Temat tygodnia: Już wakacje!!!

Piosenka na ten tydzień:

Dzień 1: Czym pojedziemy na wakacje?

Na dworcu kolejowym” – praca z obrazkiem. Omawianie planu dworca – zwracanie uwagi na znaki informacyjne, które mówią podróżnym, co gdzie się znajduje: wejście, przechowalnia bagażu, biuro rzeczy znalezionych, telefon, informacja, poczekalnia, toalety, kasy biletowe, restauracja, wyjście. Odwołanie się do doświadczeń dzieci: Kto z was i gdzie jechał pociągiem?; Co jest potrzebne, żeby móc jechać pociągiem?; Gdzie kupuje się bilety? ; Komu trzeba pokazać bilet w pociągu?

Rozwiązywanie zagadek- czym pojedziemy na wakacje:

Ściskasz bilet w dłoni
i na peron gonisz,
by on za chwileczkę
wiózł Cię na wycieczkę. – pociąg

Chodź nóg nie posiada,
szybko pędzi szosą,
bo nie nogi ale koła
po szosie go niosą. – samochód

Nie jest ptakiem,
lecz ma skrzydła.
Możesz się nim,
w podróż wybrać. – samolot

Pędzi szybko szosą,
nie ma nóg, lecz koła,
nim pojedzie na wycieczkę
cała grupa Twoja. – autobus

Do wycieczek za miasto
pojazd doskonały,
co ma łańcuch,
siodełko oraz dwa pedały. – rower

Pokonuje morskie fale,
szybko płynie w dal.
Nie lęka się sztormów
i wzburzonych fal. – statek

Czym pojedziemy na wakacje?” – wypowiedzi dzieci. Oglądanie obrazków: pociąg, samolot, statek, samochód. Dzieci opowiadają, jakim środkiem transportu pojadą na wakacje. Wskazywanie obrazka, którego nazwę rodzic wypowiada sylabami i określanie, gdzie porusza się ten pojazd: ziemia – tory, droga; powietrze; woda. 

Pojazdy” – ćwiczenia ortofoniczne. Naśladowanie dźwięków wydawanych przez: pociąg – puf, puf; samolot – wiu, wiu; statek – buuu, buuu, samochód – brum, brum

Pływające łódki”- praca plastyczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi- dmuchanie na łódeczki postawione na wodę.

Dzień 2: Nad morzem

Na plaży – praca z wierszem J. Ratajczaka.

Chlapu-plastu, już od brzasku Budujemy miasto z piasku.

Piękne miasto nad miastami, W jakim nie mieszkamy sami.

Domy barwne, aż nad podziw, Fruwa się w nich, czy też chodzi?

Można by tu żyć wspaniale, Gdyby deszcz nie padał wcale.

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Gdzie można zbudować zamek z piasku? (Rodzic ma naprowadzić dzieci – może wykorzystać obrazek przedstawiający plażę i bawiące się dzieci); Co wykorzystujemy do budowy takiego zamku?

Nad morzem” – praca z obrazkiem. Opowiadanie, co dzieje się na obrazkach. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo – kąpiele tylko pod opieką osoby dorosłej. Zwrócenie uwagi na to, że dzieci na plaży mają nakrycia głowy – wyjaśnienie, dlaczego należy chronić głowę przed słońcem. Określanie, co na obrazku jest blisko, a co daleko. Wskazywanie: piłki plażowej, koła do pływania, materaca, wiaderka, zamku z piasku. Udzielanie odpowiedzi na pytanie Co jeszcze można robić nad morzem?

Co można robić na plaży?” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje dzieciom pytanie: Co można robić na plaży? Pomaga dzieciom w udzielaniu odpowiedzi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestie dotyczące bezpieczeństwa.

Morze” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi wyraz, np. morze, a dzieci podają wyrazy kojarzące się z nim np. plaża: piasek – muszelki, piłka plażowa, itp. W wersji trudniejszej – powtarzają wyrazy, które już zostały wymienione i dodają nowy wyraz.

