12kw./21

Jak powstaje książka 12-16.04.2021

Temat tygodniowy: Jak powstaje książka?

Poniedziałek: Moje książki

Książka – słuchanie opowiadania O. Masiuk

Książka

Olga Masiuk

Do przedszkola miał przyjść pan pisarz, który wymyśla wiersze dla dzieci, a potem

układa z nich książkę i wydaje.

Siedzieliśmy na dywanie i zastanawialiśmy się, jakie pytania można zadać

panu pisarzowi.

Trzeba zapytać, czy długo pisze taki wiersz – powiedziała Marta.

Jak krótki wiersz, to krótko pisze, to każdy chyba wie – prychnął Staś.

A ty skąd wiesz? – rozzłościła się Marta, ale Staś nie zdążył jej odpowiedzieć.

Ja bym zapytał, czy lubi czekoladę – zaproponował Witek.

Ale to nie ma nic wspólnego z pisaniem książek. – Jacek się skrzywił.

A skąd wiesz? – Witek poczuł się urażony.

Może przeczytam wam jakiś wiersz, żeby łatwiej przychodziły wam do głowy

pytania – powiedziała pani.

Wszyscy się zgodziliśmy, bo nasza pani bardzo ładnie czyta. Wiersz nosił tytuł:

Czy słońce ma kolce?” i opowiadał o chłopcu, który nieustannie zadawał

pytania, czym strasznie irytował dorosłych.

Nie podoba mi się ten wiersz – powiedział Tomek.

Nie mów tak, bo temu pisarzowi będzie przykro – poprosiła Marysia.

Jemu nie powiem, ale w ogóle przecież mogę. Taki wiersz to każdy umiałby

napisać. Ja ciągle denerwuję mamę, zadając pytania, więc nawet nie musiałbym

nic wymyślać.

Ale w prawdziwym wierszu muszą być rymy – wtrącił Witek.

Takie słowa, które do siebie pasują, na przykład Pak-tak albo Pak-rak.

E tam, rymy nie są trudne – rzekł Tomek lekko. – Woda, kłoda, moda,

roda…

Co to jest roda? – zapytałem Jacka, ale Marta była szybsza w odpowiedzi.

Nic. Nie ma takiego słowa. Chwalisz się tylko, ale nie umiałbyś ułożyć wiersza

ani napisać książki – powiedziała Marta do Tomka.

Bo nie umiem pisać, ale gdyby ktoś zapisywał, co mówię, to ułożyłbym

książkę bez trudu.

Możesz spróbować ułożyć wiersz – zaproponowała pani. – I wyrecytujesz

go panu pisarzowi, może udzieli ci kilku wskazówek. I może w przyszłości sam

będziesz pisał książki.

Tomek cały dzień trzymał się z boku. Chyba układał ten wiersz, ale wydawał

się coraz smutniejszy.

Usiadłem sobie przy stole, aby obejrzeć dokładnie książkę tego pana pisarza,

który miał przyjść jutro. Była bardzo ładna, miała kolorowe obrazki. Nagle usłyszałem

szept Tomka:

Paku, Paku! – Tomek schowany był za szafą i dawał mi jakieś znaki. Gdy

podszedłem, zapytał:

Nie znasz, Paku, jakiegoś wiersza? Bo nic nie mogę ułożyć. Stanąłem na początku.

Ale masz już początek, to świetnie. Powiedz mi – poprosiłem. I usiadłem

wygodnie, żeby posłuchać wiersza. Zamknąłem oczy, jak robię często, gdy pani

czyta nam wiersze.

Kapie woda z kranu, kap, kap, kap… – powiedział Tomek i zamilkł. Otworzyłem

oczy.

I co? Co dalej?

Nie wyglądało to dobrze. Wytężyłem cały swój pakowy rozum, ale nawet pół

rymu nie udało mi się wymyślić.

Rano wszyscy szykowaliśmy się na spotkanie z panem pisarzem. Tomek był

nieswój i widziałem, że dręczy go ten wiersz. Pokręcił przecząco głową, gdy napotkał

mój wzrok, wiedziałem, że nic nie zdołał ułożyć.

