14kw./20

15-17.04.2020 Spotkanie z książką

W celu umożliwienia Państwu kontaktu ze mną, podaję adres e-mail, na który można przesyłać wszelkie zapytania, propozycje oraz efekty pracy z dziećmi.

krainamisie@wp.pl

Pozdrawiam serdecznie

Pani Kasia

Temat tygodnia: Spotkanie z książką

Zachęcam do codziennego czytania dzieciom ich ulubionych bajek i opowiadań.

Dzień 1: Bohaterowie naszych bajek

  1. Niejadek – zabawy usprawniające narządy mowy dziecka wg G. Wasilewicz

Uparł się Grześ: „Nie będę jeść”. Nabieramy powietrza pod dolną i górną wargę.

Zacisnął usta, Wciągamy wargi do jamy ustnej.

wydął policzki. Nabieramy powietrza w policzki i krótko

przytrzymujemy.

„Nie zadowolą mnie nawet pierniczki”.

Język zamlaskał, Mlaskamy językiem.

był rozzłoszczony: Marszczymy brwi, robimy rozzłoszczona minkę.

„Jestem już bardzo wyposzczony”.

Dreptał nerwowo po całej buzi: Przesuwamy czubkiem języka po zębach, mając

zamknięte usta.

„Niech wargi ktoś do otwarcia zmusi. Ściągamy i wysuwamy zaciśnięte wargi.

Chcę jeść i basta!” – tak się wysilił, Wypychamy językiem dolna wargę wewnątrz jamy

ustnej

że się przecisnął Przeciskamy język przez zaciśnięte wargi na

zewnątrz.

i usta rozchylił. Wysuwamy do przodu rozchylone wargi.

  1. Bajeczka- słuchanie wiersza Doroty Gellner. Rozmowa na temat wiersza.

Narysuję Zamek. Sama!
Zaraz sie otworzy brama
i po złotych wbiegnę schodach.
Może w zamku króla spotkam?

Z wielkim wózkiem pełnym lalek
przez balową idę salę.
Tańczą damy i rycerze…
Kto do tańca mnie wybierze?

Nikt nie wybrał. Tańcze sam.
Może jestem źle ubrana?
Nagle spojrzał smok spod oka.
Mamo ja się boję smoka!

Więc uciekam przez krużganki.
Mijam okna,drzwi i klamki.
Tu otwarte, tam zamknięte,
a smok łapie mnie za piętę.
Na skakance za mną skacze,
on się śmieje,a ja płaczę.

Wtem z pomocą biegnie paź:
– Prędko do tej wieży właź!
Razem z wózkiem i z lalkami
ukryj się za tymi drzwiami!

Ale smok nie rezygnuje.
Gryzie kłódkę! Ogniem pluje!
– Nie rób smoku tyle wrzasku!
Jesteś tylko na obrazku!
Zamek też! I złota brama!
Rysowałam wszystko sama!

Po wysłuchania wiersza dzieci odpowiadają na pytania rodzica:

Co narysowała dziewczynka?

W jaki miejscu była?

Kogo tam spotkała?

Przed kim uciekała?

Czy to się wydarzyło naprawdę?

Co to jest baja?

Jakich wy macie swoich ulubionych bohaterów bajek?

3. Smok- zabawa rozwijająca koncentracje uwagi. Rodzic umawia się z dziećmi, że jak usłyszą słowo smok, to klasną w ręce i powiedzą bęc. Następnie ponownie czyta im wiersz, akcentując słowo smok.

