20kw./20

20-24.04.2020 Dbamy o środowisko

Temat tygodnia: Dbamy o środowisko

Piosenka na ten tydzień:

ZoZi- Świat w naszych rękach

Dzień 1: Czy powietrze jest czyste?

1.„Przez szybkę” – ćwiczenia słownikowe. N. razem z dziećmi obserwuje pogodę za oknem. Zadaje dzieciom pytania: Jaką mamy dziś pogodę?; Co dzieje się za oknem?; Jak wyglądają drzewa?; Jak wygląda trawa?; Czy widać już wiosnę, a może lato?; Jakie ubrania mają przechodnie?

2.„Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują bądź biegają po sali w za­leżności od rytmu podawanego przez rodzica Na przerwę w akompaniamencie rodzic głośno podaje nazwę koloru, np. Zielony. Dzieci muszą odszukać podany kolor w sali, podbiec do niego i go dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy. Kiedy rodzic poda nazwę innego koloru, dzieci stają prosto i nie ruszają się przez chwilę.

3. „Echo rytmiczne” – ćwiczenia słuchowe – wypowiadanie zrytmizowanego tekstu w połączeniu z ruchem.

Tup tu, Tup tam

Dobrze Tupa znam.

Brud w powietrzu, brud też w lesie,

Brud w piosenkach wiosna niesie.

Ale koniec, ale basta!

Niechaj brudem ktoś inny zarasta!

My już o tym pamiętamy,

Ziemi zniszczyć już nie damy!

Emilia Raczek

Klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu;

Równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu;

Równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacją tekstu;

4. Zabawa z balonami. Każde dziecko dostaje nadmuchany balonik.

-Stara się dmuchać na swój balon tak, aby jak najdłużej unosił się w powietrzu.

Próba odpowiedzi na pytania.

Dlaczego balony nie spadały?

Czym dmuchaliście?

Co wydobywało się z waszych ust?

Skąd powietrze wzięło się w buzi?

Czy można zobaczyć powietrze?

-Dzieci wypuszczają powietrze z balonów na pocięte bibułki, chustki.

Gdzie znajduje się powietrze?

-Dzieci sprawdzają, czy dookoła nich jest powietrze. Wprawiają je

w ruch, wykorzystując tekturki (okładki od bloków, gazety).

Czy powietrze pachnie?

-Dzieci metodą burzy mózgów próbują ustalić odpowiedź na postawione

pytanie. Rodzic podsumowuje, że powietrze jest bezwonne.

Następnie rodzic rozpyla w powietrzu perfumy. Dzieci wąchają powietrze

i zauważają, że pachnie. Czasami powietrze pachnie ładnie (kwiaty,

ciasto), a czasami brzydko (spaliny, śmieci).

-Gdzie znajduje się powietrze? (piłka, koło do pływania, dętka od roweru…) – demonstracja zgromadzonych przedmiotów.
– Czy powietrze jest w wodzie? (doświadczenie- do słoika z wodą nauczycielka wrzuca ziemniak) – tak powietrze jest w wodzie, bo widoczne są pęcherzyki.
-Powietrze jest wszędzie – wypełnia całą powierzchnię wokół nas. Jest w roślinach, w wodzie, w ziemi. Otacza naszą kulę ziemską i ta warstwa nazywa się „atmosferą”. Żeby się przekonać o jego istnieniu trzeba poobserwować jego działanie na rzeczy wokół nas ( dmuchanie na wiatraczek, pokaz latawca…)

– A jakie jest powietrze? (Po wypowiedziach dzieci nauczycielka uogólnia: powietrze jest niewidoczne, bezwonne, nie możemy go posmakować i dlatego często zapominamy, że ono istnieje).
– Czy powietrze jest ciężkie? (wypowiedzi dzieci) – uogólnienie – Tak powietrze ma swój ciężar. W encyklopedii dla dzieci znalazłam informacje, że w średnio dużym pokoju jest 45 kg powietrza.
Spróbujmy je zważyć (doświadczenie z ważeniem baloników – na prowizorycznej wadze z pudełek i ołówka ważymy dwa puste balony przymocowane na końcach ołówka – waga nie wypina się. Potem jeden z baloników dmuchamy – balon z powietrzem wyraźnie opada na dół – wniosek – balon z powietrzem jest cięższy od pustego.