Pan pisarz wyglądał sympatycznie. Usiadł z nami na dywanie i zapytał, czy

chcielibyśmy się czegoś od niego dowiedzieć. Przez moment trwała cisza,

aż w końcu Tomek podniósł rękę:

Jak się pisze wiersz? – zapytał. – Albo książkę.

Pisarz przyjrzał mu się uważnie, a potem milczał chwilę. W końcu wzruszył

ramionami i powiedział:

Nie wiem. To jakoś samo wychodzi.

Rozmowa na temat opowiadania ukierunkowana pytaniami:

Czym zajmuje się pisarz?; Jaki problem miały dzieci?; Jak nazwane były słowa,

które do siebie pasują?; O co pani poprosiła Tomka?; Jak Tomek poradził sobie

z zadaniem?; O co zapytał Tomek pana pisarza?; Co odpowiedział pan pisarz?; Jak

myślicie, co trzeba zrobić, żeby napisać książkę?

Książka przyjaciółka – zapoznanie z piosenką.

Książka przyjaciółka

sł. Urszula Piotrowska

muz. Magdalena Melnicka-Sypko

Spoglądają z półek książki,

każda okiem do mnie mruga,

tajemnicze śle uśmiechy,

z baśnią jedna, z wierszem druga.

Ref.: I już Piotruś Pan się kłania,

smok wawelski człapie z jamy.

Razem z Pippi Pończoszanką

mnóstwo przygód przeżywamy.

W odwiedziny wnet przybędą

dobra wróżka i Kopciuszek,

Miś Uszatek z przyjaciółmi.

Pięknie ich powitać muszę.

Dbam o kartki i okładki,

ścieram kurze na półeczkach,

więc do książki woła książka:

Przyjaciółką jestem dziecka!

Ref.: I już Piotruś Pan…

W księgarni” – zabawa dydaktyczna.

rodzic przygotowuje dużo różnych książek, nie tylko dziecięcych. Mogą to być podręczniki, albumy, encyklopedie itp. Dzieci przeglądają je, a później opowiadają o tym, co widziały, wskazują te, które najbardziej im się podobały, i opowiadają o nich. Rodzic wyjaśnia pojęcia: literatura dziecięca, literatura młodzieżowa, literatura dla dorosłych; encyklopedie, podręczniki, albumy. Na koniec rodzic zadaje pytanie: Jak nazywają się miejsca, w których można kupić książki?. Dzieci mogą podać różne odpowiedzi, np. księgarnia, kiosk, sklep, antykwariat itp.

W księgarni- zajęcia dydaktyczne. 

Ulubieni bohaterowie” – odgadywanie zagadek Beaty Gawrońskiej, dotyczących

bohaterów znanych dzieciom książek i bajek:

Biedne te dzieci, w lesie zabłądziły

i do domku z piernika, niestety, trafiły.

(Jaś i Małgosia)

Wilk spryciarz

skrył się wśród górek

i czeka aż nadejdzie…

(Czerwony Kapturek)

Domkiem tego misia jest Stumilowy Las,

bawi się tam z przyjaciółmi przez calutki czas.

(Kubuś Puchatek)

Ten mały chłopiec to chyba kukiełka. Nie do wiary!

Zrobił go z drewna Gepetto stary.

(Pinokio)

Rodzic zadaje pytanie: Dlaczego należy czytać książki? Dzieci odpowiadają, wszystkie

odpowiedzi są dobre.

Praca – wykonanie zakładki do książki. 

Rodzic rysuje szablon zakładki na sztywnej kartce. Każde dziecko wycina zakładkę oraz uszy potrzebne do jej ozdobienia. Następnie dziecko dorysowuje oczy oraz doczepia wąsy oraz ogon zrobione z wełny lub sznurka.

Wtorek: W bibliotece

Kłopoty w bibliotece”- słuchanie wiersza M. Przewoźniaka

Książkom w pewnej bibliotece

nudziło się tak dalece,

że ni z tego ni z owego

zaczęły grać w chowanego.