4. Bajkowe zagadki:

Z wysokiej wieży warkocz spuszczała,
czy mi odpowiesz, jak na imię miała ? (Roszpunka)

W kwiatku tulipana śpi mała dzieweczka,
wszystkie dzieci wiedzą, że to… (Calineczka)

Zmarznięta i bosa chodzi ulicami,
bo to jest Dziewczynka z… (zapałkami)

Chociaż na wielu poduszkach spała,
to i tak wstała cała obolała. (Księżniczka na ziarnku grochu)

Mała i złota w morzu pływała,
żony rybaka życzenia spełniała. (Złota Rybka)

Ostre wrzeciono do ręki wzięła,
ukłuła się w palec na 100 lat zasnęła. (Śpiąca Królewna)

Buty nosi, choć to nie człowiek.
Co to za zwierzak, kto mi odpowie ? (Kot w butach)

Nosi na głowie czerwoną czapeczkę,
czy wiesz jak nazwano tę małą dzieweczkę ? (Czerwony Kapturek)

Chłopczyk mały jak okruszek.
To jest przecież… (Tomcio Paluszek)

Gdy się urodziło szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia się później zmieniło (Brzydkie Kaczątko)

Zjedli Babie Jadze chatkę z piernika,
znacie tę dziewczynkę i tego chłopczyka ? (Jaś i Małgosia)

Siedmiu krasnali w lesie sobie mieszka,
a razem z nimi… (królewna Śnieżka)

Chłopiec z drewna wystrugany,
cóż to za kłamczuszek znany ? (Pinokio)

Pół kobieta i pół ryba.
Któż to jest, powiecie chyba ? (Syrenka)

5. Znajdź 5 różnic, zaznacz je na 2 obrazku. Pokoloruj pierwszy obrazek.

 

Dzień 2: książki i książeczki

  1. „Różne książki” – prezentacja różnego rodzaju książek – dla dzieci, dla dorosłych, albumów, podręczników, e-booków itp. Dzieci oglądają wszystkie te książki, a następnie rodzic zadaje pytania: Dla kogo przeznaczone są te książki?; Jak wyglądają te wszystkie książki?; Czym one się różnią?; Dlaczego należy czytać książki?
  2. „Co będzie dalej?”– zabawa dydaktyczna. Dziecko ma swój komplet figur geometrycznych. Segreguje je według kształtu. Określają cechy każdej z figur (kształt i wielkość). Następnie rodzic układa początek rytmu, dziecko układa szereg rozpoczęty przez rodzica. Np:.
  3.  „Z jakiej bajki?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic ma przygotowane sylwety postaci, pochodzące z różnych bajek znanych dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, z jakiej bajki pochodzi dana postać.

 

4.„Szybko – wolno” – zabawy muzyczno-rytmiczne.

– Marsz po kole w trakcie trwania muzyki. Na pojedynczy dźwięk w rejestrze górnym dzieci podskakują, na pojedynczy dźwięk w rejestrze dolnym – wykonują skłon.

– Marsz po kole na przerwę w muzyce (pauza). Dzieci siadają po turecku w ciszy i czekają na pojawiającą się muzykę.

– „Motyle” – dzieci siedzą w rozsypce na dywanie. Kiedy w tle słychać wolną muzykę, zamieniają się w piękne kolorowe motylki – chodzą powoli, machając rękoma. Gdy usłyszą pauzę muzyczną, motyle siadają na kwiatku i odpoczywają – powrót do pozycji wyjściowej.

– „Kwiaty i słonko” – muzyka od dolnych do górnych rejestrów. Dzieci-kwiaty wspinają się stopniowo do góry – wolno (przy rejestrach wysokich); opadają – kwiaty się zwijają – przy dźwiękach niskich.

– „Figurki” – marsz po sali. Dzieci maszerują do muzyki. Gdy muzyka cichnie, tworzą z ciała ciekawą figurę i nie ruszają się.

– Marsz po kole. Na dźwięki wysokie – marsz do środka koło; na niskie – do tyłu.

– Marsz po kole z woreczkami. Na akcent muzyczny – dzieci podrzucają i chwytają woreczki do góry oburącz.

