Założenia wychowawczo – dydaktyczne Grudzień
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku.
Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
Wdrażanie do opieki nad zwierzętami , regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc grudzień
Grudzień, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Co cieszy mikołaja?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań.
Językowa aktywność dziecka
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy .
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Artystyczna aktywność dziecka
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.
Poznawcza aktywność dziecka
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rysowanie z wyobraźni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
Grudzień, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jakie sporty uprawia Pani Zima?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych.
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
- określanie swoich zainteresowań;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
- unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Artystyczna aktywność dziecka
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- instrumentacja wierszy, opowiadań;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru;
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
- wymienianie nazwisk znanych artystów;
- tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich według natężenia barwy;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
- wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Grudzień, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): O czym w święta każdy z nas pamięta?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej;
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Artystyczna aktywność dziecka
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- instrumentacja wierszy, opowiadań;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru;
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
- wymienianie nazwisk znanych artystów;
- tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich według natężenia barwy;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
- wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Grudzień, tydzień 4
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Który żywioł jest najważniejszy?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
- czynny udział w dekorowaniu sali;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich zainteresowań;
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa;
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Artystyczna aktywność dziecka
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
- poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
- poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja.
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci;
- poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty;
- poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi;
- poznanie sposobów dbania o środowisko: oczyszczanie wody;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu.
Założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc grudzień
− jakie są tradycje związane ze św. Mikołajem w różnych krajach
− czym jest wolontariat
− jak wygląda i czym zajmuje się górnik
− jak wygląda litera e, E
– jakie są oznaki zimy
– jak nazywają się dni tygodnia
– jakie sporty można uprawiać w zimie
– jakie własności ma śnieg
– jak wygląda zimowy krajobraz
– jak wygląda litera s, S
– o świątecznych tradycjach w innych krajach
– o kolędach śpiewanych w święta Bożego Narodzenia
-w jaki sposób składa się spersonalizowane życzenia
– jak stworzyć dekorację choinkową
– jak wygląda litera b, B
Założenia dydaktyczno- wychowawcze- listopad
Listopad, tydzień 1 |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- wiązanie obuwia;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty;
- wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom;
- próby tworzenia drzewa genealogicznego (trzypokoleniowego) swojej rodziny;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- tworzenie planu osiedla, swojej miejscowości.
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Artystyczna aktywność dziecka
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
Listopad, tydzień 2 |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Co powinien wiedzieć każdy Polak? |
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- wiązanie obuwia;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad;
- nazywanie największych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski;
- poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, np. wejście Polski do Unii Europejskiej;
- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika oraz ważniejszych pomników polskiej historii, np. Zamku Królewskiego w Warszawie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski;
- wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
- nazywanie najważniejszych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski;
- poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski;
- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie.
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych;
Artystyczna aktywność dziecka
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
Listopad, tydzień 3 |
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? |
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- wiązanie obuwia;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad;
- poznanie zapisu nazwy swojej miejscowości;
- nazywanie największych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski;
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Artystyczna aktywność dziecka
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
Założenia wychowawczo – dydaktyczne – Październik
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
Kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych i nazywanie kola.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Założenia wychowawczo -dydaktyczne – Listopad
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
2. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
3. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
4. Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
5. Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.
6. Wdrażanie do bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
7. Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
8. Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni; posługiwania się pojęciami dotyczącymi długości, wielkości.
9. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
10. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
11. Nauka piosenek i pląsów.
12. Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.