Temat tygodnia: Zwierzęta na wsi

Piosenka na ten tydzień:

Dzień 1: Krowa

  1. Krowa i mucha ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o wiersz Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.

WIERSZ  „KROWA I MUCHA”

Była sobie krowa mała,
która pożuć trawkę chciała.

Trawka świeża i zielona,
krówka jest nią zachwycona.

Najpierw wącha, (wdech przez nos)
potem wzdycha (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaach!)

a nad trawką mucha bzyka. (bzzzzz- zęby złączone)

Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwy)

myśli „chyba zjem dokładkę!”

Lecz te myśli jej przerywa mucha,

która ciągle bzyka. (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte)

Krowa – pac! – ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa pac)

mucha  brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte)

Tak dzień cały się bawiły,
aż opadły całkiem z siły!

2. Krowa słuchanie wiersza Zbigniew Dmitroca

Krowa ciężko nie pracuje,

Ciągle tylko trawę żuje.

Kiedy się do syta naje,

Dużo mleka ludziom daje.

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące jego treści: O kim był ten wiersz?; Jak wygląda krowa? – (tutaj można zademonstrować obrazek przedstawiający krowę); Gdzie mieszkają krowy?; Skąd się bierze mleko?; Czy wszyscy ludzie mogą pić mleko? (Nie); Dlaczego mleko jest zdrowe?

  1. Krowy i motyle” – zabawa ruchowa z elementem chodzenia na czworakach. rodzic gra na pianinie bądź innym instrumencie. W rejestrach wysokich dzieci naśladują motyle – biegają po sali, naśladując lot motyla. Podczas rejestrów niskich dzieci zamieniają się w krowy – chodzą na czworakach po sali, udając ciężkie stąpanie krów.

  2. Rodzina mieszka w oborze
  3. Spróbuj i rozpoznaj, co jesz!” – zabawa badawcza. N. przed zabawą musi się upewnić, że żadne z dzieci nie jest uczulone na produkty mleczne. Rodzic przygotowuje malutkie porcje różnych produktów mlecznych: np. twa­róg, jogurt, żółty ser, kefir. Rodzic przedstawia dzieciom właściwości zdrowotne produktów mlecznych. Omawia sposób ich przechowywania.

  4. Praca plastyczna
    
    
    
    
    

Dzień 2: Koza

  1. Koza” – praca z obrazkiem. Rodzic odsłania fragmentami obrazek, a dzieci odgadują, jakie zwierzę przedstawia. Wskazywanie na obrazku kozy rogów, brody, kopyt, wymion. Liczenie i określanie liczebnikiem, ile ich jest. Udzielanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego koza ma wymiona?

 

2. Koza i jej rodzina

3. Słuchanie wiersza Irena Rogińska Koza

Babcia Klara kozę miała
Różne figle, wyprawiała,
Kiedyś w pole ją pognała ,
Do palika przywiązała,
Jak zaczęła się szamotać robić me..me..,
I babcię kopać,
Klara z werwą tak ruszyła ,
Że swe trepy pogubiła,
Miała w sieni inne buty,
W jednym zamek był zepsuty,
Lecz drugiego nie znalazła,
Bo go dawno, Fruzia zjadła,
Gdy gazetę, czytać chciała,
Koza kradła i zmykała,
Babcia Klara stara była,
Więc cierpliwość, już straciła,
Chyba wydam cię kochana,
Ale nie chcę zostać sama,
Chociaż robisz rumor w koło
Jednak z tobą jest wesoło,
Gdy to koza usłyszała,
Bardziej rozdokazywała,
Klara pranie wywiesiła
Fruzia zaraz je zbrudziła,
Wbiła w wiadro swoje rogi,
I wylała trochę wody,
Jakże Klara się zdziwiła,
Kiedy kozę wydoiła,
Z wymion wyszły buty oba,
I gazeta całkiem nowa,
Fruzia wciąż robiła zamęt,
Że ,aż babcia wpadła w lament,
Widząc w kozie wciąż minusy
Po czasie znalazła plusy,
Ciągle ganiam, tracę zdrowie,
A tu nagle! Pomysł w głowie
Przecież Ci co wciąż biegają,
Swą kondycję poprawiają.

