Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jak jesienią dbać o zdrowie? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek; · wiązanie obuwia; · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć; Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki). Artystyczna aktywność dziecka · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej; · nazywanie znanych chorób, określanie ich symptomów, podawanie sposobów leczenia; · przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia; · wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu; · sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku; · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; · rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; · rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; · rozpoznawanie liter pisanych. Artystyczna aktywność dziecka · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki. · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem. · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy. · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań. Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym; · rozpoznawanie cyfr i liczby 10; · samodzielne wykonywanie przetworów z owoców i warzyw; · nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali); · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 59–61, 65, 68, 71, 73–75, 78). |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kto może być nauczycielem? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek; · wiązanie obuwia; · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć. Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki); · wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę; · nazywanie etapów edukacji. Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; · rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; · rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; · rozpoznawanie liter pisanych. Artystyczna aktywność dziecka · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki; · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy; · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań. Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym; · rozpoznawanie cyfr i liczby 10; · nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali); · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50, 52–54, 56, 59–61, 65, 67, 68, 71, 73, 74, 78). |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): W co się bawi z nami jesienny wiatr? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek · wiązanie obuwia · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki). Artystyczna aktywność dziecka · wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej; · przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; · liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską; · rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; · rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; · rozpoznawanie liter pisanych. Artystyczna aktywność dziecka · nauka elementów wybranych tańców ludowych, np. krakowiaka, polki; · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki; · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy; · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań; · poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca. Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów); · nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym; · rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci; · rozpoznawanie cyfr i liczby 10; · poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi; · nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali); · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 59-61, 65, 67–69, 71–74, 78). |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jaki plan na jesień mają zwierzęta? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek; · wiązanie obuwia; · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć. Językowa aktywność dziecka · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki). Artystyczna aktywność dziecka · wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych; · rozumienie znaczenia higieny osobistej. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; · otaczanie troską roślin i zwierząt; · czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; · szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; · mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; · używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; · posługiwanie się poprawną mową; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; · liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską; · rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; · rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; · rozpoznawanie liter pisanych. Artystyczna aktywność dziecka · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki; · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem; · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy; · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań. Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych; · rozwijanie myślenia logicznego poprzez nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; · posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym; · rozpoznawanie cyfr i liczby 10; · nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali); · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41– 44, 50, 52–54, 59–61, 65–68, 71, 73, 74, 78). |