Temat tygodnia: U rolnika na wsi
Piosenka na ten tydzień:
Dzień 1: W gospodarstwie
Zabawa paluszkowa według Krzysztofa sąsiadka „Pieski
„Wiejskie gospodarstwo” rozmowa na podstawie opowiadania O. Masiuk
– Chciałbym mieszkać na wsi – powiedział Szczypior. – Wieś jest lepsza niż miasto.
– Dlaczego? – zdziwiła się Zosia. – W mieście można chodzić do kina i jest więcej sklepów.
– Ale na wsi jest kino na podwórku – wykrzyknął Szczypior.
– Jak to „kino na podwórku”? – zdziwiła się jeszcze bardziej Zosia.
– Tyle się dzieje, jak na filmie – wyjaśnił Szczypior. – Kiedy byłem u cioci w zeszłym roku, to akurat urodziła się mała krówka, cielaczek i był taki śmieszny i nie umiał stanąć na własnych nogach. Były jak patyczki.
– Naprawdę? Ale fajnie. A moja babcia kiedyś przyniosła mi do łóżka małe kurczaczki. Takie dwa śmieszne i tak robiły – tiu, tiu,tiu – i Elizka zaczęła naśladować małe kurczaczki.
– Wiecie co? Pobawmy się w wieś – zaproponował Szczypior. – Jedna osoba myśli, że jest jakimś zwierzątkiem, a inne mu zadają pytania, żeby zgadnąć, jakim jest. Na przykład, czy masz ogon? Ale można odpowiadać tylko tak lub nie.
– Masz ogon? – zapytała więc szybko Elizka.
– Tak.
– Lubisz trawę?
– Tak.
– Robisz muuuu?
– Tak – wciąż odpowiadał Szczypior.
– Jesteś krową! – krzyknęła Zosia.
– Nie – spokojnie powiedział Szczypior.
– Jak to nie, przecież robisz muuu. Proszę Pani, on jest krową, a się nie chce przyznać – wrzasnęła Elizka.
– Nie jestem krową – oburzył się Szczypior.
– Tak?! A kim jesteś? – spytała rozzłoszczona Zosia.
– Jestem cielaczkiem, tym, który się urodził u mojej cioci.
– Nie bawię sią tak – oświadczyła Zosia. – Jak robisz muu, to jesteś krową. Jak robisz ko, ko, ko, to jesteś kurą, jak chrum, chrum to świnią. I już. Koniec, kropka.
Po czym dziewczynka odwróciła się na pięcie i odeszła.
– A ja jestem cielakiem i robię muu jak moja mama – oświadczył Szczypior i odszedł w drugą stronę.
– Na wsi jest bardzo wesoło. I rzeczywiście jak filmie – zamyślił się Tup.
Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Gdzie chciałby mieszkać Szczypior?; Co babcia Elizki przyniosła jej do łóżka?; W co bawiły się dzieci?; Jakie dźwięki wydają: krowa, świnka, kura?; Kim chciał być Szczypior?
„Jakie to zwierzę?” – zabawa ruchowa.
Rodzic demonstruje sposób poruszania się różnych zwierząt domowych zadaniem dzieci jest naśladowanie rodzica i powiedzenie, co to za zwierzę. Np., kura – chodzi, staje i jedną noga udaje grzebanie w ziemi, ręce z tylu splecione udają kuperek; wypowiada zgłoski: ko,ko; krowa – chodzenie na czworakach i wydawanie dźwięku: muuuu (pozostałe zwierzęta: koza, owca, indyk, kot, koń itp.).
Dzień 2: Maszyny rolnicze
Ćwiczenia słuchowe. Słuchanie rymowanek i próby powtarzania ich.
Trutu – trutu, kilo drutu
poszło raz na bal
i tańczyło tam bez butów,
a głupiemu żal.
„Traktor” – rozwiązywanie zagadki A. Maćkowiaka.
Pojazd na wsi używany,
Jest ciągnikiem także zwany,
Bo przyczepę ciągnąć może,
A poza tym pole orze. (traktor)
„Inne pojazdy rolnicze” – praca z obrazkiem.
Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający inne maszyny rolnicze przy pracy – kombajn, pług, opryskiwacz. Prosi, aby dzieci przyjrzały się uważnie i opowiedziały: Jakie maszyny rolnicze widzą na obrazku?; Czy znają ich nazwy?; Czy wiecie, do jakich prac służą te maszyny?; Dlaczego rolnicy do swojej pracy wykorzystują tak różne maszyny?
„Orzemy pole” – zabawa ruchowa.
Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko jest rolnikiem i prowadzi traktor – na pasie ma szarfę lub hula-hop. Drugie dziecko jest pługiem – stoi za rolnikiem i trzyma się obiema rękami szarfę lub hula-hop. Na sygnał rolnik maszeruje po sali, zaś drugie dziecko idzie wolniej i stawia opór. Na następny sygnał dzieci zamieniają się miejscami i rolami.
Pokoloruj obrazek
Dzień 3 Rolnik
„Rolnik” -wiersz Zbigniewa Dmitroca.
Rolnik rano rusza w pole
Orać pługiem czarną rolę,
Sieje zboże i buraki,
Z których później są przysmaki.
Rozmowa z dziećmi. Dz. odpowiadają na pytania dotyczące tekstu;
– Dokąd rusza rano rolnik?
– Co robi rolnik w polu?
– Po co rolnik sieje zboże?
– Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?
Zabawa dydaktyczna – „Policz i przynieś tyle, ile jest oczek na dwóch kostkach”.
Rodzic przygotowuje kartoniki tj. kostka do gry. Dz. poruszają się po całej Sali zgodnie z podanym rytmem. Na przerwę w muzyce rodzic pokazuje dwa kartoniki i prosi dz. , aby przyniosły tyle przedmiotów (klocków, patyczków zabawek itp.), ile jest oczek na obu kartonikach.
Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?’
Dz. siedzą w kole rodzic mówi zdanie, jeśli jest ono prawdziwe, dzieci klaszczą w ręce. Jeśli jest ono fałszywe wstają i tupią. Fałszywe zdania mogą być np. takie:
• Wieś jest większa od miasta.
• Zima zbieramy z pola zboże.
• Krowy jedzą cukierki i ciasto.
• Traktor to maszyna do robienia naleśników.
• Jabłka rosną na grządce.
Praca plastyczna. Wyklejanie plasteliną bądź malowanie farbami lizaka.