Budujemy zamek” – zabawy w piaskownicy. Rodzic polewa piasek wodą i zaprasza do budowania zamku. Dzieci wspólnie formują budowlę, tworzą ogrodzenia, fosy, mosty z babek wykonanych przy użyciu łopatek i foremek. Ozdabiają ją kamykami, patyczkami, muszelkami.

Dzień3: W górach

Na hali – słuchanie wiersza Hanny Ożogowskiej.

Na hali, na hali,

na zielonej hali

słychać, że już owce

górale wygnali.

Pasą się owieczki,

brzękają dzwoneczki,

lecą aż pod Giewont

góralskie piosneczki. (…)

Wyjaśnienie znaczenia słów: hale, pasą się, wygnali, Giewont. Udzielanie odpowiedzi na pytania rodzica Jakie zwierzęta pasą się na hali?; Kto zajmuje się owieczkami?; Co owce mają na szyjach?

Wysokie i niskie góry” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Przebieg: Dzieci biegają w tempie podanym na bębenku. Zatrzymują się i na hasło: Wysokie góry! wspinają się na palce i unoszą ręce wysoko w górę. Na hasło: Niskie góry! przykucają i pochylają się nisko. Po krótkim odpoczynku biegają dalej.

Góry” – rysowanie kolorową kredą w ogrodzie. Rysowanie gór wysokich i niskich, kolorowanie ich. Zwracanie uwagi na umiejętne korzystanie z kredy i zgodną pracę na ograniczonej przestrzeni.

Dzień 4: Nad jeziorem

Jedziemy na wakacje – praca z wierszem Cz. Janczarskiego

Jedziemy na wakacje do lasu, nad wodę.

Prosimy ciebie, słonko o piękną pogodę.

Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę.

Kolorowe muszelki przynieś, falo, w darze.

Jedziemy na wakacje w te góry wysokie.

Nie chowajcie się, szczyty, za mgłą, za obłokiem.

Jedziemy na wakacje Na Mazury? Może!

\Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku, czekaj na nas w borze.

Po wysłuchaniu utworu N. zadaje pytania dotyczące treści: Gdzie można pojechać na wakacje?; A jak można spędzać milo wakacje w mieście?

Sposób na nudę” – zabawy słownikowe. Dzieci wymyślają sposoby spędzania czasu wolnego podczas wakacji (na wsi, w mieście). Rodzic kontroluje wypowiedzi dzieci, zwraca uwagę na to, by dzieci uwzględniały zasady bezpieczeństwa, podkreśla, że dzieci mogą się bawić tylko pod kontrolą dorosłych.

Przejdź bezpiecznie” – zabawa ruchowa – tor przeszkód. 

Zabawy z wodą” – zabawy w ogrodzie. Nalewanie wody do naczyń – według umowy, np. wiaderko ma być napełnione do połowy. W czasie napełniania posługiwanie się określeniami: tyle samo, mniej, więcej, za mało – trzeba dolać, za dużo – trzeba odlać.

Dzień 5: Bezpieczne wakacje

Wakacyjna podróż” – zabawa dydaktyczna. W sali umieszczone są obrazki przedstawiające: morze, góry, las, jeziora. Dzieci ustawiają się w pociąg i poruszają się po sali za rodzicerm. Pociąg zatrzymuje się przy kolejnych obrazkach – nazywanie miejsca przedstawionego na obrazku i określanie, co można robić, np. w lesie – zbieranie grzybów, jagód, spacer; nad morzem: opalanie, gra w piłkę, kąpiel; itd.

„Wakacyjne rady” Wiera Badalski

Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj

Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.

Biegać boso – przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj.

Rodzic pyta dzieci: Jakich rad udzieliła nam autorka wiersza? Ustalenie zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wyjazdów wakacyjnych, np.: należy osłaniać głowę przed słońcem, zakładając kapelusz, czapkę lub chustkę; chronić skórę – krem przeciwsłoneczny i oczy – okulary przeciwsłoneczne przed nadmiernym słońcem; kąpać się można tylko w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych, w obecności ratownika; na łódkach, rowerach wodnych i kajakach można pływać tylko pod opieką dorosłych; nie wolno zrywać i jeść nieznanych roślin; na wycieczki, np. w góry, do lasu należy zakładać wygodne buty itp.