– „Tańczący woreczek” – ćwiczenie rytmiczno-zręcznościowe. Szybki akompaniament zaprasza dzieci do bie­gu. Gdy pojawi się muzyka wolna – zatrzymują się i przekładają woreczek najpierw pod lewą nogą, a potem – pod prawą.

– „Tańczące zabawki”. Przy dźwiękach wysokich tańczą dziewczynki-lalki, a chłopcy czekają w siadzie pod­partym. Przy dźwiękach niskich – tańczą chłopcy-roboty. Muzyka szybka – tańczą wszystkie zabawki – wszystkimi częściami ciała.

 

Dzień 3: Lubię gdy ktoś mi czyta

  1. Księgarnia – praca z wierszem B. Formy. Stanęłam z mamą przed dużą wystawą, Spojrzałam na książkę z okładką ciekawą.

    Na niej królewna i zła czarownica.

    Jakie piękne książki! Mama się zachwyca.

    Po chwili w księgarni stanęłyśmy obie,

    książki stoją na półkach, którą wybrać sobie.

    W przepiękne barwy, starannie ubrane,

    tytuły na nich wydrukowane.

    Sprzedawca chętnie swych rad nam udziela,

    ta może dla brata, ta dla przyjaciela.

    W każdej wiedza ukryta o zwierzętach, roślinach

    coś o naszej planecie, piłkarskich drużynach.

    Po wysłuchaniu utworu N. zadaje pytania dotyczące treści: Gdzie można kupić książki?; Jak nazywa się takie miejsce, gdzie można kupić tylko książki lub gazety?; Kto z was ma w domu swoje własne książki?; Komu rodzice czytają książki?; Dlaczego należy czytać książki?; Jakie książki najbardziej lubicie? Jak nazywa się miejsce, gdzie można wypożyczyć książki?

  2. Układamy książki na półkach” – zabawa dydaktyczna – rozumienie i stosowanie pojęć: wysoko, nisko. Rodzic gro­madzi książki – grube, cienkie, małe, duże; z bajkami, dla dorosłych itp. Ma do dyspozycji przynajmniej trzy półki. Kieruje do dzieci polecenia typu: Połóżcie wysoko bajki dla dzieci!; Połóżcie nisko małe książki!; Połóżcie na środkowej półce cienkie książki! itd. (wg możliwości i umiejętności klasyfikacji dzieci).
  3. Jaki ma kształt moja książka?” – zabaw badawcza. Dzieci wodzą palcami po brzegach książki. Starają się na kartce narysować taki sam kształt. Potem wodzą palcem po brzegach kartki. Rodzic uświadamia dzieciom, że zarówno książka, jak i kartka ma kształt prostokąta.
  4. Szanujemy książki” – zabawa poprzez działanie. Rodzic przygotowuje papier do pakowania, nożyczki, taśmę klejącą. Rodzic gromadzi różne książki i rozmawia z dzieci o szanowaniu książek. Dzieci wybierają książki, które należy obłożyć lub naprawić. Wspólnie z rodzicem dokonują napraw i obkładają w papier książki z kącika.
  5. Rymowanki” – recytacja w różnym tempie podanym przez rodzica – raz wolno, raz szybko: Książki i książeczki – wszyscy je czytają. Dużo przyjemności wszystkim one dają.

    Emilia Raczek

13kw./20

14.04 – 17.04.2020 Na wsi

Temat dnia : Zwierzęta gospodarskie.

Wtorek 14.04. 2020

  1. „Ssaki”oglądanie krótkiego filmu oraz ilustracji w książkach przedstawiające różne zwierzęta gospodarskie np. kura, kogut, krowa oraz świnkę.

 

Rozmowa kierowana przez rodzica dotycząca cech charakterystycznych każdego z tych zwierząt. Dziecko ćwiczy samodzielne wypowiedzi na określony temat – rozwijanie logicznego myślenia oraz aparatu artykulacyjnego u dziecka. Zwrócenie uwagi na  sposób odżywiania się ssaków tuż po porodzie, nawiązanie do obserwacji dziecka, które mają młodsze rodzeństwo.

