Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków; ● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę; ● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków; ● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków; ● dbanie o porządek na półkach indywidualnych; ● uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody. Językowa aktywność dziecka: ● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych); ● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie; ● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy; ● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych. Artystyczna aktywność dziecka: ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka: ● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw; ● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy; ● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem; ● uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie); ● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych; ● bezpieczne posługiwanie się nożyczkami; ● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy; ● dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwag na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki; ● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole; ● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków; ● wyrabianie nawyków zdrowotnych; ● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem; ● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu); ● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw; ● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich; ● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy; ● cieszenie się z sukcesów innej osoby; ● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności; ● dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach; ● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji; ● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania; ● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności; ● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru; ● szukanie kompromisu w trudnych sprawach; ● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie; ● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich; ● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby; ● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek; ● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności; ● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych; ● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu; ● uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne; ● wspólne wykonywanie prac plastycznych; ● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji; ● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań; ● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem. Językowa aktywność dziecka: ● aktywne słuchanie rozmówcy; ● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach; ● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych; ● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny; ● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi; ● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań; ● poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci, takich jak: D. Wawiłow, D. Gellner, W. Chotomska, J. Tuwim, J. Brzechwa; ● stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika; ● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów; ● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi; ● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane); ● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą; ● umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli. Artystyczna aktywność dziecka: ● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań; ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce; ● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie; ● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku; ● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego; ● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki; ● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego; ● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych; ● posługiwanie się zabawkami na baterie; ● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną; ● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.; ● nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu; ● śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne; ● wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek; ● poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich; ● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu; ● dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków. Aktywność poznawcza: ● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość; ● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; ● dzielenie się swoimi zainteresowaniami; ● dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku; ● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi; ● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.); ● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku); ● poruszanie się pod dyktando nauczyciela; ● rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania); ● nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczony do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem); ● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie; ● obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące); ● nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty); ● rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad; ● poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania; ● okazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); ● zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór; ● obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia; ● wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
|