Styczeń, tydzień 1

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Czy można cofnąć czas?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich ulubionych potra, form wypoczynku;
  • określanie swoich zainteresowań;
  • wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
  • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • organizowanie kącika regionalnego, wzbogacanie go o eksponaty przyniesione z domu lub wykonane samodzielnie;
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata;
  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodr
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów ;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
  • poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich;
  • korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej.

Poznawcza aktywność dziecka

    • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
    • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
    • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
    • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami;
    • rozwijanie myślenia twórczego poprzez
    • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
    • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
    • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
    • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
    • poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego;
    • odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
    • wskazywanie pełnych godzin na zegarze;
    • mierzenie czasu trwania różnych czynności, np. stoperem, porównywanie czasu trwania różnych czynności, stosowanie określeń: dłużej, krócej;
    • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
    • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
    • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
    • wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
    • wymienianie nazw miesięcy należących do wiosny;
    • wymienianie nazw miesięcy należących do lata;
    • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?;
    • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
    • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
    • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;

Styczeń, tydzień 2

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

  • podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp..
    • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
    • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
    • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
    • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
    • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
    • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

    Artystyczna aktywność dziecka

    • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
    • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
    • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

    Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

    • nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji;
    • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
    • rozumienie znaczenia higieny osobistej;
    • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

    Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

    Społeczna aktywność dziecka

    • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
    • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
    • otaczanie troską roślin i zwierząt;
    • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
    • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

    Społeczny obszar rozwoju dziecka

    Społeczna aktywność dziecka

    • określanie swoich zainteresowań;
    • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
    • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
    • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
      • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
      • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
      • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
      • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

      Poznawczy obszar rozwoju dziecka

      Społeczna aktywność dziecka

      • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
      • poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i obecnie;
      • zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie;
      • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji;
      • wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
      • nazywanie najważniejszych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski;
      • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

      Językowa aktywność dziecka

      • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
      • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
      • posługiwanie się poprawną mową;
      • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
      • próby samodzielnego czytania;
      • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
      • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
      • układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru;
      • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
      • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
      • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
      • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
      • rozpoznawanie liter pisanych.

      Artystyczna aktywność dziecka

      • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
    • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
    • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością;
    • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
    • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
    • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
    • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.

    Poznawcza aktywność dziecka

    • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
    • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
    • rozwijanie myślenia twórczego poprzez
    • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
    • tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…;
    • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
    • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
    • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
    • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
    • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej;
    • układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
    • wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
    • poznanie sposobów dbania o środowisko;
    • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
    • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
    • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
    • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Styczeń, tydzień 3

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kto to taki: mama mamy, tata taty?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

  • podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.;
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
  • wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uświadomienie problemu osób niepełnosprawnych fizycznie, np. utrudnionego sposobu poruszania się;
  • dostrzeganie różnic w funkcjonowaniu dzieci, dorosłych i starszych osób;
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • dostrzeganie w swoim otoczeniu osób chorych i cierpiących, rozumienie ich potrzeb;
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
  • czynny udział w dekorowaniu sali.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
  • określanie swoich zainteresowań;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty;
  • próby tworzenia drzewa genealogicznego (trzypokoleniowego) swojej rodziny;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
  • poznawanie historii rodziny, jej rodowodu;
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
  • przygotowywanie uroczystości z okazji urodzin dzieci z grupy, pamiętanie o nieobecnych, np. z powodu choroby;
  • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
  • podejmowanie prób decydowania w ważnych sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej;

podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • samodzielne układanie opowiadań;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
  • instrumentalizacja wierszy, opowiadań;
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością;
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
  • przygotowywanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów;
  • swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Styczeń, tydzień 4

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • poznawanie skutków niezapobiegania chorobom;
  • wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia;
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej;
  • wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czynny udział w dekorowaniu sali;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
  • określanie swoich zainteresowań;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
  • unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
  • wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny;
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
  • uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw;
  • poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej;
  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • samodzielne układanie opowiadań;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością;
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
  • przygotowywanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów;
  • swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
  • poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, cukru, papieru, chleba;
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja;
  • poznawanie muzyki innych narodów.

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez

rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • określanie odległości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej;
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.