„Calineczka” się schowała

za ogromny „Atlas” ryb.

Szuka krasnal Hałabała

gdzie się przed nim Plastuś skrył.

Tak się wszystkie wymieszały

że ta pani w bluzce w prążki

chodzi tutaj już dzień cały,

nie znajdując żadnej książki.

-Rozmowa dotycząca treści wiersza: Co stało się pewnego razu w bibliotece? Jakie bajkowe postacie występowały w wierszu? Czym różni się biblioteka od księgarni?

film edukacyjny dla dzieci

 

Wykonanie karty pracy

Peppa w bibliotece. Po obejrzeniu bajki, rozmawiamy z dziećmi na temat biblioteki, co to jest? Jak należy zachowywać się w bibliotece? Co można znaleźć w bibliotece? Czy należy oddawać książki z biblioteki?

 

Moja okładka”- Praca plastyczna. Malowanie farbami/kredkami zaprojektowanej przez siebie okładki książki na papierze A4

Środa: Jak powstaje książka

Rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie ilustracji

Zwrócenie uwagi na osoby biorące udział w tym procesie.

Poznanie nazw niektórych zawodów związanych z wydawaniem książki: autor,

redaktor, grafik, ilustrator, drukarz.

Książki na półce”- zabawa dydaktyczna.

Przygotowujemy puste półki i kilka książek. Polecamy dzieciom: Połóżcie na półce 5 książek. Dołóżcie jeszcze 4 książki. Ile jest książek na półce? Weźcie z pudełka tyle klocków, ile jest książek na półce. Dokonujemy przeliczeń w zakresie do 9.

karty pracy- monografia liczby 9

Dyktando graficzne”.

Każde dziecko dostaje kartkę formatu A4 i komplet kolorowych kredek. Kartka jest przyklejona taśmą klejącą do stolika tak, aby dziecko nie mogło nią manipulować.

Rodzic wydaje polecenia:

Na środku kartki narysuj stół.; Pod stołem narysuj piłkę.; Nad stołem narysuj żółte słońce.; Obok stołu z prawej strony narysuj brązowe krzesło.; Z lewej strony słońca narysuj niebieską

chmurę.; Z prawej strony słońca narysuj różową chmurę.

Po zakończeniu rysowania dzieci wspólnie z rodzicem sprawdzają poprawność wykonania poleceń.

Jak powstaje książka- film edukacyjny

 

 

Czwartek: Szanujmy książki

– „Skarga Ksiażki”- uważne słuchanie wiersza J. Huszczy

Jestem książką z dużej szafy.

Wszyscy mówią, żem ciekawa,

więc mnie ciągle ktoś pożycza,

lecz nie cieszy mnie ta sława.

Miałam papier bielusieńki,

ślady na nim Florka ręki.

Pozginał Jaś mi rogi,

Julek na mnie kładł pierogi.

Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,

trzymał mnie aż trzy tygodnie.

Narysował na okładce

Staś diabełka, małpkę w klatce.

Anka, Władka siostra mała,

ta mi kartki dwie wyrwała.

Cóż mi z tego, żem ciekawa,

dłużej żyć tak nie potrafię.

Nie będziecie mnie szanować,

to się na klucz zamknę w szafie.

Rozmowa na temat wiersza: Na co się skarżyła książka? Co należy zrobić, żeby książki się nie niszczyły? Dlaczego należy dbać o książki?

Kącik książki” – naprawianie i obkładanie książek.

Rodzic przygotowuje papier do pakowania, nożyczki, taśmę klejącą. Dzieci wybierają z kącika te egzemplarze, które należy obłożyć lub naprawić. Wspólnie z N. podejmują odpowiednie działania.

Katy pracy- do wyboru, załącznik 

 

Piątek: Przygody Paka

Gimnastyka buzi i języka:

Mówienie na wydechu – dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie na jednym wydechu wypowiadają rymowankę:

Każdy aktor o tym wie ,

Że mówić nie można źle.

