Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jak jesienią dbać o zdrowie?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej;

·       nazywanie znanych chorób, określanie ich symptomów, podawanie sposobów leczenia;

·       przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;

·       wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;

·       sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki.

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem.

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       samodzielne wykonywanie przetworów z owoców i warzyw;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 59–61, 65, 68, 71, 73–75, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kto może być nauczycielem?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);

·       wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;

·       nazywanie etapów edukacji.

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50, 52–54, 56, 59–61, 65, 67, 68, 71, 73, 74, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): W co się bawi z nami jesienny wiatr?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek

·       wiązanie obuwia

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej;

·       przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       nauka elementów wybranych tańców ludowych, np. krakowiaka, polki;

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;

·       poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 59-61, 65, 67–69, 71–74, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jaki plan na jesień mają zwierzęta?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       otaczanie troską roślin i zwierząt;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       rozwijanie myślenia logicznego poprzez nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41– 44, 50, 52–54, 59–61, 65–68, 71, 73, 74, 78).