4. Pokoloruj obrazek

Dzień 3: Ptaki na podwórku

  1. „Od jajka do kury” – historyjka obrazkowa. Rodzic przygotowuje trzy obrazki: jajko, pisklę i kura. Rodzic zadaje pytania dzieciom pytania: Co było najpierw?; Co było potem?; Co wydarzyło się na końcu? Zwraca uwagę na stosowanie przez dzieci pojęć: najpierw, potem, na końcu.
  2. „Tyle, ile…?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje sylwety: jajek, piskląt i kur – po 3 szt. Zadaniem dzieci jest dobrać: tyle piskląt, ile jest jajek i ułożyć je w obręczach – kurnikach. Rodzic razem z dziećmi stara się przeliczyć jajka, pisklęta; operuje pojęciem tyle samo. Na końcu do każdego kurnika prosi, aby dzieci włożyły jedną kurę. Znowu wszyscy liczą kury, pisklęta i jajka oraz używają pojęcia tyle samo   .
    1. Zabawa muzyczno – ruchowa „Małe – duże jajo kurze”

    Małe – duże                              na słowo małe ręce blisko siebie, na słowo duże ręce rozłożone

    jajo kurze,                                 rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka

    jajo kurze,

    jajo kurze.

    Duże – małe,                             na słowo duże – ręce rozłożone, na małe – ręce blisko siebie

    doskonałe,                                klepanie się rękami po brzuszku

    doskonałe,

    mniam                                       klaśnięcie w dłonie.

  3. Rodziny ptaków na podwórku
  4. „Kaczka pstra” – zabawa dydaktyczna – porównywanie liczebności zbiorów – odwzorowywanie ich liczby przy pomocy zbiorów zastępczych. Rodzic przygotowuje dla każdego dziecka liczmany i plastikowy talerzyk. Mówi tekst wyliczanki z jednoczesnym pokazaniem obrazka z jajkami kaczymi: 1 jajko lub 2 jajka, lub 3 jajka. Rodzic mówi:Raz, dwa, trzy kaczka pstra, tyle… dzieci ma. Zadaniem dzieci jest policzenie jajek na kartce i odwzorowanie ich liczby za pomocą liczmanów – dzieci układają liczmany na talerzykach. N. za każdym razem sprawdza poprawność wykonanej pracy.
  5. Praca plastyczna

Dzień 4: Koń

1. MASAŻYK Z WIERSZYKIEM „KONIK”
Biega źrebaczek po łące

(opukujemy plecy dziecka opuszkami palców)

wąchając kwiatki pachnące.

Tu rosną stokrotki,maki,
a tu kolorowe bratki

(poszczypujemy w różnych miejscach)

Podchodzi klacz ,jego mama

(kroczymy po plecach palcami)

nosem go lekko dotyka.

(lekko naciskamy jednym palcem)

Konik do mamy się śmieje
i dalej po łące bryka.

(skoki nadgarstkami i palcami)

Potem wieczorem w stajence
do mamy tuli się blisko,

(przytulamy się do dziecka)

układa się do snu na sianie
i chrapie jak wielkie konisko

(naśladujemy chrapanie)

2.„Świnki w zagrodzie” – zabawa z elementem czworakowania. Chód i bieg na czworakach

w różnych kierunkach. Na hasło N.: Świnka tapla się w błotku! przejście do leżenia

na plecach, poruszanie rękami i nogami uniesionymi w górę.

3. „Idzie kaczka” – ćwiczenie stóp. Chód w podkurczonymi palcami stóp w jedną i w drugą

stronę.

4. Koń i jego dom

5. Pomaluj obrazek

Dzień 5: Owca i baran

  1. WIERSZ „ZABAWA W RYMY”
    M. Strzałkowska

Raz wybuchła na podwórku awantura,
Bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura gdacze,
kaczka…..( kwacze)
Krowa…..( ryczy)
świnia…..( kwiczy)
owca…..( beczy)
Koza…..( męczy)
a na płocie przy chlewiku
Kogut pieje: kukuryku!
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
Ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu
Odnalazła kura pióra i umilkła awantura’
A pisklęciu się dostała niezła bura!

  • Owce i owieczki” – zabawa badawcza z wykorzystaniem Magicznego pudełka. N. gromadzi miękkie, wełniane przedmioty. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, z jakiego materiału są one wykonane i opisanie swoich wrażeń – operowanie pojęciami: miły, delikatny, wełniany.
  • Owieczka” – praca plastyczno-techniczna – wyklejanie kawałkami wełny konturu owcy.
  • Kaczka Dziwaczka – recytowanie wiersza. N. recytuje dzieciom wiersz J. Brzechwy. Zadaniem dzieci jest do­powiadanie rymujących się wyrazów.