Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
· spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
· wiązanie obuwia;
· wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
· rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
· nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
· nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
· wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
· samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
· nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji,
· zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
· rozumienie znaczenia higieny osobistej.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
· podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych;
· wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
· szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
· szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
· czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
· wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
· samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
· wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
· szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
· pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
· prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
· nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę.
Językowa aktywność dziecka
· sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
· mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
· używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
· posługiwanie się poprawną mową;
· formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
· formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
· wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie ;
· liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
Artystyczna aktywność dziecka
· samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
· poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
· wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
· samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
· uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Poznawcza aktywność dziecka
· inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
· uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
· wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka;
· nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły;
· rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii;
· nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
· odtwarzanie rytmu w metrum 2/4, ¾, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–44, 50, 52–54, 59, 60, 65, 67, 68, 71, 73, 78). |