Temat tygodnia: U rolnika na wsi

Piosenka na ten tydzień:

Dzień 1: W gospodarstwie

Zabawa paluszkowa według Krzysztofa sąsiadka „Pieski

„Wiejskie gospodarstwo” rozmowa na podstawie opowiadania O. Masiuk

– Chciałbym mieszkać na wsi – powiedział Szczypior. – Wieś jest lepsza niż miasto.

– Dlaczego? – zdziwiła się Zosia. – W mieście można chodzić do kina i jest więcej sklepów.

– Ale na wsi jest kino na podwórku – wykrzyknął Szczypior.

– Jak to „kino na podwórku”? – zdziwiła się jeszcze bardziej Zosia.

– Tyle się dzieje, jak na filmie – wyjaśnił Szczypior. – Kiedy byłem u cioci w zeszłym roku, to akurat uro­dziła się mała krówka, cielaczek i był taki śmieszny i nie umiał stanąć na własnych nogach. Były jak patyczki.

– Naprawdę? Ale fajnie. A moja babcia kiedyś przyniosła mi do łóżka małe kurczaczki. Takie dwa śmiesz­ne i tak robiły – tiu, tiu,tiu – i Elizka zaczęła naśladować małe kurczaczki.

– Wiecie co? Pobawmy się w wieś – zaproponował Szczypior. – Jedna osoba myśli, że jest jakimś zwierząt­kiem, a inne mu zadają pytania, żeby zgadnąć, jakim jest. Na przykład, czy masz ogon? Ale można odpowia­dać tylko tak lub nie.

– Masz ogon? – zapytała więc szybko Elizka.

– Tak.

– Lubisz trawę?

– Tak.

– Robisz muuuu?

– Tak – wciąż odpowiadał Szczypior.

– Jesteś krową! – krzyknęła Zosia.

– Nie – spokojnie powiedział Szczypior.

– Jak to nie, przecież robisz muuu. Proszę Pani, on jest krową, a się nie chce przyznać – wrzasnęła Elizka.

– Nie jestem krową – oburzył się Szczypior.

– Tak?! A kim jesteś? – spytała rozzłoszczona Zosia.

– Jestem cielaczkiem, tym, który się urodził u mojej cioci.

– Nie bawię sią tak – oświadczyła Zosia. – Jak robisz muu, to jesteś krową. Jak robisz ko, ko, ko, to jesteś kurą, jak chrum, chrum to świnią. I już. Koniec, kropka.

Po czym dziewczynka odwróciła się na pięcie i odeszła.

– A ja jestem cielakiem i robię muu jak moja mama – oświadczył Szczypior i odszedł w drugą stronę.

– Na wsi jest bardzo wesoło. I rzeczywiście jak filmie – zamyślił się Tup.

 

Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Gdzie chciałby mieszkać Szczypior?; Co babcia Elizki przy­niosła jej do łóżka?; W co bawiły się dzieci?; Jakie dźwięki wydają: krowa, świnka, kura?; Kim chciał być Szczy­pior?

„Jakie to zwierzę?” – zabawa ruchowa.

Rodzic demonstruje sposób poruszania się różnych zwierząt domowych zadaniem dzieci jest naśladowanie rodzica i powiedzenie, co to za zwierzę. Np., kura – chodzi, staje i jedną noga udaje grzebanie w ziemi, ręce z tylu splecione udają kuperek; wypowiada zgłoski: ko,ko; krowa – chodzenie na czworakach i wydawanie dźwięku: muuuu (pozostałe zwierzęta: koza, owca, indyk, kot, koń itp.).

 

Dzień 2: Maszyny rolnicze

Ćwiczenia słuchowe. Słuchanie rymowanek i próby powtarzania ich.

Trutu – trutu, kilo drutu

poszło raz na bal

i tańczyło tam bez butów,

a głupiemu żal.

„Traktor” – rozwiązywanie zagadki A. Maćkowiaka.

Pojazd na wsi używany,

Jest ciągnikiem także zwany,

Bo przyczepę ciągnąć może,

A poza tym pole orze. (traktor)

„Inne pojazdy rolnicze” – praca z obrazkiem.

Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający inne maszyny rolnicze przy pracy – kombajn, pług, opryskiwacz. Prosi, aby dzieci przyjrzały się uważnie i opowiedziały: Jakie maszyny rolnicze widzą na obrazku?; Czy znają ich nazwy?; Czy wiecie, do jakich prac służą te maszyny?; Dlacze­go rolnicy do swojej pracy wykorzystują tak różne maszyny?

„Orzemy pole” – zabawa ruchowa.

Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko jest rolnikiem i prowadzi trak­tor – na pasie ma szarfę lub hula-hop. Drugie dziecko jest pługiem – stoi za rolnikiem i trzyma się obiema rękami szarfę lub hula-hop. Na sygnał rolnik maszeruje po sali, zaś drugie dziecko idzie wolniej i stawia opór. Na następny sygnał dzieci zamieniają się miejscami i rolami.

Pokoloruj obrazek

Dzień 3 Rolnik

„Rolnik” -wiersz Zbigniewa Dmitroca.
Rolnik rano rusza w pole
Orać pługiem czarną rolę,
Sieje zboże i buraki,
Z których później są przysmaki.

Rozmowa z dziećmi. Dz. odpowiadają na pytania dotyczące tekstu;
– Dokąd rusza rano rolnik?
– Co robi rolnik w polu?
– Po co rolnik sieje zboże?
– Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?

Zabawa dydaktyczna – „Policz i przynieś tyle, ile jest oczek na dwóch kostkach”.

Rodzic przygotowuje kartoniki tj. kostka do gry. Dz. poruszają się po całej Sali zgodnie z podanym rytmem. Na przerwę w muzyce rodzic pokazuje dwa kartoniki i prosi dz. , aby przyniosły tyle przedmiotów (klocków, patyczków zabawek itp.), ile jest oczek na obu kartonikach.

Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?’

Dz. siedzą w kole rodzic mówi zdanie, jeśli jest ono prawdziwe, dzieci klaszczą w ręce. Jeśli jest ono fałszywe wstają i tupią. Fałszywe zdania mogą być np. takie:
• Wieś jest większa od miasta.
• Zima zbieramy z pola zboże.
• Krowy jedzą cukierki i ciasto.
• Traktor to maszyna do robienia naleśników.
• Jabłka rosną na grządce.

Praca plastyczna. Wyklejanie plasteliną bądź malowanie farbami lizaka.