-Do czego jest potrzebne powietrze? (wypowiedzi dzieci np. oddychania, spalania – doświadczenie ze świecami. Zapalamy dwie świeczki, jedną przykrywamy słoikiem. Po pewnym czasie przykryta świeca gaśnie. W sali rozchodzi się specyficzny zapach – trzeba się powachlować.

5.„Na ulicy” – praca z obrazkiem. Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający ulicę lub miasto (widać jadące samochody, kominy fabryk, dym w powietrzu). N. prosi, aby dzieci uważnie przyjrzały się i powiedziały: Co za­truwa powietrze? – Dym

Jakie dymy spotykamy na co dzień? W jaki sposób powstają dymy? Jakie mają zabarwienie? Dzieci wymieniają źródła dymu: dymy z kominów domów, fabryk, ognisk, pożaru lasu, dym z samochodu, motocyklu, papierosa.

– Czy przebywanie w dymie zapewnia nam zdrowie?  Zwrócenie uwagi na niebezpieczny wpływ dymów (zanieczyszczonego powietrza) na środowisko, zdrowie ludzi, zwierząt i stan roślin.

– W jaki sposób możemy zapobiegać powstawaniu dymów? Czego nie należy spalać w kominkach domowych, piecach, na ogniskach aby nie powstawały „złe, niebezpieczne dymy”?

Nie wolno spalać:  plastików, butelek plastikowych,  foliowych toreb, siatek,  drukowanego kolorowego papieru,  leków, kosmetyków, chemii domowej,  starych opon, dętek,  przewodów, kabli  baterii, żarówek  mokrego drewna, liści

6. Praca plastyczna- kolorowe wachlarze. Dziecko otrzymuje kartkę papieru z bloku. Jego zadaniem jest pokolorować i ozdobić całą kartkę według własnego pomysłu. Rodzic następnie składa kartkę w harmonijkę, na dole spinając klamerką.

Dzień 2: Nie ma życia bez wody

Zagadka – wprowadzenie do tematyki zajęcia.
Służy do picia, służy do mycia,
Bez niej na ziemi nie byłoby życia.
(WODA)
– do czego wykorzystujemy wodę w życiu codziennym?
– gdzie można spotkać wodę? (akweny wodne)

Oglądanie obrazków dotyczących wykorzystania wody w domu. Jak można ją zaoszczędzić? Zachęcanie dzieci do domowych rozwiązań związanych z oszczędzaniem wodnych zasobów.

Wodo, jaka jesteś? – poznanie niektórych właściwości wody w działaniu. Zabawy mające na celu dostarczenie radości, a jednocześnie informacji na temat wody podczas bezpośredniego, bliskiego kontaktu z nią. Stwierdzenie iż woda: przelewa się, można w niej płynąć, jest przezroczysta, można ją pić, wylewa się, jest mokra, można w niej prać, itd.

Laboratorium.

–  Pokazywanie dzieciom wody zamrożonej w różnych pojemnikach – wniosek – musi być zimno, żeby woda zamarzła.

–  Dzieci oglądają masy sypkie, rozpoznają je – wymieniają nazwy. Łączą poszczególne z nich z wodą. Po wymieszaniu stwierdzają: kwasek, sól, cukier, proszek do prania – rozpuszczają się w wodzie. Kasza, mąka, piasek, glina – częściowo, pierwsze nie zmieniają barwy wody, te drugie od gliny czynią ją mętną. Najbardziej kolor wody zmienia glina. Woda z proszkiem pieni się.

–  Zabawa – „Co tonie, co pływa i jak się nazywa”. Dzieci umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko”. Uproszczony wniosek – toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

–  Dzieci oglądają parowanie wody. Nauczycielka trzyma lusterko z uchwytem. Dzieci stwierdzają, że powierzchnia jest gładka i sucha. Gotowanie wody w czajniku elektrycznym. Dzieci obserwują parowanie wody wychodzącej z dziubka czajnika. Nauczycielka wyjaśnia, że ten obłoczek to para wodna – gaz niewidoczny dla oczu, a biała chmurka to już małe kropelki wody w płynie. Dzieci obserwują lusterko nauczycielki – jest ono mokre z kropelkami wody, która spływa w dół. Stwierdzają, że para wodna zamieniła się w płyn.

