15wrz/21

Założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc wrzesień

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;

●      samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;

●      pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;

●      porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

●      dbanie o porządek na półkach indywidualnych;

●      uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

●      rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);

●      wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;

●      rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;

●      wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

Artystyczna aktywność dziecka:

●      uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

●      bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;

●      informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;

●      uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

●      uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);

●      przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

●      bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;

●      wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;

●      dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwag na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;

●      spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;

●      przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;

●      wyrabianie nawyków zdrowotnych;

●      przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;

●      ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);

●      uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;

●      dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

●      zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;

●      cieszenie się z sukcesów innej osoby;

●      szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

●      dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;

●      dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

●      zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;

●      współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;

●      uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;

●      szukanie kompromisu w trudnych sprawach;

●      przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;

●      dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

●      cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;

●      pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;

●      szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

●      współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;

●      unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;

●      uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne;

●      wspólne wykonywanie prac plastycznych;

●      dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

●      odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;

●      oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●      podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.

Językowa aktywność dziecka:

●      aktywne słuchanie rozmówcy;

●      wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

●      swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;

●      przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;

●      wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;

●      odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;

●      poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci, takich jak: D. Wawiłow, D. Gellner, W. Chotomska, J. Tuwim, J. Brzechwa;

●      stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;

●      słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;

●      zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;

●      całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);

●      wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;

●      umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.

Artystyczna aktywność dziecka:

●      słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;

●      uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;

●      śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;

●      tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;

●      odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;

●      oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;

●      słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;

●      bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;

●      posługiwanie się zabawkami na baterie;

●      wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;

●      rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;

●      nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;

●      śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;

●      wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;

●      poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;

●      reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;

●      dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Aktywność poznawcza:

●      uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;

●      dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

●      dzielenie się swoimi zainteresowaniami;

●      dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;

●      uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;

●      uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);

●      rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);

●      poruszanie się pod dyktando nauczyciela;

●      rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody  zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);

●      nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczony do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);

●      uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

●      obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);

●      nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);

●      rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;

●      poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania;

●      okazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają);

●      zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór;

●      obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;

●      wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.

 

29sie/21

NOWY ROK SZKOLNY2021/22

1 września rozpoczyna się nowy rok szkolny 2021/22

Do  naszego przedszkola przychodzą nowi przedszkolacy.

Adaptacja do nowej rzeczywistosci to radość i obawa.

Warto przeczytać kila rad, które powstały w oparciu o wcześniejsze doświadczenia

i obserwacje ;

Jak ułatwić dziecku adaptację w przedszkolu? Pójście do przedszkola to pierwszy krok w dorosłe życie każdego malucha. Tylko, czy każde dziecko jest gotowe na ten krok? Nawet jeśli jest wyjątkowo zdolne, czy poradzi sobie emocjonalnie z taką zmianą? Adaptacja przedszkolna nie dotyczy wyłącznie dziecka, obejmuje także jego rodziców. Dzieciom jest łatwiej, jeśli rodzice są gotowi wspierać ich na danym etapie rozwoju, jakim jest okres przedszkolny. Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to zazwyczaj bardzo ważna zmiana dla dziecka. Wymaga ona odpowiedniego czasu i warunków. U większości dzieci okres ten trwa od kilku dni nawet do kilku miesięcy. O jego rzeczywistej długości decyduje wiele czynników, takich jak dojrzałość emocjonalna konkretnego dziecka, sposób, w jaki do tej pory funkcjonowało, jak również postawa rodziców w tym początkowym okresie. W wyjątkowych sytuacjach, gdy występują duże trudności adaptacyjne, należy zastanowić się nad skorzystaniem z fachowej pomocy np. psychologa lub przesunięciem edukacji przedszkolnej dziecka na czas, gdy malec będzie bardziej dojrzały i gotowy na takie zmiany.

Jakie mogą być objawy trudności adaptacyjnych u dzieci ?

-Płacz i niezgoda na rozstanie z rodzicem

– Nieustanny szloch w ciągu dnia podczas pobytu w przedszkolu

-Unikanie kontaktu z rówieśnikami i paniami w przedszkolu

– Odmowa jedzenia, zabawy czy korzystania z toalety

– Objawy somatyczne np. nudności, wymioty, biegunka, moczenie się lub zanieczyszczanie

– Odreagowywanie poprzez zachowania agresywne. Poważniejsze problemy z adaptacją mogą dawać objawy także w domu. Może ulec zmianie zachowanie dziecka – staje się ono bardziej pobudzone, zbuntowane, mogą pojawić się problemy z apetytem, może zacząć moczyć się w nocy czy wstrzymywać wypróżnianie, reagować silnym lękiem przy każdej próbie rozstania z dzieckiem.

