Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami: ustalenie zasad zachowania w łazience, omówienie etapów mycia rąk.
  • Utrwalenie zasad korzystania z placu zabaw.
  • Utrwalanie zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
  • Utrwalenie znajomości budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej; rozmowa na podstawie ilustracji.
  • Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku z nadchodzącą wiosną.
  • Zapoznanie dzieci z oznakami nadchodzącej wiosny
  • Zapoznanie dzieci z przedwiosennymi kwiatkami: sasanki, przebiśniegi, krokusy
  • Uświadomienie dzieciom wieloznaczności słowa kotki (bazie kotki, kotki-małe koty)
  • Zapoznanie dzieci z różnicą w ubiorze, jaki stosujemy zimą a jaki wiosną
  • Zapoznanie dzieci z pielęgnacją roślin i prowadzenie grupowego kącika przyrodniczego
  • Nazywanie sprzętów służących do sprzątania; uświadomienie dzieciom niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego korzystania ze sprzętów elektrycznych.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
  • Kształtowanie wrażliwości muzycznej – zabawy muzyczne – improwizacje muzyczne z wykorzystaniem sprzętów codziennego użytku
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

 

 

Nauka wierszyków i piosenek:

 

WIERZBOWE KOTKI”

Usiadły na wierzbie,szare,bure kotki.

Ile tam jest kotków na gałązkach wiotkich?

Nie widziałem jeszcze tak dziwnego kotka,

co by nie miał nóżek,nie biegał po płotkach.

 

Nie widziałem jeszcze tak dziwnego kotka,

co by nie pił mleka z glinianego spodka.

Kici,kici,kici z gałązek wierzbowych,

zejdźcie tutaj do mnie w poranek marcowy.

Krokusy, Krokusy – Dorota Gellner

Krokusy, krokusy, wystawiają uszy,
bo już wiatr wiosenny.
Na koncert wyruszył,
I już stroi instrumenty,
smyczkowe i dęte.

Krokusy, krokusy, wystawiają nosy,
na wiosenne plotki, na wiosenne głosy,
bo już coraz głośniej dokoła o wiośnie.
I wychodzą spod ziemi
w swych barwnych czapeczkach,
bo wiosenne słońce,
biegnie już po ścieżkach

Utrwalenie znajomości piosenek:

Idzie do nas wiosna

  1. Kiedy wiosna przyjdzie do nas roześmiana i zielona
    Wtedy z wiosną wszystkie dzieci zaśpiewają tak:

    : Zielona trawa, zielony mech
    Zielona żaba rechu-rechu-rech

    2. Rośnie trawa rosną listki rosną z wiosna dzieci wszystkie
    Przyfrunęły już bociany i klekocą tak:

    Ref.: Zielona trawa, zielony mech
    Zielona żaba rechu-rechu-rech

    3. W lesie kwitnie już zawilec obudziły się motyle
    A wieczorem nad łąkami słychać żabi śpiew:

    Ref.: Zielona trawa, zielony mech
    Zielona żaba rechu-rechu-rech

 

Wiosna w ogródku – Fasolki

  1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie
    Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.
    Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
    Kiedy pracowały ,ona planowała .

Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.

  1. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .
    Grabie i łopaty męczą się i pocą.
    Taczki i konewki też się uwijają
    Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2)

TEMATY KOMPLEKSOWE:

I Tydzień –Karnawał, karnawał

II Tydzień –Czekamy na wiosnę

III Tydzień –Wiosna na parapecie

IV Tydzień –Wiosenne sprzątanie