2. Zabawa ruchowa pt. „Zrób to rak nie rób tak”- zabawa bieżna. Rodzic pokazuje różne określone ruchy ciała np. chodzi jak kogut czy kura albo naśladuje odgłosy krowy lub świnki, a dziecko w miarę możliwości powtarza  dane czynności i odgłosy.

  1. Praca plastyczna pt. „Mleko pijemy w górę rośniemy…” Rodzic wręcza kilka wybranych stron z gazet przedstawiających określone wyżej wymienione zwierzęta, a zadaniem dziecka jest odszukać tylko te zwierzęta, które dają nam mleko oraz wszystkie produkty mleczne. Następnie wycina je oraz układa  w odpowiedni sposób np.  krowa, mleko, produkty mleczne. Na zakończenie nakleja je na kartkę z bloku A4.

Oto przykładowe zdjęcie naszych zwierząt na wsi.

  1. Zajęcia matematyczne pt. „Ile odszukałeś zwierząt gospodarskich” oraz podział ich na dwa zbiory –  wysokie i niskie (przeliczanie w języku polskim i języku angielskim zakres 10).

  1. Zabawa dydaktyczne pt. „Odszukaj kurę…?” Dziecko z pomocą rodzica określa  położenie kury w przestrzeni np. kurka jest na kurniku, obok kurnika, za kurnikiem, przy kurniku itp…
  2. Zabawa ruchowa pt.  Chodzi bocian szuka żabki…”Dziecko chodzi po dywanie podnosząc wysoko nogi, a na hasło rodzica „żabka” kuca (kilkukrotnie powtarzamy schemat działania).

 

 

07kw./20

10.04.2020 Wielkanocny stół

 Temat dnia: Wielkanocny stół. 

10.04.2020 Piątek

  1. Wielkanocny stół- uważne słuchanie wiersza E. Skarżyńskiej ilustrowanego obrazkiem.

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka

Rozmowa na podstawie treści wiersza, zadajemy pytania dzieciom: Jak wyglądał wielkanocny stół? Co się stało na tym stole? Kto przy nim usiadł? Kto pamięta, jakie nazwy utworów muzycznych były wymienione w wierszu?(oberek i mazurek) A jak myślicie: jak będzie wyglądał wasz stół wielkanocny?

2. Oto propozycja 30 dekoracji wielkanocnych, które możesz zrobić w domu.

30 dekoracji wielkanocnych, które zrobisz z dziećmi w domu

Proponuje kilka zabaw i ćwiczeń wielkanocnych dla naszych zuchów:) Powodzenia

1.Wielkanocne ćwiczenia

Wcześniej przygotowujemy sobie kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania. Wybrane dziecko losuje z koszyczka obrazek (można na zasadzie wielkanocnej wyliczanki: „Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka, raz, dwa, trzy co w koszyczku niesiesz ty?” Autor: Agata Dziechciarczyk), po czym prezentuje go dzieciom i wszyscy wykonują dane ćwiczenie. Kiedy dzieci będą już wiedziały co i jak pokazywać, można pobawić się w kalambury.

Karty możecie pobrać zapisując je kolejno na komputerze lub pod obrazkami w formacie pdf.

Wielkanocne karty ruchowe

2. Wyścig z jajem

Najoczywistsza aktywność wielkanocna jaka mi się nasuwa. Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! ? Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

3. Jajeczna czołganka/pajęczyna

Dzieci mają za zadanie pokonać – czołgając się i trzymając plastikowe jajko w ręku – wyznaczoną trasę, a następnie włożyć je do koszyka. Zabawę można bardzo utrudnić rozciągając jako przeszkodę sznurek, którego dzieci podczas czołgania się nie mogą dotknąć. Zamiast czołgania dzieci mogą po prostu przechodzić pomiędzy sznurkiem przekształconym w pajęczą sieć. Jajko nie może wypaść z dłoni.