Jakie mogą być objawy trudności adaptacyjnych u rodziców ?

-Płacz rodzica razem a dzieckiem (a nawet płacz w samotności)

– Przedłużanie chwili przebywania razem z dzieckiem w szatni lub na korytarzu, negocjacje prowadzone z dzieckiem

– Wchodzenie razem z dzieckiem do sali lub zaglądanie przez okno

– Stanie za drzwiami sali i nasłuchiwanie, czy dziecko płacze

– Codzienne dzwonienie do przedszkola i pytanie o dziecko ü Wykazywanie dużej nieufności do personelu czy żywienia poprzez liczne wypytywanie czy kontrolowanie pracy placówki

Jak ułatwić dziecku przejście przez okres adaptacyjny? Rodzicu :

– Zanim poślesz dziecko do przedszkola, to opowiadaj dziecku o nim. Mów pozytywnie, w sposób opisowy – to pomoże zobrazować dziecku to, co je czeka w placówce.

– Nie strasz dziecka przedszkolem, paniami z przedszkola, nauką itp. Unikaj pytań typu: „Nie będziesz płakał w przedszkolu, prawda?” i stwierdzeń np. „Zobaczysz, pani w przedszkolu cię nauczy” – dziecko z góry założy, że w przedszkolu jest źle, skoro dzieci płaczą, a panie pewnie tylko krzyczą na dzieci.

– Opowiadaj dziecku o czasie, kiedy Ty chodziłeś do przedszkola. Wspominaj o przyjemnych sytuacjach z Twojego dzieciństwa.

-Zadbaj o dostateczną samodzielność dziecka. Naucz dziecko sprawnie ubierać się i zdejmować wierzchnie ubranie, spożywać posiłki, korzystać z toalety, sprzątać po sobie zabawki. Zwróć uwagę, aby dziecko potrafiło korzystać nie tylko ze swoich sztućców i talerzyka.

-Zadbaj, aby umiało korzystać z toalety.

Im dziecko więcej potrafi tym adaptacja przebiega szybciej.

 

29sie/21

Nowy rok szkolny 2021/22 – ADAPTACJA

SZANOWNI RODZICE,

1 września rozpoczynamy nowy rok szkolny.

Dołączają do naszej społeczności nowi przedszkolacy.

Jak ułatwić dziecku adaptację w przedszkolu? Pójście do przedszkola to pierwszy krok w dorosłe życie każdego malucha. Tylko, czy każde dziecko jest gotowe na ten krok? Nawet jeśli jest wyjątkowo zdolne, czy poradzi sobie emocjonalnie z taką zmianą? Adaptacja przedszkolna nie dotyczy wyłącznie dziecka, obejmuje także jego rodziców. Dzieciom jest łatwiej, jeśli rodzice są gotowi wspierać ich na danym etapie rozwoju, jakim jest okres przedszkolny. Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to zazwyczaj bardzo ważna zmiana dla dziecka. Wymaga ona odpowiedniego czasu i warunków. U większości dzieci okres ten trwa od kilku dni nawet do kilku miesięcy. O jego rzeczywistej długości decyduje wiele czynników, takich jak dojrzałość emocjonalna konkretnego dziecka, sposób, w jaki do tej pory funkcjonowało, jak również postawa rodziców w tym początkowym okresie. W wyjątkowych sytuacjach, gdy występują duże trudności adaptacyjne, należy zastanowić się nad skorzystaniem z fachowej pomocy np. psychologa lub przesunięciem edukacji przedszkolnej dziecka na czas, gdy malec będzie bardziej dojrzały i gotowy na takie zmiany.

Jakie mogą być objawy trudności adaptacyjnych u dzieci ?