Rzeka – słuchanie wiersza J. Wanatowicz

Jestem sobie rzeką.

Kto powącha ten ucieka.

Czemu? – zapytacie pewnie.

Co się stało, że tak płaczę rzewnie?

Byłam piękna, byłam czysta,

lecz nie trwało to zbyt długo.

Co się stało moi mili?

Po prostu mnie zanieczyścili

Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: O czym był ten wiersz?; Dlaczego rzeka rzewnie płakała?; Jaki zapach miała rzeka?; Jak myślicie, kto zanieczyścił rzekę?

Jak czystość rzek wpływa na nasze zdrowie?” – rozmowa kierowana pytaniami. Dzieci udzielają swobodnych odpowiedzi na pytanie postawione przez rodzica. W celu usystematyzowania wiadomości dzieci, rodzic zadaje im dodatkowe pytania: Dlaczego należy dbać o czystość rzek?; Co kryje się w zanieczyszczeniach?; Kto mieszka w rzece?; Jak myślicie, rybom i zwierzętom wodnym przyjemniej jest mieszkać w brudnej wodzie?; Skąd się bierze woda w naszych kranach?

Zakręcamy krany – zabawa naśladowcza. N. recytuje wiersz i pokazuje, co dzieci mają robić.

Zakręcamy krany

Emilia Raczek

Z kranu kapie, kap, kap, kap Dzieci klaszczą rytmicznie w ręce.

Woda leci chlup, chlup, chlup. Dzieci na słowa chlup, tupią rytmicznie nogami.

Każdy przedszkolak ratuje przyrodę Obydwo ma rękoma naśladują zakręcanie

I zawsze zakręca lecącą wodę! kranów – pracuje nadgarstek.

W łazience” – wykorzystanie wiadomości w praktyce. N. razem z dziećmi udaje się do łazienki przedszkolnej i wspólnie sprawdzają, czy wszystkie krany są zakręcone, czy nigdzie nie kapie woda. Wspólnie ustalają dyżur­nego, który będzie codziennie sprawdzał, czy wszystkie krany są porządnie zakręcone po skorzystaniu przez dzieci z łazienki.

Dzień 3. Dzień Ziemi

Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „ Przyjaciele przyrody”. Swobodne rozmowy na temat: co robią przyjaciele przyrody?

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
  • Oglądanie dwóch obrazków: pierwszy przedstawiający zielony las ze zwierzętami a drugi las brudny, zanieczyszczony i szary.
  • Pytania:

Czym różnią się te obrazki? Czy łatwo rozpoznać, że to jest to samo miejsce? Dlaczego? Który obrazek wam się podoba? Dlaczego?

Czy dzieci z przedszkola wiedzą, że o Ziemię należy dbać? Dlaczego? Do czego zachęca wiersz? Co ma się stać tym, co nie dbają o przyrodę?

Oglądanie filmów edukacyjnych proekologicznych- do wyboru.

 

 

Pokoloruj obrazek

 

Dzień 4: Szanuj zieleń

Szanujmy zieleń” – historyjka obrazkowa. N. przygotowuje historyjkę obrazkową składającą się z 4 obrazków: Rodzic zadaje dzieciom pyta­nia: Co było najpierw?; Co było potem?; Co się wydarzyło na końcu? Dzieci układają obrazki we właściwej kolejności.

Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują, bądź biegają po sali w zależności od rytmu podawanego przez N. Na przerwę w akompaniamencie N. głośno podaje nazwę kolo­ru, np. Zielony. Dzieci muszą odszukać podany kolor w sali, podbiec do niego i go dotknąć. Zabawa powta­rzana jest kilka razy. Kiedy N. poda nazwę innego koloru, dzieci stają prosto i nie ruszają się przez chwilę.

Jak przedszkolaki szanują przyrodę?” – zabawy słownikowe. Słuchanie rymowanek i próby powtarzania ich.

Nasze przedszkolaki

To są same zuchy.

Przyrodę szanują!

Odpady segregują!

