Temat dnia: Pracowity dzień rolnika.

20.04. Poniedziałek

Wspólna praca
L. Wiszniewski

Kwaknął kaczor
raz i drugi:
– Na podwórku
widzę pługi…
Kwa, kwa!

Wróbel siedzi
na stodole:
– Już gospodarz
jedzie w pole…
Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł
na ugorze:
– Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!

Na podwórku
kogut pieje:
– Już gospodarz
w polu sieje…
Ko, ko!

Na topoli
kraczą wrony:
– Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!

Teraz krzyczą
wszyscy razem:
– Oraliśmy
z gospodarzem!
Hej! hej!

Rozmowa dotycząca wiersza: Jakie zwierzęta występowały w wierszu?, O czym opowiadały zwierzęta?, Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?,Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik? Wyjaśnienie trudnych pojęć oraz pokazanie dzieciom obrazków:

pług to narzędzie rolnicze służące do orania, dawniej ciągnięte przez woły czy konie, potem przez traktory i inne maszyny rolnicze,

Brony- narzędzie uprawowe do spulchniania i rozdrabniania roli.

 Orka – uprawka odwracająca wykonywana pługami lemieszowymi lub talerzowymi, mająca na celu odwrócenie i pokruszenie uprawianej warstwy roli.

  1. „Jakie to zborze?” zabawa dydaktyczna. rodzic pokazuje dziecku poszczególne ziarna zbóż oraz dopasowuje je do odpowiednich obrazków. Dziecko ćwiczy pamięć wzrokową.

  1. Zabawa ruchowa, ortofoniczna pt. „Stary Donald fermę miał…” Naśladowanie odgłosów zwierząt oraz próby śpiewania piosenki w szybkim tempie.
  2. „Co oznacza głoska?”- zabawa słuchowa. Wyszukiwanie z pomocą rodzica zwierząt, roślin, które zaczynają się podaną przez rodzica głoskę (inwencja twórcza).

5. Rozmowa kierowana przez rodzica oparta obrazkami przedstawiającymi np. krowę,kurę, koguta, kozę, świnkę, konia, owca, kaczkę, gęś, królik. Krótkie omówienie poszczególnych zwierząt oraz tego, co nam daje poszczególne zwierzę np.. krowa- mleko, kura- jajko, owca- wełnę, koza- mleko, świnka- mięso. Można się odnieść do obrazków z zeszłego tygodnia.

6. Zajęcia matematyczne. Z pomocą rodzica przeliczanie poszczególnych wyżej         wymienionych zwierząt oraz podział ich na zbiory np. zwierzęta duże i małe-big, small  (w języku  polski i języku angielskim).

7. „Gra z zielone”- zabawa ruchowa. Dziecko chodzi po dywanie, a na hasło „kolor     zielony”- dziecko podskakuje, następnie dziecko chodzi na paluszkach , a na hasło „kolor czerwony”-dziecko kuca (kilkukrotnie powtarzamy).