-Płacz i niezgoda na rozstanie z rodzicem

-Nieustanny szloch w ciągu dnia podczas pobytu w przedszkolu

-Unikanie kontaktu z rówieśnikami i paniami w przedszkolu

– Odmowa jedzenia, zabawy czy korzystania z toalety

-Objawy somatyczne np. nudności, wymioty, biegunka, moczenie się lub zanieczyszczanie

-Odreagowywanie poprzez zachowania agresywne. Poważniejsze problemy z adaptacją mogą dawać objawy także w domu. Może ulec zmianie zachowanie dziecka – staje się ono bardziej pobudzone, zbuntowane, mogą pojawić się problemy z apetytem, może zacząć moczyć się w nocy czy wstrzymywać wypróżnianie, reagować silnym lękiem przy każdej próbie rozstania z dzieckiem.

Jakie mogą być objawy trudności adaptacyjnych u rodziców ?

-Płacz rodzica razem a dzieckiem (a nawet płacz w samotności)

-Przedłużanie chwili przebywania razem z dzieckiem w szatni lub na korytarzu, negocjacje prowadzone z dzieckiem

-Wchodzenie razem z dzieckiem do sali lub zaglądanie przez okno

-Stanie za drzwiami sali i nasłuchiwanie, czy dziecko płacze

-Codzienne dzwonienie do przedszkola i pytanie o dziecko

-Wykazywanie dużej nieufności do personelu czy żywienia poprzez liczne wypytywanie czy kontrolowanie pracy placówki

Jak ułatwić dziecku przejście przez okres adaptacyjny? Rodzicu :

-Zanim poślesz dziecko do przedszkola, to opowiadaj dziecku o nim. Mów pozytywnie, w sposób opisowy – to pomoże zobrazować dziecku to, co je czeka w placówce.

-Nie strasz dziecka przedszkolem, paniami z przedszkola, nauką itp. Unikaj pytań typu: „Nie będziesz płakał w przedszkolu, prawda?” i stwierdzeń np. „Zobaczysz, pani w przedszkolu cię nauczy” – dziecko z góry założy, że w przedszkolu jest źle, skoro dzieci płaczą, a panie pewnie tylko krzyczą na dzieci.

-Opowiadaj dziecku o czasie, kiedy Ty chodziłeś do przedszkola. Wspominaj o przyjemnych sytuacjach z Twojego dzieciństwa.

-Zadbaj o dostateczną samodzielność dziecka. Naucz dziecko sprawnie ubierać się i zdejmować wierzchnie ubranie, spożywać posiłki, korzystać z toalety, sprzątać po sobie zabawki. Zwróć uwagę, aby dziecko potrafiło korzystać nie tylko ze swoich sztućców i talerzyka. Zadbaj, aby umiało korzystać z toalety.

Poniżej dołączam linki do ciekawych artykułów :

https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409019/PDF/4-1-brzezinska-i-in-adaptacja-dziecka-trzyletniego.pdf

https://allegro.pl/oferta/tosia-i-julek-ida-do-przedszkola-nie-tacy-sami-3-10243219777?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_content=wybrane&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_KRK_PLA_Ksi%C4%85%C5%BCki+i+komiksy

https://www.google.com/search?q=adaptacja+dziecka+do+przedszkola+grafika&sxsrf=AOaemvKl4qhJOKZc4tbYcTk0ED1PyVwCGA:1630254341940&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=hmO7nNaLnXl3DM%252CqQaR78VYXT6hjM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSCXviiTW0tMnG-1a27s2kKVaNFjA&sa=X&ved=2ahUKEwit7cbX0tbyAhUV_7sIHTWyBX4Q9QF6BAgJEAE#imgrc=hmO7nNaLnXl3DM

21cze/21

Hello June

Czerwiec

Topic : Summer

Summer is sunny, summer is hot. Lato jest słoneczne, lato jest gorące.

In the summer I swim a lot, Latem dużo pływam,

I ride a bike, I hop and run. Jeżdżę na rowerze, podskakuję i biegam.

In the summer I have much fun Latem mam dużo zabawy.

W nagraniu pojawiają się zdania typowe dla wakacyjnej pogody: It’s hot (Jest gorąco), It’s sunny (Jest słonecznie). Sugerujemy Państwu słuchanie z dziećmi nagrania i zachęcanie dzieci do pokazania gestów, których nauczyło się w przedszkolu. Można także wyglądać za okno i sprawdzać, czy w danym dniu jest ciepło i słonecznie.

Holidays

Holidays are coming. Nadchodzą wakacje.

Wherever it will be, Gdziekolwiek by nie były,

We’ll be there together: Będziemy tam razem;

You and me. Ty i ja.

We’ll play by the lake. Będziemy się bawić nad jeziorem.

We’ll climb a tree. Będziemy się wspinać na drzewa.