Wody nie marnują!

Dlatego świat uratują!

Emilia Raczek

Rozwiązanie zagadki:
Ma koronę, choć królem nie jest. Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.
W lecie chłodzi cię przyjemnie. Zimą stoi nagie, ale nadal piękne. ( drzewo )
Z czego składa się drzewo? Nazywanie i wskazywanie poszczególnych elementów drzewa.
Określanie, które części rosną pod ziemią, a które nad nią.

Słuchanie wiersza R. Pisarskiego „Zielone serce”
Na skwerku rosło drzewko, szeroko, rozłożyście.
srebrzystą miało korę, zielonosrebrne liście .
Słuchali chętnie ludzie, przechodząc koło drzewa,
jak wietrzyk wśród gałązek wesołe piosnki śpiewa.
Lecz przyszedł mały urwis, ukradkiem wyjął nożyk,
bo napis chciał wyskrobać w srebrzystej miękkiej korze.
Wycinał powolutku, literkę po literce.
Nie wiedział, że pod korą zielone płacze serce.
Rozmowa dotycząca treści wiersza; wypowiedzi dzieci na temat wyglądu drzewka, zachowania urwisa, odczuć okaleczonego drzewa.

Praca plastyczna- wiosenne drzewa

 

Rodzic zaprasza dzieci, żeby usiadły w kole. Wysypuje na środku koła różnego rodzaju odpady i pyta dzieci:  Co to jest?  Skąd się biorą śmieci?  Gdzie można spotkać śmieci?  Czy dzieci wiedzą, co się robi ze śmieciami? Gdzie powinny trafić?  Czy wiedzą, co to jest segregacja odpadów?  Jakie znają kolory pojemników?  Czy wiedzą, jakie śmieci powinny do nich trafić?

Rodzic pokazuje w różnych kolorach Wyjaśnia dzieciom przeznaczenie poszczególnych pojemników. Wskazuje na konkretnych przykładach, do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy.

Zabawa ruchowa „Śmieciarki” – Dzieci zamieniają się w „śmieciarki”. Kiedy rodzic puszcza muzykę, dzieci – śmieciarki jeżdżą po mieście – sali i szukają śmieci. Każde dziecko bierze jeden przedmiot. Gdy rodzic przestaje grać, dzieci – śmieciarki udają się do właściwego pojemnika i zatrzymują się obok niego. Rodzic pyta kolejno dzieci, z jakiego tworzywa mają śmieci i czy prawidłowo odszukały pojemnik. Dzieci wrzucają śmieci do odpowiednich pojemników. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie śmieci zostaną posegregowane.

Rodzic mówi dzieciom o tym, że ważne jest segregowanie odpadów do odpowiednich pojemników. Kiedy odpady są posegregowane, można z nich stworzyć nowe rzeczy. Ponowne wykorzystanie i przetworzenie odpadów nazywane jest recyklingiem. Rodzic pokazuje dzieciom znak recyklingu. Rodzic pyta dzieci, co można zrobić z odpadów, do czego można je wykorzystać?

43209850 – recycle sign on white background.illustration eps10

Rodzic proponuje dzieciom, aby z odpadów zrobiły instrumenty muzyczne. Pokazuje, jak zrobić grzechotkę z butelki, bębenek z kartonika, ozdobić dwa kubeczki od jogurtów do stukania o siebie nawzajem. Po zakończeniu pracy, dzieci segregują pozostałe niepotrzebne odpady do właściwych pojemników.

Nasze butelki grzechotki

Karta pracyzałącznik 16
16

19kw./20

21.04 Maszyny w gospodarstwie

Temat dnia : Maszyny w gospodarstwie.

Wtorek 21.04

  1. „Maszyny rolnicze”- zabawy słownikowe. Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające różne dane maszyny, narzędzia i urządzenia służące rolnikowi w pracy np.. traktor, kombajn, siewnik, grabię, widły. Dzieci z pomocą rodziców dzielą ich na sylaby, a później za głoski. Rodzic razem z dzieckiem dobiera napisy do obrazka.

