Temat tygodnia: Moja rodzina

Piosenka na ten tydzień:

Dzień 1: Mama ma dużo pracy

Rodzina” – praca z obrazkiem. Określanie: Kogo przedstawia obrazek?; Ile jest osób dorosłych?;

Ile jest dzieci?; Ile jest wszystkich osób? Nazywanie członków rodziny: mama,

tata, siostra, brat, babcia, dziadek. Udzielanie odpowiedzi na pytania: Z ilu osób składa

się wasza rodzina?; Jak mają na imię mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek?

Mama ma dużo pracy – słuchanie wiersza Małgorzaty Platy.

Od samego rana mama w pracy była,
Ciężko pracowała,
A gdy już wróciła,
W domu posprzątała
I obiad zrobiła.
Gdy z przedszkola mnie odbierze,
Zbudujemy z klocków wieżę,
Potem jeszcze mi poczyta
– Mama jest niesamowita!
I przed snem opowie bajkę,
Choć już jest zmęczona.
Da mi buzi i przytuli…
Mama jest niezastąpiona!

Rodzic pyta dziecko: Gdzie mama była od rana?; Co zrobiła, kiedy wróciła z pracy do domu?;

Jak bawiła się z dzieckiem w domu po powrocie z przedszkola?; Gdzie pracują wasze

mamy?; Co robią w pracy?; Jakie prace wykonują w domu?

Co robi mama?” – praca z obrazkami. Nazywanie czynności wykonywanych przez

mamę, np. gotuje, prasuje, pierze, odkurza, zmywa, szyje na maszynie. Określanie, jakich narzędzi używa.

Korona dla mamy – praca plastyczna. Samodzielnie lub z pomocą wycięcie korony, pokolorowanie, ozdobienie według własnego pomysłu.

Dzień 2: Dzień mamy- zabawy z mamą i tatą

Planszówka Kowalskich.

Na dużym kartonie narysujcie węża lub dżdżownicę. Podzielcie planszę na małe kawałki i ustalcie, co stanie się z graczem, gdy trafi na dane pole. Zadania mogą być miłe (dostanie całus od mamy), trudne (zje plasterek cytryny) lub śmieszne (będzie udawał na dywanie płynącą rybkę). Po ustaleniu zasad czas na poważną grę. Ważne, by wszyscy członkowie rodziny wykonywali zadania solidnie – dzięki temu dziecko uczy się, że rodzice poważnie traktują reguły, a ono jest dla nich prawdziwym partnerem do prawdziwej gry.
Zrobieni w domowego balona.

Do nogi każdej osoby przywiążcie na niezbyt długiej nitce nadmuchany balonik. Gra polega na tym, żeby zdeptać balony przeciwników, ale też oszczędzić własny. Zadbajcie o wolną przestrzeń, a świetny ubaw gwarantowany!
Co tu się zmieniło.

Znacie wasze mieszkanie, ale czy pamiętacie, gdzie co w nim się znajduje? Jedna osoba wychodzi z pokoju, a reszta coś zmienia (chowa wazon, zdejmuje obraz) i zaprasza wygnańca z powrotem. Czy odgadnie, co się zmieniło? Malec w czasie tej zabawy będzie ćwiczył spostrzegawczość.
Godni zaufania.

Zawiążcie dziecku oczy szalikiem i oprowadźcie je po domu (w ciepłe dni ta zabawa świetnie sprawdza się na dworze). Niech dotyka rękami ścian, przedmiotów, zgaduje, w którym jest pokoju. Potem zamiana ról – dorosły zawiązuje sobie oczy i pozwala się prowadzić dziecku. Nie obawiajcie się, maluchy bardzo poważnie podchodzą do tego zadania. To świetna nauka odpowiedzialności za drugą osobę.

RADY, JAK SIĘ UBRUDZIĆ
Zwiedzanie .kałuży

Wczesna wiosna to błoto, deszcz i mokre chodniki. Nie możecie jednak wciąż siedzieć w domu. Ubierzcie kalosze, stare spodnie i podniszczone kurtki. Wyjdźcie na plac zabaw lub do ulubionego parku i… zjeżdżajcie na zimowych „jabłuszkach” po mokrej trawie, zagrajcie w piłkę na zabłoconym boisku. Gorąca kąpiel po powrocie obowiązkowa!
Robienie kopytek.

Jaka to prosta i tania potrawa, a ile przy jej przygotowywaniu okazji do rozsypywania mąki, oklejania rąk ciastem, ugniatania i lepienia. Przygotujcie się na późniejsze sprzątanie kuchni i może na wszelki wypadek zamówcie pizzę. Tak czy siak, zabawa będzie przednia, a dziecko poćwiczy sprawność manualną.
Malowanie obrazu stopami.

Potrzebne będzie stare prześcieradło, folia malarska, by nie zachlapać podłogi, farby i gołe nogi. Malujcie wspólne dzieło, a potem uwiecznijcie je na zdjęciu. Poza ćwiczeniem fizycznym to także popis kreatywności!