We’ll be there together: Będziemy tam razem:

You and me. Ty i ja.

We’ll hike in the mountains. Będziemy wędrować po górach.

We’ll swim in the sea. Będziemy pływać w morzu.

We’ll be there together: Będziemy tam razem:

You and me. Ty i ja.

Materiał ilustracyjny do powyższej piosenki jest bardzo bogaty. Zachęcamy Państwa do włączenia nagrania i wskazywania odpowiednich elementów na ilustracjach, zdjęciach itp.

Story 5

Zachęcamy Państwa do wysłuchania nagrania i obejrzenia z dziećmi ilustracji w ich książkach.

1. Eddie: It’s summer. I go on holidays. Jest lato. Jadę na wakacje.

I go to the mountains. I have to pack my bag! Jadę w góry.Muszę się spakować.

2. Eddie: In the summer it’s hot and sunny. Latem jest gorąco i słonecznie.

I need: sunglasses, a cap, a T-shirt and shorts. Potrzebuję okularów przeciwsłonecznych, czapki z daszkiem,

koszulki i szortów.

3. Eddie: In the mountains I need shoes, too. W górach potrzebuję też butów.

My shoes are under the bed. Moje buty są pod łóżkiem.

4. Dziecko: Eddie, Eddie, we need to go! Eddie, Eddie, musimy już jechać.

Eddie: Oh! Do you also go to the mountains? O, ty też jedziesz w góry?

Dziecko: Yes, we’ll be there together: you and me! Tak, będziemy tam razem, ty i ja!

21cze/21

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ CZERWIEC

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

Kształtowanie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania.

Rozwijanie umiejętności różnicowania i podawania nazw kierunków w przestrzeni i na kartce.

Wdrażanie do rozwiązywania zadań z treścią.

Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.

Poszerzanie czynnego słownika dziecka.

Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i eksperymentów i wyciągania wniosków na ich podstawie.

Rozbudzanie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi.

Kształcenie świadomości posiadania równych praw.

Zwracanie uwagi na nierówności ekonomiczne panujące pomiędzy ludźmi oraz podkreślanie, że nie należy się chwalić tym, co się posiada.

Uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim.

Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta.

Umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

Rozbudzanie zainteresowania pięknem krajobrazów Polski.

Rozwijanie umiejętności obserwowania, porównywania, wyodrębniania cech charakterystycznych dla danego krajobrazu.

Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania zakazów podczas zabaw wakacyjnych.

Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych.

06cze/21

Założenia na miesiąc czerwiec Motylki

Założenia :

  1. Zna i wymienia prawa dziecka.
  2. Podejmuje próby oceny i wyciąga wnioski.
  3. Recytuje pamięci wiersze.
  4. Zwraca się do kolegów i koleżanek w sposób miły.
  5. Samodzielnie się ubiera i rozbiera.
  6. Wie do kogo się zwrócić o pomoc.
  7. Poprawnie przelicza w zakresie 6.
  8. Rysuje postać, uwzględniając szczegóły.
  9. Odtwarza rytm zgodnie z instrukcją N.
  10. Nazywa barwy podstawowe i pochodne.
  11. Wymienia atrybuty związane z danym zawodem.
  12. Odgrywa daną rolę w zabawach tematycznych.
30maj/21

Czerwiec j. angielski Pani Dagmara

Miesiąc Temat miesiąca Nr Temat tygodnia Słówka i zwroty Piosenki i wiersze

Czerwiec

My toys 1. Toys 1 Drum, teddybear, ball, train A train, train
Look, a train for me
A ball, a ball
Look, a ball for me
A drum, drum
Look, a drum for me
A ball, ball
Look, a ball for me!

I canplay a small drum
Pom, pom
I canplay
I canplay
The small drum
Pom. Pom , pom
Small drum
Pom, pom,pom x3