Ćwiczenia ortofoniczne: bzzz, brrr

Ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu- język wąski, język szeroki; liczenie językiem dolnych i górnych zębów; zdmuchanie skrawków papieru z czubka języka ; Ćwiczenia szybkiego wymawiania głoski r

Przygoda przyjaciela” – wykonanie przez dzieci książek.

Rodzic dla każdego dziecka przygotowuje trzy kartony, klej, kredki i wycinki z gazet – najlepiej z czasopism dziecięcych. Na pierwszej kartce każde dziecko przykleja jeden wybrany przez siebie

wycinek i dorysowuje przygodę przyjaciela związaną z tym wycinkiem. Następnie dostaje

drugą kartkę, przykleja na środku drugi wycinek z gazety i układa ciąg dalszy

swego opowiadania o przyjacielu. Jeżeli nie jest znudzone pracą, może przygotować

kolejną stronę książki. Na koniec z pomocą rodzica zszywa karty i opowiada treść

swojego opowiadania.

10kw./21

12.04. Temat kompleksowy : U rolnika na wsi.

Temat : Maszyny rolnicze.

  1. Rodzic pokazuje dziecku kilka obrazków lub ilustracji na których znajdują się wybrane maszyny rolnicze np. ciągnik, kombajn oraz sprzęt rolniczy taki jak przyczepa. W miarę możliwości rodzic omawia przeznaczenie , czyli do czego służą te maszyny w gospodarstwie rolnym:
  2. Zabawa ruchowa do piosenki pt. ” Stary Donald fermę miał…” (YouTube). Rodzic pokazuje dziecku ruchem własnego ciała treść i znaczenie piosenki, a zadaniem dziecka jest w miarę możliwości powtórzenie poszczególnych ruchów oraz słów. Rodzic wraz z dzieckiem naśladuje odgłosy zwierząt występujących w piosence. Rozwijanie u dziecka ogólnej sprawności ruchowej oraz pamięci.
  3. Aby utrwalić dziecku wygląd poszczególnych maszyn oraz sprzętu rolniczego rodzic pokazuje dziecku różnicę między nowoczesnymi maszynami i sprzętem, a takimi jakie były używane bardzo dawno temu np. :
  4. Pierwszy traktor na świecie.
  5. Trochę nowszy.
  6. A tak teraz wygląda.
  7. Praca plastyczna pt. „Narysuj swój traktor”. Rodzic wręcza dziecku białą kartkę z bloku A4 oraz kolorowe kredki. Następnie prosi dziecko, aby z pamięci narysowało swój traktor – według swojego wybranego pomysłu. Dziecko ćwiczy pamięć wzrokową oraz kreatywność.
  8. Zabawa ruchowa pobudzająco – hamująca pt. „Jedziemy traktorem”. Rodzic wręcza dziecku do rąk średniej wielkości kółko, samemu trzymając w ręce dwie kartki w kolorze czerwony i zielony. Następnie prosi dziecko , aby zaczęło na paluszkach swobodny bieg przy jednoczesnym zerkaniu na poszczególne kolory tzw. : zielony możemy jechać, a czerwony oznacza STOP (kilkukrotne powtórzenie zabawy.
09kw./21

09.04 W chlewiku – nauka zdalna

  1. Jakie zwierzęta nie pasują? – Oglądanie na obrazku zwierząt na wiejskim podwórku. Wskazywanie tych, które nie powinny się tam znaleźć. Nazywanie pozostałych zwierząt

  1. „Idą kurki”- zabawa do wierszyka. Rozkładamy na dywanie z grubego sznurka koło. Dziecko chodzi dookoła po sznurku powtarzając za rodzicem/ wierszyk. Przy ostatnim wersie wymienia nazwę domku i wskakuje do środka koła.

Idą sobie kurki dróżką:

Pierwsza kurka tupie nóżką,

Druga kurka tupie nóżką,

Trzecia kurka tupie nóżką.