4. Kolorowe zajączki

Przygotowujemy karty (do pobrania poniżej) i za pomocą taśmy mocujemy je do podłogi. Ustawiamy je w dowolnej kolejności. Pierwsza opcja dla najmłodszych: wypowiadamy głośno nazwy kolorów i prosimy, żeby dziecko na nie skoczyło. Druga opcja dla starszych: prosimy, żeby skoczyły na kolor, który zaczyna się na określoną głoskę. Trzecia opcja: dziecko ma zadanie skoczyć na dane kolory oprócz jednego przez nas wybranego. Jeżeli się pomyli – odpada. Czwarta opcja: mówimy w jednym ciągu kolory kart po których ma skakać dziecko, np. zielony, czerwony, żółty, niebieski. Dobre ćwiczenie na wzmocnienie pamięci ?.

Zajaczki_do_skakania

 

 

07kw./20

9.04.2020 Wielkanocny koszyczek

Temat dnia: Wielkanocny koszyczek 

Czwartek 9.04

  1. Symbole Wielkanocne”- rozmowa z dziećmi, zgromadzenie i omówienie symboli związanych z Wielkanocą. Przygotowujemy koszyk, a w nim: jajka, baranka, zajączka, owies, palemkę, babkę wielkanocną.

Oto kilka ciekawostek dla dzieci – co oznaczają symbole wielkanocne.

 

2. Wielkanocne zagadki:

Kurze depczą wciąż po piętach,

Skubią ziarna te małe, żółte…

(kurczęta)

Gdy pogoda jest ponura,

Na swej grzędzie stroszy pióra.

Z koleżanką ciągle gdacze:

„Kiedy pisklę znów zobaczę”

(kura)

3. Polowanie na głoski– zabawa słuchowa. Wysłuchiwanie głosek w wyrazie. Podajemy głoskę na którą będą polować dzieci. Umawia się z dziećmi ,że jeśli usłyszą wyraz z podaną głoską muszą np. klasnąć, stanąć na baczność itp. Wypowiadamy różne wyrazy. Jeżeli dzieci usłyszą podaną głoskę, sygnalizują to umówionym znakiem.

Karta pracy – koszyczek wielkanocny

07kw./20

8.04.2020 Wielkanocne baby

Temat dnia: Wielkanocne baby

 

  1.  Wielkanoc- uważne słuchanie wiersza D. Gellnerowej.,

Obudziły się pisanki

Wielkanocnym rankiem

I wołają

Patrzcie – tu na stole

Same niespodzianki!

Bazie srebrno – białe

I baranek mały.

Ten baranek ma talerzyk

Skubie z niego owies świeży

A baby pękate

W cukrowych fartuchach

Śmieją się wesoło

Od ucha do ucha.

Rozmowa na podstawie wiersza, pytamy dzieci: Kto występował w wierszu? Jakie niespodzianki kryły się na wielkanocnym stole? Co robił baranek? Co robiły baby wielkanocne? Nauka wiersza na pamięć.

2. „Wielkanocna babka” zachęcam do wspólnego pieczenia babki lub babeczek wielkanocnych. Chętnie zobaczę na zdjęciach jak Wam poszło…:)

3. Małe-duże jajo kurze- zabawa muzyczno-ruchowa. Sprawne pokazywanie wymienionych w piosence czynności. Dzieci naśladują ruchy dorosłego, dostosują się do tempa.

Małe-duże             Na słowo, małe- ręce blisko siebie, duże- ręce rozłożone

Jajko kurze           Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka

Jajko kurze

Jajko kurze

 

Duże- małe      Na słowo, duże- recę rozłożone, małe- ręce blisko siebie

Doskonale       Klepanie się ręką po brzuchu

Doskonale,

Mniam.          Klaskanie w dłonie