 

 

 

 

Traktor

Kombajn

Siewnik

Widły i grabie 

  1. „Słuchaj i rób”- dyktando matematyczne. Przeliczanie liczebnikami porządkowymi w zakresie 8. Rodzic  prosi dziecko , aby wykonywało wskazane czynności np. idziemy  8 kroków do przodu, 3 kroki w prawą stronę, a teraz 5 kroków w tył. Prawą ręką dotykamy lewego kolana, lewym łokciem dotykamy lewego kolana itp…Utrwalenie kierunków.
  2. „Nosimy worki”- zabawa ruchowa, naśladowcza. Rodzic wsypuje do jednego woreczka trochę cukru- trochę więcej, a w drugim trochę mąki-trochę mniej. Dziecko za pomocą rodziców przenosi je z jednego miejsca , na drugie mówiąc: lekkie, ciężkie. Dziecko stara się ruchem ciała pokazać przenoszony ciężar.
  3. „Gimnastyka buzi i języka”- zabawa logopedyczna.                                             „Mruczenie”- ćwiczenia rozluźniające. Dzieci na wydechu ćwiczą.                        ” Masażyki „-  ćwiczenia rozluźniające. Dzieci masują sobie twarz, wydając dźwięki: opukiwanie nad górną wargą: www…,opukiwanie nad dolną wargą: zzz …, opukiwanie klatki piersiowej: żżż…                                                                  „Wesołe usta”- ćwiczenia oddechowe o warg. Dziecko nabiera powietrza i stara się jak najdłużej wypowiedzieć sylabę : ma na wydechu, mogą przy tym poruszać wargami w prawą lub lewą stronę.
  4. Zabawa ruchowa pt. „Zwierzęta do domu”- gra- ścigana. Rodzic przypomina, że nie zawsze się wygrywa oraz kształtowanie zdrowej rywalizacji.
  5. Słuchanie wiersza pt. „Siano” D. Gellnerowej

Ładujemy sianem wóz-

jak trzeba –

wysoko,wysoko,

prawie do nieba.

I wchodzimy

na siano pachnące,

i nad głową

mamy złote słońce.

Wiatr za wozem

biegnie szybko w ślad,

a my z siana,

dzisiaj z góry

patrzymy na świat.

I jedziemy,

i jedziemy

gościńcem wesołym,

i wieziemy całą łąkę

do naszej stodoły.

-Rozmowa na podstawie wiersza: Co wieziono do stodoły?, Co to jest siano?, Czym przywieziono do stodoły siano? Jakie znacie urządzenia lub maszyny, które wykorzystuje rolnik w swojej pracy?

6. ” Zamieniam się w ptaszka”- dziecko chodzi po dywanie, a na hasło rodzica zamieniam się w ptaszka, dziecko biega na paluszkach po dywanie, machając rączkami jak skrzydełkami ptaszek (kilkukrotnie powtarzamy daną czynność).

Dla chętnych, rysuj obrazek po śladzie oraz pokoloruj rysunek.

19kw./20

Temat kompleksowy : Praca rolnika ; 20.04 – Pracowity dzień rolnika

Temat dnia: Pracowity dzień rolnika.

20.04. Poniedziałek

Wspólna praca
L. Wiszniewski

Kwaknął kaczor
raz i drugi:
– Na podwórku
widzę pługi…
Kwa, kwa!

Wróbel siedzi
na stodole:
– Już gospodarz
jedzie w pole…
Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł
na ugorze:
– Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!

Na podwórku
kogut pieje:
– Już gospodarz
w polu sieje…
Ko, ko!

Na topoli
kraczą wrony:
– Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!

Teraz krzyczą
wszyscy razem:
– Oraliśmy
z gospodarzem!
Hej! hej!

Rozmowa dotycząca wiersza: Jakie zwierzęta występowały w wierszu?, O czym opowiadały zwierzęta?, Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?,Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik? Wyjaśnienie trudnych pojęć oraz pokazanie dzieciom obrazków:

pług to narzędzie rolnicze służące do orania, dawniej ciągnięte przez woły czy konie, potem przez traktory i inne maszyny rolnicze,

Brony- narzędzie uprawowe do spulchniania i rozdrabniania roli.

 Orka – uprawka odwracająca wykonywana pługami lemieszowymi lub talerzowymi, mająca na celu odwrócenie i pokruszenie uprawianej warstwy roli.

  1. „Jakie to zborze?” zabawa dydaktyczna. rodzic pokazuje dziecku poszczególne ziarna zbóż oraz dopasowuje je do odpowiednich obrazków. Dziecko ćwiczy pamięć wzrokową.

  1. Zabawa ruchowa, ortofoniczna pt. „Stary Donald fermę miał…” Naśladowanie odgłosów zwierząt oraz próby śpiewania piosenki w szybkim tempie.
  2. „Co oznacza głoska?”- zabawa słuchowa. Wyszukiwanie z pomocą rodzica zwierząt, roślin, które zaczynają się podaną przez rodzica głoskę (inwencja twórcza).

5. Rozmowa kierowana przez rodzica oparta obrazkami przedstawiającymi np. krowę,kurę, koguta, kozę, świnkę, konia, owca, kaczkę, gęś, królik. Krótkie omówienie poszczególnych zwierząt oraz tego, co nam daje poszczególne zwierzę np.. krowa- mleko, kura- jajko, owca- wełnę, koza- mleko, świnka- mięso. Można się odnieść do obrazków z zeszłego tygodnia.

6. Zajęcia matematyczne. Z pomocą rodzica przeliczanie poszczególnych wyżej         wymienionych zwierząt oraz podział ich na zbiory np. zwierzęta duże i małe-big, small  (w języku  polski i języku angielskim).

7. „Gra z zielone”- zabawa ruchowa. Dziecko chodzi po dywanie, a na hasło „kolor     zielony”- dziecko podskakuje, następnie dziecko chodzi na paluszkach , a na hasło „kolor czerwony”-dziecko kuca (kilkukrotnie powtarzamy).

15kw./20

17.04 Co to są ssaki?(utrwalenie)

Temat dnia : Co to są ssaki? (utrwalenie)

Piątek 17.04

  1. Utrwalenie wyglądu poszczególnych już wcześniej  przedstawionych i omówionych przez rodzica ssaków(inwencja twórcza rodzica). Zwrócenie uwagi na ich sposób odżywiania się tuż po urodzeniu. Dziecko wypowiada się na podstawie własnych obserwacji.
  2. Obejrzenie ilustracji , książek, albumów przedstawiających życie ludzi i zwierząt na wsi.
  3. Zabawa ruchowa ortofoniczna przy piosence pt. „Stary  Donald fermę miał”
  1. Czytanie przez rodzica wyżej  wybranych gatunków ssaków oraz zadawanie  dziecku określonych pytań:

– czym różnią się te zwierzęta?

– Jak się nazywają?

– czym się odżywiają po urodzeniu?

4. Zagadki słuchowe pt. „Jakie to zwierzę?”- odgłosy zwierząt

5.  W raz z rodzicem obejrzenie krótkiego filmu pt. „Zwierzęta na wsi”. Omówienie jego  znaczenie oraz tego, co dziecko zdążyło zapamiętać. ćwiczenia pamięci wzrokowej

6. Zajęcia matematyczne pt. Przelicz poznane i omówione razem z rodzicem ssaki w       języku polskim i języku angielskim  (zakres 10).

8.  Zabawa ruchowa pt. „Chodzi lisek w koło drogi…” Rozwijanie sprawności ruchowej u dziecka wraz z śpiewem.

 

15kw./20

16.04 Nabiał -produkty mleczne

Temat dnia : Nabiał-produkty mleczne.

Czwartek 16.04

  1. Rodzic po przez rozmowę zapoznaję dziecko z koniecznością zdrowego odżywiania dla prawidłowego rozwoju naszego organizmu.
  2. Promocja nabiału:

Pamiętaj pij mleko!

A zajdziesz bardzo daleko!

Jedz sery i twarogi!

A będziesz miał silne ręce i nogi!

Pij także zdrową maślankę!

Namów kolegę i koleżankę!

Jedz jogurty owocowe!

Są w nich kultury bakterii zdrowe!

Pij kefir garnuszek!

A zdrowy będziesz miał brzuszek!

Jedz masło i jajka!

A każda przeszkoda będzie dla was jak bajka!

W miarę możliwości rodzic daje dziecku do spróbowania określone wyżej wymienione produkty, a zadaniem dziecka jest własnymi słowami określić jego smak.

