Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;

●      samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;

●      pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;

●      porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

●      dbanie o porządek na półkach indywidualnych;

●      uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

●      rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);

●      wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;

●      rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;

●      wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

Artystyczna aktywność dziecka:

●      uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

●      bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;

●      informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;

●      uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

●      uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);

●      przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

●      bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;

●      wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;

●      dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwag na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;

●      spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;

●      przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;

●      wyrabianie nawyków zdrowotnych;

●      przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;

●      ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);

●      uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;

●      dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

●      zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;

●      cieszenie się z sukcesów innej osoby;

●      szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

●      dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;

●      dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

●      zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;

●      współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;

●      uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;

●      szukanie kompromisu w trudnych sprawach;

●      przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;

●      dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

●      cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;

●      pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;

●      szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

●      współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;

●      unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;

●      uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne;

●      wspólne wykonywanie prac plastycznych;

●      dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

●      odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;

●      oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.

Językowa aktywność dziecka:

●      aktywne słuchanie rozmówcy;

●      wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

●      swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;

●      przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;

●      wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;

●      odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;

●      poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci, takich jak: D. Wawiłow, D. Gellner, W. Chotomska, J. Tuwim, J. Brzechwa;

●      stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;

●      słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;

●      zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;

●      całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);

●      wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;

●      umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.

Artystyczna aktywność dziecka:

●      słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;

●      uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;

●      śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;

●      tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;

●      odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;

●      oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;

●      słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;

●      bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;

●      posługiwanie się zabawkami na baterie;

●      wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;

●      rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;

●      nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;

●      śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;

●      wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;

●      poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;

●      reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;

●      dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Aktywność poznawcza:

●      uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;

●      dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

●      dzielenie się swoimi zainteresowaniami;

●      dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;

●      uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;

●      uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);

●      rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);

●      poruszanie się pod dyktando nauczyciela;

●      rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody  zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);

●      nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczony do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);

●      uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

●      obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);

●      nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);

●      rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;

●      poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania;

●      okazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają);

●      zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór;

●      obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;

●      wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.