Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że
w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

Rodzic w trakcie opowiadania demonstruje proces mieszania barw podstawowych oraz koloruje zamek z papieru, białą krainę, przy użyciu farb.

Rozmowa na temat opowiadania. Określenie kolorów podstawowych i pochodnych.
Powiedzcie, czy Biała Kraina była szczęśliwa? Jacy byli ludzie? Dlaczego?
Co postanowił zrobić król?
Kogo spotkał? Co król otrzymał od Kolorucha?
Jakie były to kolory?
Czy coś się zmieniło?
Wyeksponowanie na tablicy palety barw podstawowych i pochodnych.

14

Dzień 8: Tęcza

Wysłuchanie wiersza „Kolory” – B. Forma.

Siadły dzieci przy stoliczkach.
Pędzle, kartki, farby mają.
Swe marzenia i wspomnienia
już na papier przelewają.

Żółty kolor wybrał Adaś
namalował duże słońce.
Żółty piasek, żółty płotek
i samochód szybko mknący.

Paweł niebieskim kolorem
namalował groźne morze.
Rzekę rwącą, jasne niebo,
kwiaty także w tym kolorze.

A czerwony lubi Ania,
już rysuje wielkie serce
i swą lalkę Karolinę
w pięknej czerwonej sukience.

Na zielono stronę całą
Wojtek ładnie namalował.
To jest łąka, na niej chętnie
każdy by poleniuchował.

Biały, czarny i brązowy,
te kolory lubi Ewa.
Czarny komin, białe kwiatki
i brązowa kora drzewa.

A na wspólnej kartce dzieci
pomieszały swe kolory.
Wszystkie barwy i odcienie
tworzą różnorodne wzory.

Każdy kolor jest wspaniały,
każdy zawsze coś wyraża.
Proszę zatem wszystkie dzieci
często bawcie się w malarza.

Podczas mówienie rodzic umieszcza wyrazy (Adam, Paweł, Ania, Wojtek, Ewa) obok odpowiedniego koloru o którym mowa w wierszu.

Rozmowa na temat wiersza:

– Jakiego koloru farby użył Adam, kiedy malował swój obrazek?

– Co namalował Adam?

Podobne pytania kieruje do dzieci w odniesieniu do następnych kolorów.

Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna. Utrwalanie nazw kolorów w tęczy. Dzieci nazywają kolory i układają paski kolorowego papieru w takim układzie jak występują w tęczy zaczynając od górnego paska: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo (granatowy), fioletowy.

Co nam przyniosły kolory tęczy?” – rozpoznawanie obrazków częściowo zakrytych (słońce, papuga, kogut, motyl, ryba, żaba, żółw, parasol).

Dobieranie skojarzeń do kolorów”. W rytm muzyki dzieci tańczą biegają swobodnie po sali. Gdy muzyka milknie rodzic pokazuje dany kolor. Dzieci podają jak najwięcej skojarzeń z tym kolorem.

Praca przy stolikach do wyboru:

– dmuchanie plamy, czyli malowanie słomką,

– stemplowanie korkiem,

– rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki.