06kw./20

Zabawy Wielkanocne

Zabawy-WIELKANOC-czekamy-na-swieta (1)

Zabawy – WIELKANOC – „Czekamy na Święta” (06.04. – 10.04.)

  • Spadające jajko


Do zorganizowania tej zabawy potrzebne będą chusta animacyjna(modyfikujemy – może być ręcznik lub koc) i jajko na wodę lub malutkie plastikowe jajka. Zadaniem dzieci w pierwszym wariancie jest sprawić, żeby jajko jak najszybciej spadło na ziemię przez podrzucanie jajka bardzo wysoko, w drugim z kolei, w taki sposób manipulować chustą (kocem/ręcznikiem), żeby z niej nie spadło. Jeżeli nie macie do dyspozycji plastikowych jajek, możecie użyć małej piłki. Do zabawy można dołączyć muzykę. (Zabawę można wykonać z całą rodziną)

  • Wielkanocne ćwiczenia

    Wcześniej przygotowujemy sobie kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania. (Możemy wyświetlić na tablecie lub komputerze) Wybrane dziecko/osoba w domu (rodzic, siostra/brat) losuje na zasadzie wielkanocnej wyliczanki: „Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka, raz, dwa, trzy co w koszyczku niesiesz ty?” Autor: Agata Dziechciarczyk), po czym prezentuje go dzieciom/rodzicom/rodzeństwu i wszyscy wykonują dane ćwiczenie. Kiedy dzieci będą już wiedziały co i jak pokazywać, można pobawić się w kalambury.
  • Wyścig z jajem

    Najoczywistsza aktywność wielkanocna jaka mi się nasuwa. Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! ? Wyznaczamy start i metę (w razie możliwości na świeżym powietrzu, najlepiej w ogrodzie) prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

  • Zbijające jajko

    Potrzebujemy plastikowych kubeczków lub kręgli i plastikowe jajko (może być ewentualnie mała piłeczka np. pingpongowa lub tenisowa). Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dzieci rzucają tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.
  • Podaj jajo

    Ustawiamy dzieci w kole lub w wężyku, włączamy ulubioną wielkanocną muzykę i polecamy im podawać sobie jajko (możemy to zmodyfikować- podawanie pomiędzy mamą a dzieckiem lub z rodzeństwem). W pewnym momencie muzykę wyłączamy, a to dziecko które w danej chwili trzyma jajko wykonuje jakieś zadanie wymyślone przez rodzica/opiekuna/rodzeństwo albo samo wymyśla co mają zrobić pozostali uczestnicy. Zabawę można wykorzystać jako ramę do zorganizowania konkursu wiedzy o Wielkanocy.
  • Śmigus – Dyngus

    Chyba mało rzeczy sprawia taką radochę jak możliwość bycia mokrym. Odnośnie omawiania tradycji Śmigusa – Dyngusa, zaproponujmy zabawę w berka. Myślę jednak, że najlepiej jeśli to rodzic/opiekun będzie goniącym cały czas, ze względu na prawdopodobne oburzenie ze strony kogoś, kto zostanie za mocno zmoczony, jeżeli dzieciom pozwoli się nawzajem oblewać ?. Zasada jest prosta: dzieci uciekają, kiedy uda nam się kogoś złapać, co nastąpi dość szybko, spryskujemy go delikatnie wodą; kto zostaje zmoczony robi pajaca/przysiad lub inne ćwiczenie.
  • Jajeczna czołganka/pajęczyna

    Dzieci mają za zadanie pokonać – czołgając się i trzymając plastikowe jajko w ręku – wyznaczoną trasę, a następnie włożyć je do koszyka. Zabawę można bardzo utrudnić rozciągając jako przeszkodę sznurek, którego uczestnicy podczas czołgania się nie mogą dotknąć. Zamiast czołgania dzieci mogą po prostu przechodzić pomiędzy sznurkiem przekształconym w pajęczą sieć. Jajko nie może wypaść z dłoni.
  • Rzut w pisankę

    Tę zabawę najlepiej przeprowadzić na świeżym powietrzy, najlepiej na ogrodzie. Na ziemi rysujemy składającą się z kilku koncentrycznych okręgów pisankę/lub sznurkiem wyznaczamy okrąg na trawie. Wymyślamy punkty przyznawane za każdy okrąg. Dzieci z wybranego stałego miejsca rzucają do pisanki piłką. Zamiast punktów mogą być cyfry lub głoski w które dzieci mają za zadanie trafić.
  • Zajączkowa przeprawa

    Informujemy uczestników, że musimy pomóc Zajączkowi przedostać się przez rzekę na drugą stronę za pomocą tratwy. Pokazujemy dzieciom, jeśli same nie będą wiedziały, w jaki sposób poruszać się do przodu siedząc na gazecie, a na ich kolanach kładziemy zajączka. Muszą przedostać się do wyznaczonego miejsca, cały czas pilnując, żeby zajączek nie spadł.

Życzę miłej zabawy oraz dużo endorfinek podczas Wielkanocnej aktywności fizycznej!

Pozdrawiam

Pani Róża

06kw./20

6-10.04.2020 Czekamy na święta

W celu umożliwienia Państwu kontaktu ze mną, podaję adres e-mail, na który można przesyłać wszelkie zapytania, propozycje oraz efekty pracy z dziećmi.

krainamisie@wp.pl

Pozdrawiam serdecznie

Pani Kasia

Temat tygodnia: Czekamy na święta

Piosenka na ten tydzień:

Dzień 1 . Wielkanocne zwyczaje

  1. Wielkanoc”- słuchanie wiersza Marcina Przewoźnika

    Na tym stole wielkanocnym,
    Gdy z dorosłych nikt nie patrzy,
    bazie w krąg rozkłada wiosna
    I zaczyna swój teatrzyk.
    W berka bawią się pisanki,
    Po talerzach się ślizgając,
    A z cukrowym zaś barankiem,
    Z czekolady tańczy zając.A ten żółty kurczak z waty,
    który nóżki miał z zapałek
    wylał całą wodę z kwiatów,
    piszcząc „Lany poniedziałek”Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela:
    – Kto rozkładał bazie na stole wielkanocnym?
    – Co robiły pisanki?
    – Z kim tańczył cukrowy baranek?
    – Co robił kurczak z waty?
    – Co to jest Lany Poniedziałek?Dzieci wypowiadają się na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą: porządki świąteczne, ozdabianie pisanek, przygotowywanie święconki, oblewanie się wodą.

  1. Przedświąteczne porządki” – działanie dzieci. Zapoznanie z zadaniem do wykonania: porządki w pokoju – zdjęcie przedmiotów z półek, ścieranie kurzu, układanie: zabawek, przyborów plastycznych, książek w przemyślany i staranny sposób. Zakładanie fartuszków i wykonywanie powierzonych zadań. Ocenianie porządku w kącikach, chwalenie za wykonaną pracę.
  2. Wysiewamy rzeżuchy” – działanie dzieci. Potrzebne będą: pojemniczki bądź wyparzone skorupki od jajek, wata, nasiona rzeżuchy, woda. Dzieci nakładają watę do pojemniczków, wysypują nasionka, obficie podlewają. Wdrażanie do cierpliwości i skupienia uwagi podczas brania w palce małych ziaren. Podlewanie wysianych ziaren. Ustalanie zasad dbania o rzeżuchę w następnych dniach. Przypomnienie, co jest potrzebne do wzrostu roślin. Ustawienie pojemników w nasłonecznionym miejscu. Uzgodnienie, że dzieci będą pomagały pielęgnowaniu i podlewaniu.

Dzień 2: Pisanki i kraszanki

  1. Opowiadanie A.Galicy „Pisankowa bajeczka”Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.
    – Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
    I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
    – Mrau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.
    – Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!
    – Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.
    – Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie. Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:
    Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
    – Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.
    – Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:
    To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w pomarańczowo-czarne paski.
    – Brawo! – ćwierkały wróbelki.
    – I ja też, i ja też! – wołało trzecie.
    Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:
    – Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? O Nie!
    Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.
    – Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.
    – Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.
    Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.
    – Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.
    – Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i… wyszedł z niej żółty kurczaczek.
    Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:
    – Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!
    A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.Pytania do opowiadania:1. Co zobaczyły wróbelki w kurniku?
    2. Ile jajek zniosła kura?
    3. Co robiły jajka, kiedy kura poszła szukać ziarenek?
    4. Co powiedział kot, kiedy usłyszał jajka?
    5. W co zamieniły się jajka, żeby nie trafić na patelnię?
    6. Co się stało z czwartym jajkiem?
  2. „Pisanki” – zabawa dydaktyczna. Liczenie pisanek umieszczonych w szeregu (zgodnie z treścią utworu) i określanie, ile ich jest. Udzielanie odpowiedzi na pytania: Jak wyglądało pierwsze / drugie / trzecie jajko?; Co stało się z czwartym jajkiem?; Która pisanka jest jak tygrys w żółto-czarne paski?; Z której wykluł się kurczaczek?; Która jest jak biedronka, czerwona w czarne kropeczki?; Która pisanka jest jak zielona żabka? Wybrane dziecko odwraca się tyłem, a rodzic chowa jedną z pisanek. Następnie po odwróceniu się dziecko odgaduje, której pisanki brakuje i mówi, jak była ozdobiona.
  3. Zabawa matematyczna „Pisanki” – liczenie pisanek umieszczonych w koszyku. Rodzic wyciąga z koszyka po jednej pisance, a dzieci głośno liczą, ile ich jest.
    Dzieci przed sobą odwzorowują kod kolorowych pisanek, jaki ułoży rodzic.
  4. Zabawa „Gdzie jest jajko?”
    Dzieci układają jajko zgodnie ze wskazówkami rodzica np. połóż jajko obok siebie…połóż jajko przed sobą…połóż jajko za sobą… daj do prawej ręki, do lewej, pomiędzy siebie i kolegę/koleżankę
  5. „Pisanki, kraszanki” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje: pisankę i kraszankę. Dzieci określają, czym się różnią. Rodzic wyjaśnia, że jajko ozdobione wzorkami to pisanka, a jajko jednokolorowe to kraszanka. Dzieci wkładają do jednego koszyka pisanki, a do drugiego kraszanki. Nazywają jajka w pierwszym i w drugim koszu.                          
  6. Pisanki, kraszanki- malujemy jajka.-Wspólne z dziećmi farbowanie ugotowanych wcześniej jajek przy pomocy naturalnych składników (najlepiej jeżeli jajka są białe).- Rodzic ma przygotowane dla każdego dziecka jajko ugotowane na twardo, pędzel i farby oraz podstawkę na jajko. Dzieci malują jajka wg własnego pomysłu.

Dzień 3: Wielkanocne zwierzęta

  1. Symbolika zwierząt wielkanocnych.

Baranek wraz z kurczakiem i zajączkiem tworzą swoistą wielkanocną menażerię i wszyscy zdążyliśmy już przywyknąć do ich towarzystwa na tyle, że ich obecność na stole jest oczywista.

Branek : przede wszystkim jest metaforą Chrystusa, przypominająca jego czystość, łagodność i posłuszeństwo.

Zajączek: symbol odradzającej się przyrody, wiosny i płodności.

Kurczak: tak samo jak jajko, symbolizuje odrodzenie, nowe życie.

2. „Cukrowy baranek” Ewa Szelburg–Zarembina

Cukrowy baranek
Ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
na łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
i cichutko meczy
święte „Alleluja”

Omawianie wyglądu cukrowego baranka – jest biały, ma dwa rogi, cztery kopytka.

  1. Zabawy ruchowe:

• „Kura i kurczątka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci – kurczątka, biegają swobodnie w różnych kierunkach. Zatrzymują się, przykucają i dziobią ziarenka.Na hasło: Ko, ko, ko! przybiegają do kury i chowają się pod jej skrzydła. N. jest kurą.

• „Kurczęta piją wodę” – ćwiczenie głowy i szyi. Dzieci w przysiadzie podpartym, głowa pochylona do dołu – piją wodę, głowa do góry – połykają.

• „Świąteczne porządki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci chodzą swobodnie i naśladują ruchy: wycierania kurzu – wysoko i nisko; odkurzania – skręty tułowia w lewo i w prawo.

• „Zajączki na łące” – zabawa z elementem podskoku. Dzieci podskakują raz na jednej, raz na drugiej nodze. Odpoczywają w przysiadzie, ręce przy uszach – zajączek staje słupka i nasłuchuje.

4. Praca plastyczna- zajączek z rolki po papierze toaletowym

.

Dzień 4: koszyczek wielkanocny

  1. Wielkanocny koszyczek Zbigniew DmitrocaW małym koszyczku
    Dużo jedzenia,
    Które niesiemy
    Do poświęcenia:Chleb i wędlina,
    Kilka pisanek
    Oraz cukrowy
    Mały baranek.

    Drożdżowa babka,
    Sól i ser biały,
    I już jest pełny
    Koszyczek mały…

    Rozmowa na temat treści wiersza. Jakie święta nadchodzą?
    Do czego wkładamy jedzenie?
    Co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku?
    Co robimy z pełnym koszyczkiem?

    Podział nazw produktów w koszyczku na sylaby.

  2. Pokoloruj lub pomaluj koszyczek wielkanocny

Zajączki” – zabawa paluszkowa

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

 

Dzień 5: Śmigus- dyngus

  1. Lany poniedziałek – słuchanie wiersza H. Łochockiej.Śmigus dyngus, dyngus śmigus,nie kryjże się, nie wymiguj!

    Bo dziś każdy: stary, młody,

    nie uniknie wiadra wody!

    Prysznic, prysznic koło studni,

    już od rana pompa dudni.

    Kto choć z okna nos wysunie,

    wnet na niego strumień lunie!

  2. Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytania dotyczące treści utworu: Jaki to zwyczaj związany jest z wielkanocnym ponie­działkiem?; Czy należy się obrażać jak ktoś zostanie oblany wodą w lany poniedziałek?; Kto z was ma przygoto­wane różne przedmioty, którymi można oblewać wodą?
  3. Rodzic może zgromadzić rożnego rodzaju pistolety na wodę, jajka plastikowe do polewania i inne i pokazać je dzieciom.
  4. Zabawa ruchowa Mokro-sucho. Dzieci biegają swobodnie po sali w rytmtamburyna. Na przerwę w akompaniamencie zatrzymują się i słuchają, copowie rodzic. Jeżeli jest to słowo kojarzące się z wodą, np. „deszcz”, „staw”,

    „kąpiel” – uciekają i stają pod ścianą (chowają się pod dachem). Jeżeli

    słowo wypowiedziane przez rodzica nie kojarzy im się z wodą, np. „słońce”,

    „piasek”, „kreda” – klaszczą w ręce i dalej biegają po sali.

  5. Liczenie w zakresie 6. Każde dziecko otrzymuje 6 kropli wody wyciętychz niebieskiego kartonu. N. umieszcza na tablicy obrazek wiaderkaz namalowanymi kroplami – 2 (3, 4, 1, 5, 6), do którego trzeba „złapać”

    krople wody. Każde dziecko odlicza odpowiednią liczbę kropli.

    Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania i umieszcza na tablicy

    kolejne wiaderko

    .

 

 

Naszym kochanym Misiom oraz ich rodzicom z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych składamy najserdeczniejsze życzenia:

przede wszystkim dużo zdrowia, radości, mnóstwo wiosennego optymizmu oraz wytrwałości w tym trudnym dla wszystkich czasie.

Mamy nadzieję, że już niedługo spotkamy się w przedszkolu.

Pozdrawiamy serdecznie

Pani Kasia i Pani Róża

30 dekoracji wielkanocnych, które zrobisz z dziećmi w domu

05kw./20

7.04.2020 Pisanki, kraszanki

Temat dnia : Pisanki, kraszanki.

Wtorek 7.04.2020

  1. Wprowadzenie i nauka piosenki „Pisanki, pisanki”.

Pisanki

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

 

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

 

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

 

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki

Omówienie treści ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy pojawiające się na kolejnych pisankach: Co było namalowane na pierwszej pisance? Co było namalowane na drugiej pisance? Co było namalowane na trzeciej pisance? Co było namalowane na czwartej pisance? Co było namalowane na piątej pisance? Podpisywanie liczbami pisanek zgodnie ze słowami piosenki.

Karta pracy- rysowanie po śladzie, szukanie drogi do marchewki oraz kolorowanie według kodu.

 

Prezentujemy dzieciom obrazek przedstawiający kraszanki i pisanki. Zwracamy uwagę na miejsce pochodzenia i sposób wykonania.

Kraszanka: Przez gotowanie jajek w roślinnym wywarze otrzymujemy kraszanki. Kraszanki to jajka barwione na jeden kolor, uzależniony od składników, z którymi gotowane są jajka. Dzięki wrzuceniu łupin cebuli otrzymamy kolor brązowy (rudy). Można stworzyć odcień jaśniejszy lub ciemniejszy – używając mniejszej lub większej ilości skórek z cebuli. Możemy też uzyskać inne kolory

 

 

Pisanka: Jednym ze zwyczajów wielkanocnych jest ozdabianie jajek ugotowanych na twardo. Zabarwione i pomalowane w różne wzory jajka nazywamy pisankami. Tradycją jest przygotowanie ich na dzień Wielkiej Soboty, kiedy to święcimy je w koszyczku. Jajka można ozdabiać na wiele sposobów, a praca ta przysparza naprawdę dużo radości.

„Pisanki „-Ozdabianie pisanki dowolną techniką(szablon dostępny w załączniku). Można ozdobić za pomocą farb, wykorzystać plastelinę, artykuły sypkie, pomalowanego makaronu, brokatem itp.

2. Rodzic czyta proste zagadki słowne, a dziecko w miarę możliwości stara się odgadnąć np. ma czerwone nóżki, jestem żółtą kulką. A kiedy urosnę zostanę kogutem lub kurką… (kurczątko), W jaki to dzień, raz do raku, wolno, a nawet wypada, brat , siostrę polać wodą, sąsiadowi – sąsiada?… (lany poniedziałek), ma dwa rogi, cztery nogi, z wełny kożuch ma zimowy. Trawę skubie cały ranek ten biały….(baranek).

3. Zajęcia ruchowe pt. „Skaczemy jak żabki” – ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.

4. Zabawa ruchowa ćwicząca zdrową rywalizację. Rodzic w raz z dzieckiem siada na przeciwko siebie, a następnie rzucając do siebie gumową piłkę, łapie ją  – klaszcząc raz. Dziecko będzie miało satysfakcję z wykonywanego ćwiczenia.

 

05kw./20

Święta Wielkanocne 6.04 – 10.04.2020

6.04.2020 Poniedziałek

Temat dnia : Wielkanocne tradycje.

  1. „Co to jest tradycja”- Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów. Zadajemy dzieciom pytanie: Co to jest tradycja? Dzieci wypowiadają się. Pomagamy w wyjaśnieniu słowa tradycja(zasady postępowania, poglądy, wiadomości, tradycje rodzinne, regionalne itp)Tłumaczymy ,że w różnych regionach Polski są różne tradycje związane z obchodzeniem świąt wielkanocnych. Zapoznajemy dzieci z tradycjami związanymi z Łowiczem, Śląskiem i Podhalem. Pokazujemy dzieciom obrazki(stroje ludowe) i jednocześnie prezentujemy charakterystykę danego regionu. Np.(Otwieramy atlas/mapę Polski i pokazujemy gdzie znajduję się Łowicz) Łowicz to takie miejsce, gdzie do dnia dzisiejszego wszyscy przywiązują dużą wagę do tradycji regionalnej. W trakcie różnych świąt, państwowych, kościelnych na ulicy pojawiają się ludzie w regionalnych strojach ludowych. W obecnych czasach chodzenie w stroju ludowym na pewno nie byłoby wygodne, dlatego Łowiczanie często mają tylko pewne elementy stroju ludowego np. dziewczyny- kolczyki, chłopcy-krawaty… Do tradycji regionalnych należą również zwyczaje świąteczne. Wielkanoc to taki czas, kiedy Łowiczanie dobrze się bawią, wyśpiewują i tańcują.

 

Strój Łowicki

Strój Podhalański

Wielkanoc na Podhalu- Przedstawiamy następny region Polski na mapie- Podhale. Na Podhalu w Białą Niedzielę, to jest tydzień po Wielkanocy, chodzą dziewczęta i małe dziewczynki nie z Marzanną, tylko z Śmierztecką- lalką ze szmatek, ubraną w białe płótno i przystrojoną w korale i wstęgi. Orszak obchodzi całą wieś i przed każdym domem, unosząc wysoko szmacianą Śmierzteckę.

Strój ludowy – Górnego Śląska

„Śląska tradycja”-Przedstawiamy dzieciom następny region Polski- Śląsk. Na Śląsku do dziś znany jest zwyczaj chodzenia z gaiczkiem. Dawniej gaik był obnoszony po wsi przez dorosłe dziewczęta, obecnie małe dziewczynki stroją zieloną gałąź choiny w długie wstążki, kolorowe piórka, papierowe barwne kwiaty, i w uroczystym wiosennym korowodzie chodzą ze śpiewem po wsi, od domu do domu. Zwykle ten wiosenny orszak przyjmowany jest gościnnie, a za życzenia gospodarze odpłacają poczęstunkiem. Wiosenny zwyczaj obnoszenia gaiczka znany jest także w wielu innych regionach Polski.

Nawiązując do Polskich tradycji, zachęcam do wysłuchania i obejrzenia Piosenki        ” Poleczka”.

 

  1. Praca plastyczna pt. „Rysowanie z słuchu”. Rodzic wręcza dziecku białą kartką papieru formatu A4 oraz ołówek. Następnie wypowiada się wyraźnie i w odpowiednim tempem mówienia : po pierwsze – narysuj kształt jajka na środku kartki, po drugie – na środku jajka narysuj kwiatka , po trzecie – pod kwiatkiem narysuj kropki, po czwarte- nad kwiatkiem narysuj kropki, po piąte pokoloruj kwiatka (inwencja twórcza). Rozwijanie i ćwiczenia skupienia uwagi na wykonywanej danej czynność.
  2. Zabawa ruchowa pt. „Skaczemy jak zajączki”. Rozwijanie ogólnej sprawności dziecka.
  3. Zajęcia matematyczne pt. „Przelicz jajka” (w języku polski i języku angielskim zakres 10). W miarę możliwości rodzic gotuję 10 jajek na twardo. Następnie wraz z dzieckiem pomalować je farbami następująco : 3 na zielono, 3 na czerwono, 2 na niebieskie i 2 na żółte. Rodzic w raz z dzieckiem dzieli je na 4 zbiory, a zadaniem dziecka jest przeliczyć ich zawartość. Na koniec wszystkie je sumuje razem, przeliczając je po kolei. Podczas przeliczania rodzic w raz z dzieckiem utrwala nazewnictwo poszczególnych kolorów w języku angielskim np. blue, green, yellow, red.
  4. „Gra z zielone” – zabawa orientacyjno – porządkowa . Dziecko zgodnie z wskazówkami rodzica szuka zabawek w kolorze zielonym oraz w miarę możliwości próbuje je nazwać w języku angielskim i języku polskim np. car – samochód, block – klocek, pen – długopis, book – książka.
  5. Zajęcia relaksacyjne – rodzic czyta dziecku wybrany fragment opowiadania lub ulubionej bajki.
04kw./20

realizacja podstawy programowej na czas kwarantanny ( 06.04-14.04)

Drodzy Rodzice!

Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa oraz piękno rozkwitającej przyrody splata się w jedno. Warto wraz z dziećmi  obserwować te przemiany, poznawać tradycje i zwyczaje, a rozmawiając o ich znaczeniu zwrócić uwagę na ten naturalny rytm życia, któremu wszyscy podlegamy.

Prezentacja-pt.Zwyczaje-i-tradycje-wielkanocne (1)

Matematyka-z-jajem