Temat tygodnia: Święta Wielkanocne

 

Temat dnia 1:Wielkanocne Tradycje

Co to jest tradycja”– Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów. Zadajemy dzieciom pytanie: Co to jest tradycja? Dzieci wypowiadają się. Pomagamy w wyjaśnieniu słowa tradycja(zasady postępowania, poglądy, wiadomości, tradycje rodzinne, regionalne itp)Tłumaczymy ,że w różnych regionach Polski są różne tradycje związane z obchodzeniem świąt wielkanocnych. Zapoznajemy dzieci z tradycjami związanymi z Łowiczem, Śląskiem i Podhalem. Pokazujemy dzieciom obrazki(stroje ludowe) i jednocześnie prezentujemy charakterystykę danego regionu. Np.(Otwieramy atlas/mapę Polski i pokazujemy gdzie znajduję się Łowicz) Łowicz to takie miejsce, gdzie do dnia dzisiejszego wszyscy przywiązują dużą wagę do tradycji regionalnej. W trakcie różnych świąt, państwowych, kościelnych na ulicy pojawiają się ludzie w regionalnych strojach ludowych. W obecnych czasach chodzenie w stroju ludowym na pewno nie byłoby wygodne, dlatego Łowiczanie często mają tylko pewne elementy stroju ludowego np. dziewczyny- kolczyki, chłopcy-krawaty… Do tradycji regionalnych należą również zwyczaje świąteczne. Wielkanoc to taki czas, kiedy Łowiczanie dobrze się bawią, wyśpiewują i tańcują.

Strój łowicki– 1

Strój podhalański-2

Strój ludowy –Górnego Śląska– 3

Śląska tradycja”-Przedstawiamy dzieciom następny region Polski- Śląsk. Na Śląsku do dziś znany jest zwyczaj chodzenia z gaiczkiem. Dawniej gaik był obnoszony po wsi przez dorosłe dziewczęta, obecnie małe dziewczynki stroją zieloną gałąź choiny w długie wstążki, kolorowe piórka, papierowe barwne kwiaty, i w uroczystym wiosennym korowodzie chodzą ze śpiewem po wsi, od domu do domu. Zwykle ten wiosenny orszak przyjmowany jest gościnnie, a za życzenia gospodarze odpłacają poczęstunkiem. Wiosenny zwyczaj obnoszenia gaiczka znany jest także w wielu innych regionach Polski.

https://www.youtube.com/watch?v=8Oda_MCuqUc- film ukazuje tradycje chodzenia z gaikiem.

Wielkanoc na Podhalu– Przedstawiamy następny region Polski na mapie- Podhale. Na Podhalu w Białą Niedzielę, to jest tydzień po Wielkanocy, chodzą dziewczęta i małe dziewczynki nie z Marzanną, tylko z Śmierztecką- lalką ze szmatek, ubraną w białe płótno i przystrojoną w korale i wstęgi. Orszak obchodzi całą wieś i przed każdym domem, unosząc wysoko szmacianą Śmierzteckę.

Zajęcia matematyczne pt. „Przelicz jajka” (w języku polski i języku angielskim zakres 10). W miarę możliwości rodzic gotuję 10 jajek na twardo (lub wycina z papieru). Następnie wraz z dzieckiem pomalować je farbami następująco : 3 na zielono, 3 na czerwono, 2 na niebieskie i 2 na żółte. Rodzic w raz z dzieckiem dzieli je na 4 zbiory, a zadaniem dziecka jest przeliczyć ich zawartość. Na koniec wszystkie je sumuje razem, przeliczając je po kolei. Podczas przeliczania rodzic w raz z dzieckiem utrwala nazewnictwo poszczególnych kolorów w języku angielskim np. blue, green, yellow, red.

Gdzie leży- praca z mapą. Wyszukiwanie swojej miejscowości na mapie Polski. Wyszukiwanie Łowicza, Katowic, Zakopanego. Mierzenie sznurkiem odległości pomiędzy miejscowościami.

Wielkanocny zajączek– wydzieranka. – 4

Wyklejanie zajączka wydzieranką z kolorowego papieru.

 

Temat dnia 2: Pisanki, kraszanki…

Ćwiczenia poranne:]

w ramach ćwiczeniach porannych, można wraz z dziećmi potańczyć zumbę 

Pisanki– słuchanie piosenki

 

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki

Omówienie treści ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy pojawiające się na kolejnych pisankach: Co było namalowane na pierwszej pisance? Co było namalowane na drugiej pisance? Co było namalowane na trzeciej pisance? Co było namalowane na czwartej pisance? Co było namalowane na piątej pisance? Podpisywanie liczbami pisanek zgodnie ze słowami piosenki.

Prezentujemy dzieciom obrazek przedstawiający kraszanki i pisanki. Zwracamy uwagę na miejsce pochodzenia i sposób wykonania.

Kraszanka- 5: Przez gotowanie jajek w roślinnym wywarze otrzymujemy kraszanki. Kraszanki to jajka barwione na jeden kolor, uzależniony od składników, z którymi gotowane są jajka. Dzięki wrzuceniu łupin cebuli otrzymamy kolor brązowy (rudy). Można stworzyć odcień jaśniejszy lub ciemniejszy – używając mniejszej lub większej ilości skórek z cebuli. Możemy też uzyskać inne kolory

Pisanka- 6: Jednym ze zwyczajów wielkanocnych jest ozdabianie jajek ugotowanych na twardo. Zabarwione i pomalowane w różne wzory jajka nazywamy pisankami. Tradycją jest przygotowanie ich na dzień Wielkiej Soboty, kiedy to święcimy je w koszyczku. Jajka można ozdabiać na wiele sposobów, a praca ta przysparza naprawdę dużo radości.