I canplay a big drum
Pom.pom, pom
I canplay
I canplay a big drum

2.
Toys 2
Utrwalanie słownictwa
3. Toys 3 Big, small

4. Holiday’sbreak!

29maj/21

Założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc czerwiec

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: szczęście, rozwaga oraz środowiska społecznego i przyrodniczego, np. związane z zawodem pszczelarza, gatunkami i życiem pszczół (pszczoła miodna, pszczoła murarka), z ekosystemem łąki, stawu, gór; nazwy polskich jezior, gór; kształtowanie umiejętności budowania logicz­nych i poprawnych wypowiedzi oraz argumentowania swojego zdania;
  • doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy, piosenek i słownictwa w j. angielskim;
  • stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem; posługiwanie się alfabetem; układanie wyrazów, zdań z rozsypanek;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
  • rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny i flory w różnorodnych ekosystemach – łąka, staw, jezioro; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez organizowanie opieki nad owadami w ogrodzie – budowanie poidełek dla owadów; uświadamianie znaczenia owadów dla środowiska przyrodniczego;
  • rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych przez naukę nowych piosenek „Dziecięce marzenia”, „Zawołało lato” i tańca „Stonoga;
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
  • rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, wycinania, lepienia, prób pisania po śladzie w liniaturze i w kratce;
  • kształtowanie postawy otwartości, zadowolenia w relacjach z ludźmi; budzenie zaciekawienia tematem szkoły; podnoszenie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą;
  • stwarzanie okazji do rozmowy o swoich emocjach i uświadomienia, że każdy je przeżywa; rozwijanie umiejętności logicznego i zrozumiałego wypowiadania się na temat swoich odczuć;
  • stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy podczas działań twórczych;
  • kształtowanie umiejętności oceny działania; wdrażanie do bezpiecznego zachowania; uświadamianie konieczności refleksji nad swoim zachowaniem.

 

Działania na cały miesiąc:

  • zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.;
  • kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych; zachęcanie do wdrażania własnych strategii w sytuacjach trudnych emocjonalnie; zwracanie uwagi na umiejętność wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia; rozwijanie poczucia włas­nej wartości i wartości działań podejmowanych na rzecz siebie i innych; uświadamianie znaczenia szacunku jako wartości dla budowania właściwych relacji w grupie;
  • stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji przez codzienne zabawy z powitankami, np. „Podajmy sobie ręce”, „How are you” – powitanka w języku angielskim;
  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;
  • wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć i sprzątanie ich po zajęciach i zabawie; pełnienie dyżurów przez dzieci;
  • spacery w okolicy przedszkola – obserwacja środowiska społecznego i przyrodniczego;
  • zabawy ruchowe na powietrzu: Rozwijanie sprawności fizycznej, wzmacnianie odporności. Zabawy w piaskownicy.
  • „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich;
  • zestawy ćwiczeń porannych nr 19, 20;
  • zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr 19, 20.

 

16maj/21

Hello May

Maj

Temat miesiąca: Vehicles

The wheels on the bus

The wheels on the bus Koła autobusu

Go round and round, Kręcą się, kręcą się

Round and round, W koło, w koło

Round and round. W koło, w koło.

The wheels on the bus Koła autobusu

Go round and round Kręcą się, kręcą się

All day long. Przez cały dzień.

The door on the bus goes open and shut . Drzwi autobusu

Open and shut. Open and shut. Otwierają się i zamykają. Otwierają się i zamykają.

The door on the bus goes open and shut Drzwi autobusu otwierają się i zamykają

All day long. Przez cały dzień.

The baby on the bus goes wah, wah, wah. Dziecko w autobusie płacze aaa, aaa, aaa.

Wah, wah, wah. Wah, wah, wah. Aaa, aaa, aaa. Aaa, aaa, aaa.

The baby on the bus goes wah, wah, wah Dziecko w autobusie płacze aaa, aaa, aaa.

All day long. Przez cały dzień.

Kiedy będziecie Państwo z dzieckiem mijali autobus, proszę zwrócić na niego uwagę: A bus!, wskazując autobus.Bardzo prawdopodobne, że dziecko powtórzy słowo po Państwu, być może zechce również powiedzieć Państwu inne zwroty z piosenki. Zachęcamy Państwa do wysłuchania różnych wykonań utworu i obejrzenia towarzyszących im filmików w internecie. Polecane przez nas wykonanie to The wheels on the bus z Super Simple Songs (dostępne w serwisie Youtube).

Lights

I ride my little bike, Jadę na moim małym rowerze,

When I see a green light. Kiedy widzę zielone światło.

When red is at the top, Kiedy czerwone światło jest na górze,

I know that I must stop. Wiem, że muszę się zatrzymać.

W wierszyku pojawiają się bardzo ważne dla bezpieczeństwa dziecka określenia: green light (zielone światło) – go (idź); red light (czerwone światło) – stop (zatrzymaj się). Zachęcamy Państwa do wykorzystywania tych określeń podczas przechodzenia z dzieckiem przez ulicę.