3 FAJNE ZAJĘCIA NA BALKONIE
Malowanie kredą.

Na ścianie albo balkonowej podłodze. Zaletą takiej ozdoby domu jest to, że… łatwo się zmywa. Możecie też narysować kilka kwadratów i nauczyć pięciolatka grać w klasy.
Kopanie ogródka… w doniczce!

Maluch może w niej zasadzić ziarno fasoli albo posiać zioła. Pozwól, by przedszkolak sam wykopał dołek w ziemi i włożył do niego sadzonkę. Takie bliskie spotkania z naturą uczą dziecko wrażliwości i są wstępem do rozmów o przyrodzie.
Puszczanie baniek.

Idealnie okrągłe, mieniące się kolorami – to wasza odrobina magii na co dzień.

4 SZTUKI DOMOWE
Rodzinne fotografie.

W dobie fotografii cyfrowej macie wiele możliwości do zabawy zdjęciami. Zróbcie sobie kilka fotek, a potem np. pobawcie się, opracowując je w komputerze. Załóżcie mamie wielki kapelusz, odchudźcie tatę, sprawcie, by malec był wyższy niż dziadek. No i są jeszcze nożyczki! Wybierzcie niezbyt udane zdjęcia i zamieńcie je w arcydzieła – wycinajcie, doklejajcie, domalujcie coś, by słaba fotka zamieniła się w cudowną pamiątkę.
Wielka sztuka… teatralna.

Zaproście swoich znajomych do teatru. Przedstawienie odbędzie się w… waszym salonie. Wybierzcie bajkę, podzielcie się rolami, pracujcie nad kostiumem. Rycerz może użyć drewnianej łyżki i miski, królewna ubierze się
w apaszki mamy, król przyklei brodę z waty. Malec będzie miał poczucie, że tworzy coś wspólnie z rodzicami.
Pokaz mody w przedpokoju.

W czasie wiosennych porządków pozwólcie rzeczom skazanym na śmietnik jeszcze raz zabłysnąć. Tata może wskoczyć w suknię mamy, mama – ubrać męską marynarkę, a maluch – włożyć poważny kapelusz…
Bajka tylko dla was.

Wybierzcie 20 słów, z których ułożycie opowieść. Będzie śmieszna, jeśli wyrazy będą różnorodne (król, huśtawka, widelec, cebula). Potem każda z osób układa zdanie, kolejna dokłada swoje i tak powstaje wasza prywatna baśń. Trzeba ją zapisać, możecie też zrobić do niej piękne ilustracje – to będzie cała książka!

PRZYJACIELE PRZYGODY
Lornetka.

Przyda się wam do obserwowania ptaków albo samolotu. Możecie na spacer zabrać też lupę, żeby np. śledzić życie mrówek.
Pistolet na wodę.

Gdzie, jeśli nie na pikniku, można oblewać się wodą i gotować zupy z błota?
Kuferek na skarby.

Schowacie tam gołębie piórko albo błyszczący kamyk. Takie znaleziska to pożywka dla dziecięcej wyobraźni.
Lusterko.

Łapcie w nie refleksy i… puszczajcie zajączki.

3 SPOSOBY NA ZACZAROWANIE ŁAZIENKI
Nie tylko mydełko.

Zabierzcie do wanny pistolet na wodę, wiaderko, kubki. I, oczywiście, przygotujcie się na fakt, że podłoga będzie zachlapana. Pozwólcie swojemu maluchowi przelewać, polewać, chlapać… Chlapcie też na niego!
Malowanie na ścianie.

Kto powiedział, że rysowanie trzeba przerwać na czas kąpieli? Kupcie zmywalne kredki do mazania po glazurze i wannie. Na ścianach powstaną unikatowe prace, a wasza łazienka będzie wyglądała oryginalnie. Uwaga! Zmywają się tylko z błyszczących powierzchni, z matowych – nie!
Nurkowanie z tatą.

Malec wciąż „łapie“ katar i od tygodni nie byliście na basenie? Ćwiczcie wstrzymywanie oddechu w wannie. Przygotujcie stoper, okularki i kartkę do zapisywania wyników. Frajda będzie większa, jeśli tata też podda się pomiarowi. Kto lepszy?

Kwiaty dla mamy- praca plastyczna.

Dzień 3: Mój tata

Mój tato Bożena Forma – słuchanie wiersza

Chodzimy z tatą na długie spacery,

mamy wspaniale dwa górskie rowery.

Po parku na nich często jeździmy

i nigdy razem się nie nudzimy.

Gdy mroźna zima nagle przybywa

i ciepłym szalem wszystko okrywa,

bierzemy narty i śnieżne szlaki

wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.

Często chodzimy razem do kina,

lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.

Takiego mieć tatę to wielkie szczęście –

życzeń mu składam dziś jak najwięcej.

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Co robiły dzieci z tatą w wierszu?; Jak spędzały czas wolny?; Dlaczego dzieci w wierszu składają życzenia swojemu tacie?; Jaka to okazja?; Jaki wy możecie zrobić prezent swojemu tacie z okazji jego święta?