3. Wprowadzenie wiersza pt. „Tylko nic nie mów krowie” H. Szayerowej wraz z jego omówieniem.

Nabiał produkt mleczny , zdrowy,

dostajemy go od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie.

Jak się krowa o tym dowie,

to się jej przewróci w głowie

i przestanie nabiał dawać,

czyli masło, sery i śmietanę na desery!

No i jajka- co ja baję!

Przecież jajka kura daje.

Tylko nic nie mówcie kurze!

Niech je znosi jak najdłużej.

Bo jak o tym się rozgłosi

to przestanie jajka znosić.

Rozmowa na temat wiersza: CO to jest nabiał?, Jakie produkty były wymienione w wierszu?, Od jakich zwierząt pochodzi mleko?,Czy wszyscy mogą pic mleko?, Czy jajka też są wytworzone z mleka?, Dlaczego jaja są też nabiałem?.

4. Zabawa ruchowa pt. „Zamieniamy się w ptaszki”. Dziecko chodzi po czworakach na dywanie , a na hasło rodzica – leci ptaszek, dziecko wstaje , biegając na paluszkach macha rączkami jak ptaszek skrzydełkami (rozwijania koordynacji wzrokowo- ruchowej).

5. Zajęcia matematyczne. Z pomocą rodzica dziecko próbuje przeliczyć wyżej wymienione produkty mleczne oraz stara się je podzielić na dwie grupy :rzadkie i gęste (zakres 10).

6. Rodzic w ramach przypomnienia,  utrwalenia pokazuje dziecku wygląd litery „j” oraz  wyrazu „jajko” (analiza i synteza wyrazu).

14kw./20

15.04 Od jajka do kury

Temat dnia : Od jajka do kury.

Środa 15.04

Jajko – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.

Rozmowa dotyczącą wiersza: Kto występował w wierszu?, Dlaczego kura pouczała jajko?, Czy jajko było mądrzejsze od kury?, Co stało się z jakiem?, Dlaczego należy słuchać dorosłych?, Czy znaczcie innych mieszkańców wiejskiego podwórka,którzy wykluwają się z jajek?

  1. Rozmowa kierowana przez rodzica oparta ilustracjami przedstawiającymi wygląd i budowa jajka kurzego np. pokaz jajka , rozbicie jajka przez rodzica (umieszczenie go na talerzu)oraz zwrócenie uwagi na żółtko, białko i zarodek.

  1. Zaprezentowanie przez rodzica liter „j” (litery drukowanej i pisanej) oraz wyrazu „jajko” oraz analiza i syntezy wyrazu „jajko”.

Zachęcam dla chętnych wyklejenie za pomocą plasteliny litery J.

jliterka J

  1. Rozwiązanie zagadki.  Co to takiego,  odgadnij kotku, są w z wierzchu białe, a w środku żółte? Gdy gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć robi się twardnieją?
  2. Zabawa ruchowa pt. „Zamieniamy się w jajko” Dziecko biega na dywanie, a na hasło rodzica „jajko” dziecko kładzie się na dywan i turla się jak jajko (kilkukrotne powtórzenie czynności).
  3. Doświadczenie pt. „Twardy dom”. Pod kontrolą rodzica próba zgniecenia surowego jajka kurzego przez dziecko wzdłuż jej osi, a następnie wytłumaczenie przez rodzica dziecku budowy i wytrzymałości skorupki jajka.
  4. „Od jajko od kury” – rodzic opowiada na podstawie obrazków o różnych stadiach rozwojowych jajko kurzego. dziecko stara się ułożyć obrazki według kolejności zdarzeń.

Karta pracy- pokoloruj obrazki oraz wytnij i ułóż w odpowiedniej kolejności.

 

  1. Zadania matematyczne Pt. „przelicz kropki na jajku” Rodzic wręcza dziecku jajko i zaczyna mówić w odpowiedni sposób – wolno i wyraźnie. Pokoloruj na jajku np. dwie kropki na żółto, trzy na niebiesko, cztery na czerwono i jedno zielono. Na zakończenie przelicz je – zakres 10 (w języku polskim i języku angielskim).