Potupały, potupały

I w kurniku się schowały.

 

Idą sobie świnki dróżką:

Pierwsza świnka tupie nóżką,

Druga świnka tupie nóżką,

trzecia świnka tupie nóżką.

Potupały, potupały

I w chlewiku się schowały.

 

Idą sobie pieski dróżką:

Pierwszy piesek tupie nóżką,

Drugi piesek tupie nóżką,

Trzeci piesek tupie nóżką.

Potupały, potupały

I do budy się schowały.

 

Idą sobie krówki dróżką:

Pierwsza krówka tupie nóżką,

Druga krówka tupie nóżką,

Trzecia krówka tupie nóżką.

Potupały, potupały

i do obory się schowały.

 

 

08kw./21

9.04 Temat kompleksowy : Zwierzęta na wsi.

Temat : Pij mleko będziesz zdrowy…

  1. Rodzic pokazuje dziecku ilustracje lub obrazki, które przedstawiają jak duże znaczenie na nasze zdrowie ma picie mleka np. koziego lub krowiego. Następnie rodzic tłumaczy dziecku, że sery, masło też są bardzo ważne w naszej codziennej diecie, ponieważ są produktami otrzymywanymi z mleka np. kozi ser, żółty oraz biały ser, a także różnego rodzaju masła z dodatkami lub bez – masło czosnkowe (czosnek jest maturalnym antybiotykiem). Rodzic wskazuje dziecku odpowiedni kierunek do zdrowego odżywiania się oraz wzbogacania codziennej diety.
  2. Rodzic włącza krótki film pt. :Skąd bierze się mleko?” (google), który jeszcze bardziej przybliży dziecku znaczenie mleka. Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego co zdążyło zapamiętać (rozwijanie u dziecka możliwości skupienia uwagi oraz pamięci wzrokowej).
  3. Zabawa ruchowa pr. „Rosną kwiatki na łące”. Rodzic klaszcze w dłonie, a dziecko radośnie skacze po dywanie z nóżki na nóżkę. Następnie gdy rodzic przestaje klaskać, dziecko zatrzymuje się, wspina się na paluszkach oraz wyciąga wysoko rączki przy jednoczesnym machaniu paluszkami (kilkukrotne powtarzanie zabawy). Rozwijanie u dziecka prawidłowej koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  4. Praca plastyczna pt. „Żółty ser”. Rodzic wręcza dziecku wcześniej już przygotowany szablon na kartce A4 przedstawiający kawałek sera, oraz klej, a także trochę żółtego ryżu wsypanego do plastikowego pudełeczka np. jogurcie. Zadaniem dziecka jest według własnego pomysłu, po przyklejać ten ryż w taki sposób, aby ten kawałek sera stał się żółty. Rozwijanie w dziecka twórczego myślenia, kreatywności, a także małej motoryki. Podaję przykład pracy plastycznej :
  5. Na podsumowanie tematu rodzic wręcza dziecku bubek z mlekiem do wypicia. Dziecko za pomocą swoich zmysłów –  smaku oraz zapachu, po wypiciu opowiada czy mu smakowało. Smacznego!!
08kw./21

08.04 W kurniku – nauka zdalna

1.„Paluszki jak zwierzęta” – zabawa paluszkowa

Każdy mój paluszek

w zwierzątko zmienić muszę.

Gruby, okrągły kciuk

w owczarka zamienię tu.

Ten wskazujący to koń,

po łące goń go goń.

Środkowy jak krówka jest

mleczko dawać chce.

Serdeczny to stara koza,

zaprzęgę go do woza.

A mały paluszek …. beee,

w owieczkę zamienił się.

