29paź/21

Założenia dydaktyczne na miesiąc Listopad

W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
jak się nazywają członkowie rodziny
jakie relacje ich łączą
jak zachować się na cmentarzu
co to jest drzewo genealogiczne
jakie prawa i obowiązki mają dzieci
co łączy i różni: domy jednorodzinne, domy szeregowe, bloki, kamienice
jak wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem materiałów do recyklingu
jak wygląda litera t, T
jak wygląda trójkąt

jakie są polskie symbole narodowe
o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie
jakie są walory geograficzne Polski
o Polakach, którzy zapisali się na kartach polskiej historii
co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości
jak wygląda litera i, I

jak wyglądają polskie stroje ludowe
jak brzmi muzyka ludowa

o czym opowiadają polskie legendy
jakie potrawy są typowe dla różnych regionów Polski
jaka jest historia powstania pluszowego misia
jak wygląda litera d, D,

jak wygląda cyfra 3

co to jest Układ Słoneczny
co to są gwiazdozbiory
czym się różni meteoroid od meteorytu
czym naprawdę jest spadająca gwiazda
o kontynentach i oceanach na Ziemi
jak wygląda planeta Mars
czy możliwe jest życie na innych planetach
czym się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta
jak wygląda litera k, K

 

28paź/21

Założenia dydaktyczno – wychowawcze październik

Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze – październik

  • przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych,
  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia –j. polski i j. angielski
  • wdrażanie do uważnego słuchania utworu i obserwowania, doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • doskonalenie pamięci, spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
  • rozwijanie pomysłowości i wyobraźni;
  • utrwalanie nazw kolorów podstawowych- j. polski, j. angielski
  • doskonalenie wyobraźni ruchowej przez naśladowanie ruchem czynności;
  • ćwiczenie mięśni narządów mowy, wdrażanie do zachowywania prawidłowego toru oddechowego.;
  • kształtowanie umiejętności przyklejania sypkich materiałów;
  • wdrażanie do umiejętnego poruszania się w kole wiązanym.
28paź/21

Założenia dydaktyczno – wychowawcze wrzesień

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze – wrzesień

  1. Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
  2. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu.
  3. Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola ( sala, ogród)
  4. Wdrażanie do sprzątania zabawek po skończonej zabawie.
  5. wygrywanie własnych rytmów indywidualnie i zespołowo,
  6. integrowanie się z innymi dziećmi, odczuwanie radości wspólnej zabawy,
  7. aktywne uczestniczenie w zabawach teatralnych w celu wyrażenia określonych treści i emocji,
  8. uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów,
  9. poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu,

 

wiersz pt. „mały jeżyk”

To jest jeżyk, mały jeżyk

Jeżyk z kolców ma kołnierzyk

Z kolców płaszczyk, z kolców szalik

Tylko nosek jak koralik.

 

Wiersz pt.” numery alarmowe”

997 – policjanta wzywa

998 – i strażak przybywa

999 – zapamiętać łatwo, pogotowie jedzie na dachu ma światło.

 

05paź/21

Założenia wychowawczo- dydaktyczne miesiąc październik

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jak jesienią dbać o zdrowie?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej;

·       nazywanie znanych chorób, określanie ich symptomów, podawanie sposobów leczenia;

·       przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;

·       wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;

·       sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki.

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem.

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       samodzielne wykonywanie przetworów z owoców i warzyw;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 59–61, 65, 68, 71, 73–75, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kto może być nauczycielem?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);

·       wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;

·       nazywanie etapów edukacji.

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50, 52–54, 56, 59–61, 65, 67, 68, 71, 73, 74, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): W co się bawi z nami jesienny wiatr?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek

·       wiązanie obuwia

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej;

·       przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       nauka elementów wybranych tańców ludowych, np. krakowiaka, polki;

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;

·       poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 59-61, 65, 67–69, 71–74, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jaki plan na jesień mają zwierzęta?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       otaczanie troską roślin i zwierząt;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;

·       rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;

·       rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

·       rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       rozwijanie myślenia logicznego poprzez nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;

·       rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

·       nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);

·       rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41– 44, 50, 52–54, 59–61, 65–68, 71, 73, 74, 78).

05paź/21

Założenia dydaktyczno- wychowawcze miesiąc wrzesień

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Co słychać w przedszkolu?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej;

·       przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę.

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;

·       interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem);

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;

·       posługiwanie się zabawkami na baterie, określanie źródła ich zasilania.

Poznawcza aktywność dziecka

·       wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków;

·       porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;

·       nazywanie źródeł dźwięków.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52– 54, 56, 59–61, 66–69, 71–73, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jak być superbezpiecznym?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej;

·       zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego;

·       sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;

·       pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę.

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych.

Artystyczna aktywność dziecka

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;

·       podawanie numerów telefonów alarmowych do służb ratowniczych;

·       poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       włączanie wyobrażeń do działań manipulacyjnych, np. przekształcenie figury ułożonej z patyczków (kwadratu) w oczekiwaną (wiatraczek)

·       rozwijanie myślenia logicznego poprzez:

o   układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków;

·       porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 56, 59, 60, 67, 68, 71–73, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jakie są moje supermoce?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji,

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych;

·       wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę.

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie ;

·       liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.

Artystyczna aktywność dziecka

·       samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka;

·       nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły;

·       rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii;

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       odtwarzanie rytmu w metrum 2/4, ¾, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50, 52–54, 59, 60, 65, 67, 68, 71, 73, 78).

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?
Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;

·       wiązanie obuwia;

·       wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

·       rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

·       nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

·       nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

·       wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

·       zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

·       rozumienie znaczenia higieny osobistej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;

·       czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

·       samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

·       wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

·       szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;

·       pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

·       prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

·       sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

·       mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

·       używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;

·       posługiwanie się poprawną mową;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

·       formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

·       wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

·       liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.

Artystyczna aktywność dziecka

·       improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki

·       poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

·       samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;

·       uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Poznawcza aktywność dziecka

·       inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;

·       uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

·       rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka;

·       słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);

·       nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;

·       wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste;

·       poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy).

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50–54, 59, 60, 65, 67, 68, 71–75).