Temat dnia: Jak zostać astronautą.

  1. „Astronauta” – budowanie zdań, rozmowa. Dzieci na podstawie zdjęć, książek  układa o astronaucie 1 zdanie liczące 5 wyrazów. R. zadaje pytania dotyczące astronautów, np. Czym zajmuje się astronauta? Czego potrzebuje do swojej pracy? Dlaczego jego praca jest ważna? Co musi wiedzieć i umieć? Kto jeszcze bada gwiazdy i planety? (astronom) Czym zajmuje się astronom? Czego potrzebuje do pracy?

 

2. „Jak zostać astronautą?” – rozmowa, budowanie mapy myśli. R. kładzie na środku dużego kartonu rysunek lub zdjęcie astronauty i stawia pytanie problemowe: Jak zostać astronautą? Dzieci rysują swoje pomysły na kartkach (każde na swojej) przez określony czas, np. 5 min.
R. zwraca uwagę, że mają to być tylko schematyczne rysunki, które pokażą innym pomysły dzieci. Dzieci układają rysunki dookoła astronauty i wspólnie je omawiają. Rysunki oznaczające podobne odpowiedzi kładą obok siebie, w jednej linii od zdjęcia astronauty na zewnątrz.
Na koniec rysują linie – drogi myśli, łącząc tym samym kolorem podobne odpowiedzi. Z pomocą R. starają się nadać tytuł pomysłom tego samego rodzaju, np. odwaga, mądrość.

3. • „Pakowanie przed wyprawą” – rozmowa. R. kładzie przed dziećmi walizkę i zdjęcia różnych przedmiotów potrzebnych w dalekich podróżach (przybory toaletowe, różne ubrania, także np. garnitur i suknia balowa, kapelusz, sandałki, narty, skafander kosmiczny, hełm i buty astronauty, plecak – system podtrzymywania życia). Dzieci starają się podać nazwy i wybierają rzeczy potrzebne astronaucie. Uzasadniają swój wybór.

4. • „Podróż astronauty” – zabawy matematyczne. Dzieci siedzą w półkolu. Każde ma zestaw 10 fasolek białych i 10 fioletowych, liczby i znaki. R. nawiązuje do zabawy z walizką i pakowaniem. Prezentuje różne rysunki sytuacyjne lub sylwety, układa do nich opowiadania – zadania, a dzieci wykonują zadania na liczmanach, a potem zapisują za pomocą znaków i cyfr. Przykładowe sytuacje:
– postacie 3 kobiet w skafandrach: W załodze promu kosmicznego będą 3 astronautki i 2 astronautów. N. dokłada 2 sylwety. Ile osób będzie razem w załodze? Dzieci kładą 3 fasolki białe,
dokładają 2 fioletowe i zapisują: 3 + 2 = 5. Następnie udzielają odpowiedzi na pytanie.
– 2 rakiety: Do każdej rakiety wsiądą 4 osoby. Ile osób poleci w Kosmos?
– 2 autobusy: Na parkingu stoją 2 autobusy. Ile kół jest na parkingu?
– 7 promów kosmicznych: Było 7 promów kosmicznych. 3 odleciały. Ile zostało? Tu dzieci wykorzystują jedynie liczmany, a działanie zapisują tylko dzieci zdolne, znające znak –.
Dzieci młodsze, które nie znają cyfr i znaków, ilustrują zadania liczmanami.
Dzieci zdolne dokonują obliczeń na palcach lub w pamięci i kodują czynności znakami i cyframi1.

5. „Rakieta” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna. R. rozdaje każdemu dziecku rolkę po ręczniku kuchennym lub po papierze toaletowym. Dzieci wycinają rakiety ( można wybrać jedną z 3) i przyklejają do rolki. Materiały do pracy…w-kosmicznej-rakiecie-cz-1-pd-187-1885

6. • „Spacer po nieznanej planecie” – zabawa równoważna. R. wyjaśnia, że dzieci są kosmonautami, którzy wylądowali na nieznanej planecie i muszą chodzić tylko wyznaczoną trasą i w specjalnych butach. Zakładamy na nogi prostokątne pudełka po chusteczkach higienicznych i chodzi po liniach ułożonych ze skakanek.

Karty pracy karta pracy nr 3 ldm-kosmos-10kol