Marzec, tydzień 1.
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
Językowa aktywność dziecka:
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- rozumienie znaczenia higieny osobistej
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- otaczanie troską roślin i zwierząt
- czynny udział w dekorowaniu sali
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata
Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- poprawne wypowiadanie się w czasach przeszłym i przyszłym
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
Artystyczna aktywność dziecka:
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji
- poznawanie źródeł pochodzenia energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej
Poznawcza aktywność dziecka:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10
- słuchanie prognoz pogody (w radiu i w telewizji), interpretowanie wysłuchanych zapowiedzi, zachowywanie się stosownie do podawanych informacji
- wymienianie nazw miesięcy należących do wiosny
- poznawanie zjawiska tęczy
- poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty
- poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
Marzec, tydzień 2.
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Gdzie się ubiera Pani Wiosna?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
Językowa aktywność dziecka:
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach)
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- otaczanie troską roślin i zwierząt
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu
- czynny udział w dekorowaniu sali
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
Artystyczna aktywność dziecka:
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki)
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
Poznawcza aktywność dziecka:
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rysowanie z wyobraźni
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…
- poznanie etapów rozwoju kwiatów ogrodowych
- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o młode)
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- określanie kierunku ruchu, stosowanie określeń: na prawo, od, na lewo od
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Marzec, tydzień 3.
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Z czego to jest zrobione?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
Językowa aktywność dziecka:
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach)
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia
- wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- czynny udział w dekorowaniu sali
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemów
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
- zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
Artystyczna aktywność dziecka:
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba, z wykorzystaniem literatury, filmu
- poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji
- korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
Poznawcza aktywność dziecka:
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- wyjaśnianie pochodzenia nazw wybranych przedmiotów, roślin, np.: drukarka, naszyjnik, mrówkojad
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- samodzielne przeprowadzanie doświadczeń w celu rozwiązywania aktualnie nurtujących problemów, np. określanie znaczenia kształtu kół w pojazdach dla sprawnego poruszania się
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Marzec, tydzień 4.
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- posługiwanie się kompletem sztućców podczas spożywania posiłków
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
Językowa aktywność dziecka:
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach)
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- czynny udział w dekorowaniu sali
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
Artystyczna aktywność dziecka:
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki)
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich według natężenia barwy
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
Poznawcza aktywność dziecka:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >
- poznawanie nominałów wybranych monet i banknotów – używanie ich papierowych sylwet w zabawie
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.