Kim jest mój tata?” – zabawa słownikowa. Dzieci opowiadają o swoich tatusiach, co robią, kim są z zawodu, jak spędzają czas ze swoimi dziećmi.

Magiczne pudełko – zabawa sensoryczna. Rodzic ma przygotowane rekwizyty związane z zawodami ojców dzieci, np. łyżka wazowa, mały samochodzik, stetoskop, mały samolot itp. Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko wkłada ręce do pudełka i, bez wyciągania przedmiotu, próbuje podać jego nazwę. Po nazwaniu przedmiotu, wyjmuje go, a pozostałe dzieci sprawdzają poprawność wykonania zadania. Rodzic mówi Tata…(imię) ma samo­chód i jest… dzieci dopowiadają kierowcą – lub rodzic ukierunkowuje ich pytaniami dodatkowymi.

Zgadnij, jak pomagam tacie?” – zabawa dydaktyczna. Wybrane dzieci naśladują ruchem,

np. zamiatanie, ścieranie kurzu, zmywanie, pranie, wbijanie gwoździa, mycie samochodu a pozostałe odgadują, jaka to czynność.

Laurka dla taty- pokoloruj według kodu.

Dzień 4 : zapachy w powietrzu

Majowy bukiet” – oglądanie kwiatów w wazonie. Nazywanie kwiatów: irysy, konwalie, bez.

Bogacenie określeń odnoszących się do odczuć wizualnych i zapachowych. Kojarzenie ich

z odczuciami psychicznymi i emocjonalnymi, np. Wesoło mi, kiedy patrzę na kwiaty, myślę

wtedy o mojej mamie; Zapach kwiatów przypomina mi spacer z mamą.

Maki w Argenteuil” – poznanie obrazu Claude’a Moneta. Wypowiedzi na temat obrazu.

Zwrócenie uwagi na jego kolorystykę. Nazwanie kwiatów przedstawionych na obrazie. Wyjaśnienie, że jest to obraz namalowany prze artystę-malarza i przedstawia pejzaż. Pejzaż

– gatunek malarski przedstawiający krajobraz, widok natury, np. las, jezioro, łąkę, góry lub wieś, miasto.

Bukiet dla mamy” – praca plastyczna. Malowanie farbami. Odzwierciedlanie w formie plastycznej wyglądu majowego bukietu. Zwracanie uwagi na kształt liści i kwiatów. Mieszanie

kolorów w celu uzyskania nowej barwy, wykorzystanie całej powierzchni kartonu.

Zapachy” – słuchanie wiersza Ewy Skorek.

Stoją sobie na półce
flakoniki pachnące,
pachną mamy perfumy
niczym kwiaty na łące.
Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem.
wypuść – buzią otwartą.
Kiedy idziesz na spacer,
mijasz jakąś piekarnię,
zapach świeżych bułeczek
wnet twój nosek ogarnie.
Kiedy mama jest w kuchni
i gotuje pyszności,
w całym domu od razu
zapach potraw zagości.
Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem.
wypuść – buzią otwartą.
Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem.
wypuść – buzią otwartą.

O jakich zapachach była mowa w wierszu?; W jaki sposób przenosi się zapach?; Czy powietrze

możemy zobaczyć?; Gdzie ono się znajduje?; Czy moglibyśmy żyć bez powietrza?

Zapachy w powietrzu” – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie z zasłoniętymi opaską oczami

po zapachu owoców cytrusowych, mydła, perfum, pasty do podłogi, płynu do mycia szyb.

Określanie, które zapachy są przyjemne, a które nieprzyjemne.

W ogrodzie wąchanie roślin, np. bez, konwalie. Określanie ich zapachu, np. słodki, delikatny.

Dzień 5: Razem jest wesoło

Słuchanie wiersza Doroty Gellner 23 czerwca – Dzień Taty.

23 czerwca – Dzień Taty

Dla kogo ta laurka

w słońcu, w zieleni,

w chmurkach?

Dla kogo każda córka,

dla kogo każdy synek

maluje dzisiaj kwiaty,

przynosi upominek?

Dla kogo jest ten wierszyk?

I życzeń sto

od dzieci?

Już wiecie?

Oczywiście,

dla wszystkich tatusiów na świecie.

Zastanawianie się, w jaki sposób można sprawić tacie przyjemność w dniu jego

święta, np. samodzielnie zrobić prezent, złożyć życzenia i wręczyć upominek.

Do czego służą torby i torebki” – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie i nazywanie

rzeczy na obrazkach. Przyporządkowywanie rzeczy przedstawionych na

obrazkach do odpowiednich toreb i torebek, np.

– torba listonosza, np.: list, pocztówka, przesyłka w dużej kopercie,

– torebka damska, np.: grzebień, lusterko, portmonetka, telefon komórkowy,

– torba na zakupy, np.: chleb, masło, mleko,

– torebka papierowa, np.: wafelki, ciastka,

– torebka plażowa, np.: ręcznik, balsam

  • torebka ozdobna, np. prezent – maskotka, książka, płyta itp.