 

2.Piosenka „Gdacze kura: Ko, Ko, Ko”

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce-Piosenkidladzieci

 

3. Kurka z dłoni – praca plastyczna

https://www.youtube.com/watch?v=Y_INhv0jjWk&ab_channel=KasztanoweLudkiHankaWarcha%C5%82owska

Kura z ręki kurczaki z korka zwierzęta wiejskie DIY ART ACTIVITIES FOR KIDS  | Art activities for kids, Art activities, Farm theme

08kw./21

Dodatkowe karty pracy, zabawy, prace plastyczne

 

Bardzo prosta zabawa, która dostarczy mnóstwo radości a także pomoże w wypowiadaniu komplementów i miłych słów innym (w naszym przypadku kolorowym motylkom). Jest to także zabawa logopedyczna, ponieważ dziecko poprzez kontrolę podmuchu musi zaprowadzić motylka do domu. Nie może dmuchać zbyt mocno, gdyż motyl zatonie. Wszystkie zasady i reguły zabawy znajdują się poniżej:

  • Z kolorowych kartek wytnij domki i symetryczne motylki. Możesz skorzystać z gotowych szablonów, które znajdziesz w pliku pdf.
  • Domki przyklej do drewnianych patyczków i wbij w kulki zrobione z plasteliny.
  • Ozdób motylki według własnego uznania.
  • Pozaginaj motyle w taki sposób, aby stały na swoich tułowiach, a skrzydła miały złączone.
  • Do płaskiego naczynia nalej wody, obok postaw domki i powoli wkładaj do wody motyle.
  • Powiedz im coś miłego i patrz jak cudownie rozwijają swoje skrzydełka 😉
  • Teraz zaprowadź motylki do odpowiednich domków (tych, które mają taki sam kolor jak one).
  • Pamiętaj, aby tak regulować wydychane powietrze żeby motylki nie przewróciły się i nie odleciały zbyt daleko.
  • Możesz utrudnić sobie zadanie ustawiając na drodze tych uroczych owadów różne przeszkody (np. kamienie, kwiatki).

 

Każdy rodzic, nauczyciel czy opiekun doskonale wie, jak ważny w życiu dziecka jest ruch! Mali mieszkańcy łąki bez przerwy gdzieś fruwają, skaczą i wędrują! Weźmy z nich przykład, zainspirujmy się i trochę poruszajmy! Poznajcie nasze pomysły na zabawy ruchowe dla dzieci inspirowane robaczkami:

  • Muchy i pająk to nasza wersja berka. Do zabawy potrzebne będzie kilka lub kilkanaście sznureczków (świetnie sprawdzą się sznurówki). Gdy zabawa się zaczyna jedno dziecko jest pająkiem, a pozostali muszkami. Gdy pajączek złapie jakąś muchę to zamienia się ona w pająka, łączy się z nim za pomocą sznurka i razem z nim goni następne muszki. Gra kończy się, gdy wszystkie muchy zostaną złapane lub po upływie wyznaczonego czasu.
  • Bierki w pajęczynie. Do tej zabawy przyda Wam się naprawdę długi sznurek, kolorowe klamerki i krzesła. Na początku należy stworzyć sieć ze sznurka. W tym celu trzeba zaplątać go wokół krzesełek. Następnie w różnych miejscach sznurka poprzypinajcie klamerki i… do dzieła! Zadaniem dziecka jest zebranie klamerek w wybranym przez rodzica lub nauczyciela kolorze, ale jeżeli dotknie pajęczyny to kończy się jego „runda” i w pajęczą sieć wkracza kolejny śmiałek. Dzięki tej zabawie dzieci ćwiczą chwyt pęsetowy, ale przede wszystkim dobrze się bawią.
  • Skrzydła motyla to bardzo prosta zabawa, do której również potrzebne będą klamerki. Zadanie dzieci polega na przypięciu do swoich rękawów po kilka klamerek. Możemy również przypiąć im klamerki z jednej strony i zachęcić, aby na drugim rękawie przypięły takie same kolory. Po zabawie w latające po sali motyle, dzieci muszą jeszcze klamerki zdjąć. To doskonałe ćwiczenie na przekraczanie linii środka ciała.
  • Naśladowanie zwierząt. To zabawa genialna w swej prostocie. Zamieńcie się na chwilę w skaczące pchełki lub konika polnego, którego susy są dłuższe i spokojniejsze. Niech Wasze rączki zamienią się w skrzydełka motyla, pszczółki lub muchy. Poruszajcie się wolno jak ślimak lub szybko jak rozwścieczona osa!

