Temat tygodnia: Wiosenne łąka

Piosenka na ten tydzień:

Dzień 1: Rośliny na łące

  1. Taniec motyli” – improwizacja ruchowa do utworu Edvarda Griega Poranek. Reagowanie ruchem na zmiany tempa, natężenie dźwięku.

  1. Zagadka łąkaZielony dywan,
    na nim kwiatów tyle.
    Piją z nich nektar
    pszczoły, osy i motyle.
  2. Rozmowa przy ilustracjach na temat „ Kwiaty na łące”

    Prowadząca prezentuje ilustracje z wybranymi kwiatami występującymi na łące. Dzieci nazywają kwiaty. Dzieci wypowiadają się na temat wyglądu kwiatów, określają ich cechy charakterystyczne. Dzielenie nazw kwiatów na sylaby.

  1. Raz, dwa, trzy kwiaty liczysz ty- ćwiczenia w liczeniu. Dziecko losuje kartonik z naklejoną cyfrą/ kropkami. Układa przed nim tyle kwiatów(wyciętych z papieru), ile wskazuje cyfra na kartoniku.

 

 

Dzień 2: To, co lata nad łąką

,,Łąka”- Ewa Stadtmuller

Leci siwa mgła do góry,

wnet się zmieni w ciemne chmury.

Pada deszczyk prosto z nieba,

tego nam tu było trzeba.

 

Rośnie trawa ile zdoła,

kwitną kwiaty, pachną zioła.

Obudziły się biedronki,

pszczoły, trzmiele oraz bąki.

 

Frunie motyl pod niebiosy,

żabie chóry ćwiczą głosy.

Środkiem łąki bociek człapie,

zmykaj żabko , bo cię złapie.

Co lata nad łąką?- rozwiązywanie zagadek. Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające: biedronkę, komara, motyla, pszczołę , konika polnego, bociana. Podając rozwiązanie, dziecko wskazuje właściwy obrazek. Dzielenie nazw na sylaby.

Na czerwonym pancerzyku
czarnych kropek ma bez liku.
Po łące się błąka,
bo to jest …  (biedronka)

Bzyka koło ucha,
nie osa, nie mucha,
kiedy Cię ukłuje,
bąbel wyskakuje. (komar)

Ponad łąką leci w świat a skrzydełka ma jak kolorowy kwiat… (motyl)

Nad stawem, nad łąką
sporo ich się zbiera,
każda jest podobna
do helikoptera. (ważka)

Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko… (pszczoła)

Wrócił zza morza, chodzi po błocie ,w czerwonych butach, biały pan… (bocian)

Nie liść – a na łące i zielony.
Nie zegar – a cyka, jak szalony!
Nie w stajni – skacze wolny!
Już wiemy – to …! (konik polny)

Ile kropek ma biedronka?- zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko biega, skacze, tańczy w rytm piosenki „Bal na łące”. Na hasło „Ile kropek ma biedronka?” dziecko zatrzymuje się, a rodzic klaszcze określona liczbę dzięków. Zadaniem dziecka jest policzenie, powiedzenie i pokazanie na palcach liczby usłyszanych klaśnięć.

Pszczoła- praca plastyczna. 

 

Dzień 3: To, co chodzi po łące

Wyścig żuków z kulkami- zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dziecko gniecie dla siebie kulę z gazety. Ustawia się na wyznaczonej linii. Na sygnał rodzica dziecko na czworakach porusza się do przodu na wyznaczoną linię mety, jednocześnie popychając głową papierową kule.

Zagadki.

Moja chałupka,
to jest skorupka!
Po świecie z nią chodzę,
drzwiczki mam na nodze. (ślimak)

Mam bardzo małe oczy,
nie widzę prawie wcale.
Lecz w ciemnych korytarzach
ruszam się doskonale. (kret)

Kto to taki? Pewnie wiecie,
choć nie rybak – łapie w sieci.
Siedzi w kącie – pilnie słucha,
czy mu w sieć nie wpadła mucha. (pająk)

Kręcą się i pracują,
kopiec z igieł budują.
Dźwigam igły jak bele,
nie odpoczywam wcale.
Pełno nas w całym lesie,
każdy coś dźwiga, niesie.
Oto macie dowody
wspólnej pracy i zgody. (mrówki)

Ma długi ogonek,
oczy jak paciorki.
Gdy zobaczy kota
umyka do norki. (mysz polna)

 

Cykl życiowy motyla. Omówienie obrazków. Poznanie nazw popularnych motyli żyjących w Polsce.