Pisanki- 7,8 „-Ozdabianie styropianowego jajka przy użyciu kolorowej plasteliny. Jeżeli nie posiadamy jajka ze styropianu można ugotować jajko na twardo.

Temat dnia 3: Wielkanocne baby

Wielkanoc- uważne słuchanie wiersza D. Gellnerowej.,

Obudziły się pisanki

Wielkanocnym rankiem

I wołają

Patrzcie – tu na stole

Same niespodzianki!

Bazie srebrno – białe

I baranek mały.

Ten baranek ma talerzyk

Skubie z niego owies świeży

A baby pękate

W cukrowych fartuchach

Śmieją się wesoło

Od ucha do ucha.

Rozmowa na podstawie wiersza, pytamy dzieci: Kto występował w wierszu? Jakie niespodzianki kryły się na wielkanocnym stole? Co robił baranek? Co robiły baby wielkanocne? Nauka wiersza na pamięć.

Małe-duże jajo kurze- zabawa muzyczno-ruchowa. Sprawne pokazywanie wymienionych w piosence czynności. Dzieci naśladują ruchy dorosłego, dostosują się do tempa.

Małe-duże Na słowo, małe- ręce blisko siebie, duże- ręce rozłożone

Jajko kurze Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka

Jajko kurze

Jajko kurze

Duże- małe Na słowo, duże- recę rozłożone, małe- ręce blisko siebie

Doskonale Klepanie się ręką po brzuchu

Doskonale,

Mniam. Klaskanie w dłonie

Wielkanocna babka” zachęcam do wspólnego pieczenia babki lub babeczek wielkanocnych. Chętnie zobaczę na zdjęciach jak Wam poszło…:)

Wielkanocne kurki i koguty-praca plastyczna. Malowanie farbami styropianowych kurek (dość grubą warstwą) a następnie posypywanie cukrem.

Instrukcja będzie bardzo krótka. Nabijcie kurkę na patyczek od szaszłyków i pomalujcie je wybranymi kolorami farby. Nie czekajcie, aż wyschnie, tylko od razu obtoczcie je w cukrze.

Jeśli ktoś nie posiada kurki może tak samo pomalować szablon kurki.

Temat dnia 4: Wielkanocny koszyczek

Symbole Wielkanocne”-10, 11: rozmowa z dziećmi, zgromadzenie i omówienie symboli związanych z Wielkanocą.

Przygotowujemy koszyk, a w nim: jajka, baranka, zajączka, owies, palemkę, babkę wielkanocną. Dzieci po kolei wyciągają z koszyka rzeczy, tłumaczymy znaczenie: jajka- nowe życie, baranek: Pan Jezus, zajączek- prezenty, owies- wiosna, palemki- tradycja chrześcijańska, babka wielkanocna- radość spotkania przy wielkanocnym stole.

Wielkanocne zagadki:

Kurze depczą wciąż po piętach,

Skubią ziarna te małe, żółte…

(kurczęta)

Gdy pogoda jest ponura,

Na swej grzędzie stroszy pióra.

Z koleżanką ciągle gdacze:

Kiedy pisklę znów zobaczę”

(kura)

Wielki gwar w kurniku”- zabawa dydaktyczna. Sylwety 7 kur i 1 koguta. Dzieci odkładają , dokładają i rozwiązują zadania(dostępne obrazki na końcu strony):

  1. W kurniku mieszka 7 kur i 1 kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?
  2. Kwoka ma 3 kurczątka żółte i 5 kaczątek białych. Ile kwoka ma razem pisklaków?
  3. W kurniku było 8 kur. Nagle wpadł do kurnika lis. 5 kur wybiegło z kurnika. Ile kur zostało w środku?

Karta pracy 12- do wyboru

Polowanie na głoski– zabawa słuchowa. Wysłuchiwanie głosek w wyrazie. Podajemy głoskę na którą będą polować dzieci. Umawia się z dziećmi ,że jeśli usłyszą wyraz z podaną głoską muszą np. klasnąć, stanąć na baczność itp. Wypowiadamy różne wyrazy. Jeżeli dzieci usłyszą podaną głoskę, sygnalizują to umówionym znakiem.

Temat dnia 5: Wielkanocny stół

Wielkanocny stół- uważne słuchanie wiersza E. Skarżyńskiej ilustrowanego obrazkiem.

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka

Rozmowa na podstawie treści wiersza, zadajemy pytania dzieciom: Jak wyglądał wielkanocny stół? Co się stało na tym stole? Kto przy nim usiadł? Kto pamięta, jakie nazwy utworów muzycznych były wymienione w wierszu?(oberek i mazurek) A jak myślicie: jak będzie wyglądał wasz stół wielkanocny?

Oberek i mazurek”-zabawa słuchowa. Słuchanie oberka i mazurka. Zadaniem dzieci jest określić tempo obu utworów. Powiedzieć ,który im się bardziej podobał i dlaczego. Dzieci dokonują analizy i syntezy sylabowej wyrazów: mazurek i oberek. Wyróżniają pierwszą i ostatnią głoskę w tych wyrazach

oberek

 

mazurek

 

propozycje dekoracji wielkanocnych, które można zrobić razem z dziećmi 🙂

30 dekoracji wielkanocnych, które zrobisz z dziećmi w domu