Zbiór pomysłów na zabawy i zajęcia w tematyce „Mieszkańcy łąki” jest tylko uzupełnieniem tego od czego powinniście zacząć. Chcecie wiedzieć co powinno być najpierw? Obserwacja! Nic nie zastąpi Wam obserwacji dokąd wędrują mrówki, jak pszczółka zapyla kwiatki czy podglądania pająka podczas robienia pajęczyny.

15 pomysłów na zabawy sensoryczne

. Zabawy z piaskiem

Najważniejszym narzędziem w czasie tej zabawy są dziecięce rączki. To one przesypują, ugniatają i przesiewają piasek. Gotowe budowle można ozdobić kamykami, muszelkami, listkami. Żeby babki się udawały (i sprzątania było mało), będzie potrzebny piasek kinetyczny. Jest zawsze wilgotny, świetnie się klei i nie rozsypuje. Można kupić go w sklepie lub zrobić samemu, to tylko dwa składniki!

Piasek kinetyczny:

  • mąka kukurydziana (tyle, ile potrzebujecie piasku),
  • olej spożywczy,
  • barwnik spożywczy (opcjonalnie).

Do mąki stopniowo dodajemy olej. Mieszamy do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

2. Poszukiwanie skarbów w pudle rozmaitości

Pudło rozmaitości to prawdziwa uczta dla zmysłów. Do środka wkładamy przeróżne materiały, mogą to być ścinki kolorowych tkanin, wstążki, piórka, kawałki folii bąbelkowej, sztuczne futerko, filcowe kulki. W pudełku chowamy niewielkich rozmiarów skarby, na przykład gumowe figurki albo plastikowe samochodziki. Zadaniem malucha jest odnalezienie ich.

3. Suchy makaron

Makaron w dziesiątkach kształtów i w wielu kolorach jest znakomity do przesypywania i segregowania. Wypełniony nim, zakręcony słoik to świetny grzechoczący instrument. Nieco starsze maluchy mogą spróbować nawlekać makaron na sznurek i zrobić naszyjnik.

4. Bańki mydlane

Z pianą można bawić się w skali mikro – przygotowując miskę z wodą, w której maluch będzie mógł zanurzyć ręce, albo w skali makro – wkładając go do wanny. Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Zabawę w wannie można połączyć z łapaniem puszczanych przez dorosłych baniek. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę.

5. Kolorowe woreczki

Każdy może zostać czarodziejem, a przy okazji przekonać się, jak powstają barwy. Do zabawy potrzebnych będzie kilka plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym i farby w kolorach podstawowych: żółtym, niebieskim i czerwonym. Do każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Maluch ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary. Zabawa pokazuje związki przyczynowo-skutkowe, a przy okazji pozwala ćwiczyć mięśnie dłoni i koordynację ręka – oko.

6. Balonowe stempelki

Do różnokolorowych baloników nalewamy wodę (wystarczy tyle, żeby je obciążyć), w ten sposób powstaną stempelki. Przygotowujemy paletę z farbami i można rozpocząć zabawę. Balonowe stempelki są miękkie i elastyczne, przelewająca się w środku woda przyciąga uwagę i sprawia, że dobrze leżą one w rączkach. Jak malować balonami? Odbijać pieczątki, używać jak szerokiego pędzla albo toczyć po papierze jak piłkę.

7. Mała cukiernia

Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory, w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie, w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się wałek, wykrawaczki do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, brokatowy pył, ziarenka maku lub sezamu.

Domowa ciastolina:

  • 2 szklanki mąki,
  • 1 szklanka soli,
  • 2 łyżki oleju roślinnego,
  • 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
  • 1,5 szklanki gorącej wody.

Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.