Marta Próchniewicz – Gąsienica

Mała żółta gąsienica,
na gałęzi sobie fika
Nóżki prędko swe podwija,
Akrobacje nam wywija.
Dzieci patrzą, dokazują
Gąsieniczkę oklaskują.
Ona zwinna, bardzo śmiała,
Jakby tańczyć dla nas chciała.
Ciałko swoje tak wygina,
Jest po prostu jak sprężyna.
Nagle dzieci patrzą co to,
Gąsieniczka robi kokon.
Bo natura już ją wzywa
Kiedy wieku jej przybywa.
Gdy w kokonie sobie pośpi
Będzie radość wszystkich gości!
Bo to rzecz jest niebywała
Jak się zmieni nasza mała.
Gdy z kokonu wyjdzie w końcu,
To poleci wnet ku słońcu.
„Jak to?” Dzieci się pytają,
Na wyjaśnienia czekają.
„Co tu mówić ,rzeknę tyle,
Z gąsienicy są motyle.”

Motyl- praca plastyczna.

 

Dzień 4: Bocian i żaba

Żaby i bociany – praca z wierszem Z. Dmitrocy.

Na wiosennej łące

Niedaleko wody

Bociany z żabami

Bawią się w podchody.

Żaby dobrze wiedzą,

Co bociany jedzą,

Ale się nie boją

I cicho nie siedzą…

Rzekła pierwsza żaba:

– Jestem taka słaba…

Powiedziała druga:

– Jeden do mnie mruga!…

Powiedziała trzecia:

– Dla mnie tu przyleciał!

Powiedziała czwarta:

– Jestem więcej warta…

Zaśmiała się piata:

– To mnie się przygląda…

Na to rzekła szósta:

– Strzeżcie się oszusta!

Pierwszy bocian na to:

– Już niedługo lato…

Drugi bocian: – E tam,

Pleciesz jak poeta…

Na to trzeci bocian:

– Plecie twoja ciocia!

Zarechotał czwarty:

– Plecie nie na żarty…

Piaty zaklekotał:

– Ale dziś spiekota…

Na to bocian szósty:

– A ja brzuch mam pusty…

Gdy tylko bociany

Do żab się zbliżają,

Mądre żabki szybko

Nurka w wodę dają…

Po wysłuchaniu utworu N. zadaje pytania dotyczące treści: Kto bawił się na zielonej łące?; Co jedzą bociany?; Co robią mądre żabki?

Wiosenne rytmy – ile jest…?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje sylwety: żab, bocianów, motyli – po cztery. Rodzic układa rytmy dwu-, trzyelementowe. Zadaniem dzieci jest kontynuowanie rytmów rozpoczętych przez rodzica.

B, Ż, B, Ż, B, Ż…

M, B, M, B, M, B…

B, Ż, M, B, Ż, M, B, Ż, M…

Następnie dzieci grupują te same zwierzęta i starają się je przeliczyć. Rodzic zadaje pytania: Ile było żab?; Ile było bocianów?

Pokoloruj obrazek. 

Dzień 5: Wiosenne gry i zabawy

Bociany na łące” – zabawa z elementem równowagi. Przebieg: Dzieci – bociany, biegają

w tempie podanym na bębenku. Na mocne uderzenie zatrzymują się i stają na jednej nodze,

druga uniesiona w górę, ręce rozłożone szeroko w bok. Bociany klekocą – kle, kle.

Dzieci stoją, mówiąc 5 razy: kle, po czym następuje zmiana nogi.

Odgłosy łąki” – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie głosów: pszczoły, żaby, bociana,

cykania świerszczy, nazywanie zwierząt, które je wydają i wskazywanie ich na obrazku.

Zabawa „Prawda czy fałsz”. Rodzic mówi zdania o łące a dzieci określają ich logiczność: prawda – podnoszą rękę do góry, fałsz – kładą ją na kolanach.

Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
Pod ziemią długie korytarze ryje kret.
Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.

Wytnij i złóż.