Krąg tematyczny (temat tygodnia): Co słychać w przedszkolu? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek; · wiązanie obuwia; · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć. Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki). Artystyczna aktywność dziecka · wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej; · przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę. Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru; · interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych. Artystyczna aktywność dziecka · rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem); · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem; · wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy; · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań; · posługiwanie się zabawkami na baterie, określanie źródła ich zasilania. Poznawcza aktywność dziecka · wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru); · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie. · nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków; · porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny; · nazywanie źródeł dźwięków. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52– 54, 56, 59–61, 66–69, 71–73, 78). |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jak być superbezpiecznym? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek; · wiązanie obuwia; · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć; Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki). Artystyczna aktywność dziecka · wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej; · zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego; · sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie; · pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę. Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; · interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych. Artystyczna aktywność dziecka · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy; · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań; · podawanie numerów telefonów alarmowych do służb ratowniczych; · poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich. Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · włączanie wyobrażeń do działań manipulacyjnych, np. przekształcenie figury ułożonej z patyczków (kwadratu) w oczekiwaną (wiatraczek) · rozwijanie myślenia logicznego poprzez: o układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; · nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków; · porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 56, 59, 60, 67, 68, 71–73, 78). |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jakie są moje supermoce? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek; · wiązanie obuwia; · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć. Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki). Artystyczna aktywność dziecka · wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji, · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych; · wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości; · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych; · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę. Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie ; · liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską. Artystyczna aktywność dziecka · samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem; · wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy; · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań. Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka; · nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły; · rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii; · nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · odtwarzanie rytmu w metrum 2/4, ¾, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50, 52–54, 59, 60, 65, 67, 68, 71, 73, 78). |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek; · wiązanie obuwia; · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć. Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki). Artystyczna aktywność dziecka · wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; · liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską. Artystyczna aktywność dziecka · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy; · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań. Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka; · słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów); · nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste; · poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy). Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50–54, 59, 60, 65, 67, 68, 71–75). |