8. Woda i kolorowy lód

Do zabawy z wodą potrzebnych będzie kilka naczyń o rożnych wielkościach i kształtach. Przydadzą się też kubeczki, lejki, miarki kuchenne. Zadaniem malucha może być przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego, porównywanie, gdzie jest jej więcej, sprawdzanie, czy zawartość jednego naczynia zmieści się w drugim. A wrzucając do pojemników z wodą zabarwione spożywczymi barwnikami kostki lodu, dziecko poznaje przeciwieństwa ciepło – zimno, ciało stałe – płynne. Obserwuje też, jak lód rozpuszcza się i barwi wodę.

9. Solne obrazki

Sól kuchenną wsypujemy do kilku kubeczków i energicznie mieszamy kawałkiem kolorowej kredy. Powstały pył zabarwi sól. Teraz można zacząć tworzyć obrazki. Najmłodszym spodoba się posypywanie nasmarowanej klejem kartki kolorowym pyłem. Zabawę można urozmaicić. Wystarczy przygotować kartkę z wybranym konturem narysowanym grubym flamastrem. Może to być np. owoc, zwierzę, dom – ważne, żeby kształt nie był skomplikowany. Wypełnienie konturów różnymi kolorami soli wymaga większej precyzji i koncentracji uwagi.

10. Sypka tablica

Na dużej tacy lub kuchennej stolnicy rozsypujemy warstwę mąki, kaszy manny lub piasku – i tabliczka gotowa. Na ciemniejszym tle kreślone przez dziecko znaki będą lepiej widoczne, co z pewnością zachęci je do dalszej zabawy. Sypką tabliczkę ściera się jednym ruchem ręki, a powierzchnię można wyrównać dosypując odrobinę mąki lub kaszy.

11. Robaki spaghetti

Do stworzenia robaków potrzebny będzie ugotowany makaron spaghetti. Kolory uzyskacie używając barwników spożywczych. Ugotowany makaron jest śliski i elastyczny, można go ugniatać, przekładać z ręki do ręki, wyciągać pojedyncze nitki w różnych kolorach, sprawdzając, czy wszystkie są takiej samej długości. Gdy zacznie wysychać, wystarczy delikatnie polać go wodą.

12. Zapachowe zagadki

Nie zapominajmy o zmyśle powonienia. Do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy maluchy naprawdę skupią się na zapachu. Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.

13. Ścieżka sensoryczna

To zabawa dla bosych stóp. Na podłodze przygotowujemy trasę składającą się z powierzchni o rożnych właściwościach. Mogą to być kawałki tkanin – wełna, jedwab, futerko, płótno, papiery – ścinki gazet, grubszy karton, bibuła, tacki wypełnione cienką warstwą kaszy albo ryżu. Spacerowanie taką ścieżką rozwija nie tylko zmysł dotyku. Dzięki kolorom stymulowany jest też wzrok, a wydające różne dźwięki faktury pobudzają słuch.

14. Figurki z masy solnej

Evergreen zabaw z masami plastycznymi. Z gotowej masy maluchy mogą lepić płaskie lub przestrzenne figurki. Gdy brak im jeszcze precyzji, wielkim ułatwieniem będą foremki do ciastek. Kiedy gotowe figurki wyschną (zazwyczaj trzeba dać im dzień na stwardnienie), można je pomalować.

Masa solna:

  • 2 szklanki mąki,
  • 2 szklanki soli,
  • woda (tyle, żeby uzyskać pożądaną konsystencję).

Do składników sypkich dodajemy powoli wodę i zagniatamy, aż całość się połączy.

15. Malowanie rączkami

Klasyk uwielbiany przez dzieci, niekoniecznie przez rodziców. Radość malucha warta jest jednak drobnych poświęceń, wystarczy zabezpieczyć podłogę gazetami lub folią i sprzątania wcale nie będzie tak dużo. Małe dzieci malują z rozmachem – im większa kartka, tym lepiej, i oczywiście na podłodze, bo z niej nic już nie spadnie. Po zabawie papier może zyskać jeszcze drugie życie – nadaje się do pakowania prezentów.

 

KARTY PRACY