Temat : Witamy wakacje.

Poniedziałek 22.06

  1. Rodzic w raz z dzieckiem przeglądają przewodniki, mapy i albumy związane z Polską. Poznanie i omawianie ciekawych miejsc, które warto zobaczyć – zwiedzić podczas wspólnych podróży. Wzbogacanie słownictwa. Rodzic potrzebuje: mapy i przewodniki po Polsce oraz zdjęcia z ciekawymi miejscami do których warto pojechać, aby poznać dokładniej  nasz kraj.  Rodzic zwraca szczególną uwagę na symbole znajdujące się na mapie np. szlaki, jeziora, góry i morze.
  2. Rodzic czyta dziecku wiersz pt. : „Letnie wakacje” oraz prowadzi rozmowę na temat tego, co dziecko zdążyło zapamiętać z treści .                                             Kiedy są wakacje                                                                                                   nie pada deszcz.                                                                                                   Możesz gdzieś wyjechać,                                                                                      Jeśli tylko chcesz.                                                                                                  Kiedy są wakacje –                                                                                                Morze, góry. las,                                                                                                    Gdzie tylko się znajdujesz,                                                                                    Miło spędzisz czas.                                                                                                Latem złociste promienie słońca                                                                            padają na ziemię,                                                                                                 patrz rozwiały się chmury!                                                                                    Morze – muszelki i piasek,                                                                                      lub łąka z lasem.                                                                                                  Warmia – czekają jeziora.                                                                                      Lato – już wyjechać pora.                                                                                    Rodzic zadaję pytania: O jakiej porze roku jest mowa w wierszu? Co można robić kiedy są wakacje ?
  3. Tworzenie mapy skojarzeń do słowa wakacje.  Potrzebujemy: duży karton, klej, mazak, mała karteczka i ołówek dal dziecka.                                                        Rodzic układa przed sobą duży karton. Prosi dziecko, aby w cieszy zastanowiło się , co dla nich oznacza słowo wakacje. Następnie wręcza dziecku małą karteczkę i ołówek i prosi o narysowanie obrazka – skojarzenia z słowem wakacje. Przykłady skojarzeń: plecak,  las, jagody, kajak, Bałtyk, muszla, palma, maliny, plaża, ryby, Tatry, ciupaga. Po chili rodzic prosi dziecko o podanie przykładów skojarzeń do słowa wakacje. Dziecko pokazuje swoją kartkę i nazywa swój obrazek, w miarę możliwości dzieli słowo na sylaby, opowiada o swoim skojarzeniu, a następnie nakleja kartę wokół opisu. Rodzic daje  dziecku swobody wybór z pośród wyrazów, ale minimum 4. Wszystkie te wyrazy, które dziecko wybierze i opisze własnymi słowami i rysunkiem rodzic przykleja na karton w ramach utrwalenia – rozwijanie pamięci wzrokowej u dziecka.
  4. Swobodna rozmowa rodzica z dzieckiem dotycząca planów wakacyjnych – gdzie dziecko chciało, by pojechać i co zobaczyć. Dziecko wypowiada się swobodnie na podstawie własnych doświadczeń lub skojarzeń z danym miejscem.
  5. Zabawa ruchowa pt. „Podróżujemy samochodem”. Rodzic bierze do ręki trzy klocki w kolorze pomarańczowym, czerwonym i zielonym. Następnie prosi dziecko, aby zwróciło szczególną uwagę na kolor klocka, który rodzic pokazuje. Rodzic mówi kolor zielony – czyli idziemy, dziecko zaczyna chodzić po dywanie. Następnie pokazuje klocek w kolorze czerwonym- czyli STOP, kiedy jest kolor pomarańczowy, to musimy się zatrzymać i poczekać na zmianę na określony kolor (kilkukrotne powtórzenie zadania).
  6. Zajęcia relaksacyjne – spacer rodzica z dzieckiem po okolicy miejsca zamieszkanie. Obserwacja przyrody.