Temat dnia: W nieznanej planecie.

  1. „Tajemnicza planeta” – zabawa twórcza na koncentrację. Dzieci siedzą w kole. R. trzyma w ręce piłkę i buduje zdanie, np. Astronauta chciał poznać nieznaną planetę. Przekazuje piłkę kolejnemu dziecku, które ma za zadanie powtórzyć usłyszane zdanie i dopowiedzieć inne, które rozwinie fabułę. Kolejne dzieci dopowiadają swoje zdania, a ostatnie stara się opowiedzieć całą historię.
  2. Kosmiczna wyprawa ( nauka piosenki)

    1. Kapitan gotowy, załoga w komplecie,
    rakieta się pręży do lotu jak ptak.
    Już klapy zamknięte, skafandry dopięte.
    Trzy, dwa, jeden, zero i nareszcie: START.
    Ref.: Wyprawa kosmiczna, kosmiczna wyprawa –
    nieziemska przygoda, cudowna zabawa!
    Choć raz, choć raz pofrunąć do gwiazd,
    w ten niezapomniany czas.
    2. Już Księżyc siwiutki cylindrem się kłania,
    już Droga, ta Mleczna, porywa nas w dal.
    Tam gwiazdy się śmieją, planety szaleją.
    A Ziemię nam przesłania błękitna mgła.
    Ref.: Wyprawa kosmiczna…
    3. Słoneczko promykiem pozdrawia czerwonym,
    żegnają się z nami i Wenus, i Mars.
    Bo Ziemia już czeka i tęskni z daleka.
    To cud, że ją mamy i ona ma nas.
    Ref.: Wyprawa kosmiczna…
    – Zabawa ruchowa. W rytmie ćwierćnut granych rytmicznie przez R. na bębenku dzieci idą na wyprostowanych nogach i z wyprostowanymi rękami – są astronautami w skafandrach.

    – Aktywne słuchanie piosenki i rozmowa na temat jej treści. Dzieci podczas słuchania piosenki wykonują następujące gesty:
    – przygrywka – przekładają piłkę z jednej ręki do drugiej,
    – zwrotka – uderzają piłką o kolano raz jednej, raz drugiej nogi,
    -refren – toczą piłkę pomiędzy dłońmi.
    Piosenki należy wysłuchać co najmniej 2 razy. R. zadaje pytania do tekstu, a dzieci odpowiadają tak, jak zapamiętały, np. Kto dowodzi rakietą? Czym jest kosmiczna wyprawa? Czym się kłania Księżyc? Co porywa w dal astronautów?
    – Nauka słów refrenu. R. wypowiada tekst frazami, dzieci powtarzają: cicho – z dłońmi złożonymi w tubę przy ustach, głośno – z rozłożonymi ramionami, coraz głośniej – idąc do przodu, coraz ciszej – cofając się, coraz wyżej – wspinając się na palce, coraz niżej – kucając.

3. „Badacze planet” – zabawa sensoryczna. R. zaprasza dzieci do wyprawy na nieznaną planetę. Proponuje zabawę „Taniec w Kosmosie” . Po zabawie stawia przed dziećmi miski z cieczą nienewtonowską , w której są schowane różne drobne przedmioty – kamienie, plastikowe zabawki itp.
Ciecz nienewtonowską przygotowujemy z mąki ziemniaczanej i wody: na 1 kg mąki ziemniaczanej dodajemy ok. 2–2,5 szklanki wody. Ciecz ma się dać ugnieść w kulę, a po położeniu na dłoni – rozpłynąć. R. opowiada: Wylądowaliśmy na planecie, której nie znamy. Jesteśmy dociekliwymi astronautami i badaczami Kosmosu, dlatego chcemy się jak najwięcej dowiedzieć o tej planecie. To są próbki tego, po czym chodzą jej mieszkańcy – sprawdźcie je, zbadajcie, czy może coś się tam kryje, co to jest i do czego może służyć. R. zachęca, by dzieci uderzały dłońmi o podłoże, potem kładły ręce na cieczy, próbowały coś ulepić, znaleźć i obserwowały,
co się dzieje. Dzieci dzielą się swoimi wrażeniami.

Karty pracy  różnica obrazki 2 karta pracy 1